Home » Andet » 10 tips til sikkert hjemmenetværk
10 tips til sikkert hjemmenetværk

10 tips til sikkert hjemmenetværk

Share

De fleste husstande har flere computere og eget hjemmenetværk i dag. Men ligger du søvnløs om natten på grund af sikkerheden, så har vi masser af gode råd til dig i denne artikel.

De fleste husstande består i dag af mere end en computer. Oftest har begge forældre en computer hver til arbejdsbrug, ligesom hvert barn i husstanden næppe har gået i skole i mange år, før den første computer har sneget sig ind på børneværelset, eller at ungerne som minimum har fået sin egen brugerprofil på mors eller fars computer.

Når først der er kommet flere computere i husstanden, går der ikke længe, før behovet for et lille lokalnetværk mellem husstandens computere opstår.

Med lokalnetværket følger der som regel også en internetforbindelse til samtlige computere, og når først internettet er kommet inden for døren, begynder du at skulle tænke på netværkssikkerheden.

Men hvor starter du, og hvor sætter du i det hele taget ind, når du skal beskytte husstandens computere og netværk mod alt det farlige ude på internettet.

Svaret er at starte der, hvor internetforbindelsen “ender”, nemlig på den enkelte computer. Sørg for, at dens forsvarsværker mod virus og spyware er i orden, og at dens operativsystem altid er opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer.

Sørg dernæst for, at der tages regelmæssige sikkerhedskopier af vigtige data på de enkelte computere, og at hardwaren behandles ordentligt.

Først derefter skal du tænke på netværket. Sørg for, at al deling er baseret på, at der skal angives korrekt brugernavn og adgangskode, og sørg for, at snushaner og skadelige programmer ikke kan sprede sig på netværket, eller at dine børn havner på uheldige hjemmesider – hvad det så må være i din verden.

I denne artikel giver vi 10 gode tips til, hvordan du højner sikkerheden på de enkelte computere og dit hjemmenetværk. Benyt artiklen som en tjekliste eller inspirationskilde, hver gang du skal gennemgå husstandens it-installation.

1. Start med basen

Al sikkerhed starter på den enkelte computer. Start med at sørge for, at der ikke er nogle gule eller røde lamper, der lyser i Windows Sikkerhedscenter. Det er her du få et overblik over computerens sikkerhedsmæssige sundhedstilstand.

Du finder Windows Sikkerhedscenter ved at skrive “sikker” i Start søgning-feltet i Start-menuen, så vises Windows Sikkerhedscenter som en af valgmulighederne øverst i den venstre side af Start-menuen.

Windows Sikkerhedscenter giver overblik over status for firewall, automatiske opdateringer, antivirus- og spywareprogrammer og andre sikkerhedsindstillinger. Ingen af de fire farvede ruder til højre bør være gule eller røde.

Er der en rød eller gul rude, vil den automatisk være foldet ud, så du kan se hvilke komponenter, sikkerhedscenteret har fundet problemer ved – eller måske har opdaget, at du slet ikke har installeret eller aktiveret på computeren.

Gennemgå det punkt, der er registreret problemer med, og følg de anvisninger, som sikkerhedscenteret giver, så skal du nok komme sikkert i havn.

Den mest almindelige “fejl” er et manglende antivirusprogram. De fleste computere ankommer udstyret med en 90 dages prøveversion af enten McAfee eller Norton Antivirus, men efter de 90 dage er der mange, der ikke får taget sig sammen til at få købt abonnement på et ordentlig antivirusprogram.

Det kan få katastrofale følger, og i et netværk kan det let ramme alle maskiner og ikke kun en enkelt. Så der er ekstra god grund til at få gjort noget ved sagen.

2. Automatiske opdateringer

Næste skridt på vejen mod bedre sikkerhed er at sørge for, at automatiske opdateringer er slået til.

[pt id=’2006947′ size=’large’ link=’file’]

 

Holder du ikke de enkelte computere opdateret med de sikkerhedsopdateringer, der udsendes fra Microsoft mindst hver første tirsdag i måneden, øges risikoen for, at snedige hackere får listet ubehageligheder ind på din computer.

Det har de held til oftere, end du tror, for selv om Microsoft har gjort det muligt at holde operativsystemet automatisk opdateret, er der mange der har slået den automatiske opdatering fra i misforstået frygt for, at Microsoft nok opdager den piratkopi af Office eller et andet program, som man har liggende.

Men bare rolig, sådan spiller klaveret ikke. Skulle Microsoft bruge Windows Update til at snuse rundt på alverdens computere, ville det hurtigt koste flere penge at drive den bagvedliggende it-installation, end de kunne fange af piratkopier, og rent faktisk er det eneste Windows Update koncentrerer sig om at undersøge, hvilke sikkerhedsopdateringer der mangler og efterfølgende installere dem på din computer.

Se også:  Kodekassen: Automatiser gentagelserne i Windows

3. Adgangskodebeskyttet deling

Slår du Adgangskodebeskyttet deling til, er det kun de personer, der kender brugernavn og adgangskode til computerens delte ressourcer, der kan få adgang til dem.

Slår du denne funktion til på samtlige computere i hjemmenetværket, beskytter du dem effektivt mod, at uvedkommende kan liste sig ind og snuse på de enkelte drev.

Du slår den adgangskodebeskyttede deling til i Windows Vistas Netværks- og delingscenter i Kontrolpanel. Du kan naturligvis også finde det fra Start-menuen ved at skrive “netværks” i Start søgning-feltet nederst til venstre.

I Netværks- og delingscenter kan du få en status over netværkets nuværende tilstand, samt om den computer, du sidder ved, har adgang til internettet eller kun til lokalnetværket.

Under Deling og registrering finder du en række indstillingsmuligheder for netværksregistrering, fildeling, Mappen Delte filer, Udskriftsdeling, Mediedeling og så Adgangskodebeskyttet deling.

Klik på pile-knappen yderst til højre for at åbne valgmulighederne for Adgangskodebeskyttet deling, og kontrollér, at der er valgt Slå adgangkodebeskyttet deling til.

Ændrer du indstillingen, skal du huske at klikke på Anvend-knappen yderst til højre. Så dukker Windows Brugerkontrol lige op og beder dig bekræfte dit valg én gang til.

4. Tilpas sikkerhedsindstillingerne i Internet Explorer 7

Internet Explorer 7 er nok den til dato mest fuldendte version af Microsoft browserprogram, dels på grund af fanerne og de bedre navigations- og overbliksmuligheder mellem de åbne faner, og dels på grund af den øgede sikkerhed og brugerbeskyttelse, der anvendes i programmet.

Når det handler om brugerbeskyttelse – og i særdeleshed dine ungers beskyttelse – tænker vi først og fremmest på Phishing-filteret og den indbyggede Blokering af pop op-vinduer.

[pt id=’2006946′ size=’large’ link=’file’]

 

Phising-filteret beskytter brugeren mod at lande på en hjemmeside, der er kendt for at lokke personlige oplysninger ud af brugeren eller gennemsøger computeren for dem, mens brugeren f.eks. spiller et uskyldigt udseende spil på hjemmesiden.

Filteret fungerer ved dels at kunne trække på en liste over kendte phishing-sites, og dels scanner det de websteder, du besøger, igennem for kendte phishing-teknikker og advarer dig, hvis der er noget mistænkeligt på færde.

Du kan endda anmelde en hjemmeside for at være et phishing-site ved at vælge Funktioner-menuen | Phishing-filter | Rapporter dette websted.

Vil du sikre dig, at Phishing-filteret er slået til, vælger du Funktioner-menuen | Phishing-filter | Indstillinger for Phishing-filter, så åbnes Avanceret-fanen i Internetindstillinger-dialogboksen, hvor du langt nede i Indstillinger-listen kan vælge at deaktivere phishing-filteret (anbefaler vi ikke) eller slå den automatiske kontrol af websteder til eller fra.

Lander du på et Phishing-website, vises der en advarsel i browser-vinduet, og du kan selv vælge, om du vil gå videre ind på siden eller springe væk fra den igen.

Den indbyggede Blokering af pop op-vinduer fanger alle de irriterende pop op-vinduer, der tidligere var en del af hverdagen for ivrige netsurfere.

Det har fået antallet af websteder, der benytter denne teknologi, til at falde drastisk, da det virker irriterende for brugerne, at de først skal op at klikke på den gule linje i browser-vinduet, før pop op-vinduet åbner.

Du kan naturligvis slå blokeringen af pop op-vinduer fra. Det gøres ved at vælge Funktioner-menuen | Blokering af pop op-vinduer | Slå blokering af pop op-vinduer fra.

Det er dog ikke noget, vi vil anbefale, med mindre du er helt vild med at se alle de underlige annoncer, der oftest dukker op i pop op-vinduerne.

Nogle hjemmesider bruger imidlertid pop op-vinduer til noget fornuftigt, og i disse tilfælde har du mulighed for at slå blokeringen af pop op-vinduer fra for det pågældende websted eller midlertidigt slå blokeringen fra.

Det foregår ved at klikke på den gule informationslinje, der vises øverst i browser-vinduet, hver gang Internet Explorer blokerer et pop op-vindue og vælge den ønskede valgmulighed fra genvejsmenuen.

5. Brug en firewall

Både Windows Vista og Windows 7 anvender Windows Firewall til at forhindre, at skadelige programmer får adgang til computeren.

[pt id=’2006941′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Langt nede i Indstillinger-listen finder du indstillingerne for Phishing-filteret i Internet Explorer 7.”‘]

Langt nede i Indstillinger-listen finder du indstillingerne for Phishing-filteret i Internet Explorer 7.

Windows Firewall overvåger både indgående og udgående trafik, så.
Du finder indstillingerne for Windows Firewall i Windows Sikkerhedscenter, som vi har omtalt tidligere.

6. Forældrekontrol

Forældrekontrollen i Windows Vista har nok ikke nær så stor bevågenhed i danske hjem, som i mange udenlandske. Vores holdning til vores børns brug af internettet er mere liberal end i f.eks. det meget protektionistiske USA.

Se også:  Gisp! – password-manager hacket

Som en god amerikansk bekendt af mig sagde, da jeg fortalte ham, at danske forældre ikke spekulerer sønderligt over muligheden for forældrekontrol i Windows: “Ja, det var jo også jer, der startede med at legalisere pornoen”. Det siger ligesom alt!

Du kan, hvis du finder det påkrævet, aktivere forældrekontrollen for den eller de brugerkonti, du ønsker at have forældrekontrol på.

For hver brugerkonto kan du foretage separate indstillinger, så f.eks. teenagedatteren må mere end lille Peter på 6 år.

Du kan også få individuelle rapporter for hver enkelt brugerkonto, så du kan følge dine ungers færden på internettet – og samlevers, for den sags skyld også.

7. Sikkerhedskopiér data

Er uheldet alligevel ude, er det en god ide altid at have en frisk sikkerhedskopi af alle personlige data liggende. Har du investeret i en Windows Home Server, kan du automatisere processen, så serveren automatisk sikkerhedskopierer alle computere på netværket.

Har du ingen server, er du nødt til at sørge for, at sikkerhedskopieringen foretages på hver enkelt computer.

[pt id=’2006950′ size=’large’ link=’file’]

 

Men du kan stadig godt samle sikkerhedskopierne på en central netværksressource, f.eks. en af de smarte, nye netværksdiske, der kører RAID 5, så den kan tåle at miste en harddisk, uden at miste data af den grund.

Du kan benytte det indbyggede Sikkerhedskopi- og gendannelsescenter i Windows, hvor du ikke alene kan automatisere sikkerhedskopieringen, men også oprette komplette sikkerhedskopier af hele computerens harddisk (images), så du altid kan genskabe computeren, som den var på det givne tidspunkt.

8. Aktivér brugerkontrol

Windows Vista benytter Windows Brugerkontrol, der er den lille, for nogen, irriterende, dialogboks, der dukker op, hver gang du vil installere et program på computeren eller ændre nogle af de vitale indstillinger på den.

[pt id=’2006944′ size=’large’ link=’file’]

 

Det fede ved brugerkontrollen er, at den gør opmærksom på, at du er ved at ændre noget på computeren eller installere noget på den.

Selv den mest snedige hacker vil derfor ikke kunne noget bag om ryggen på dig, uden at brugerkontrollen advarer dig om, at det er ved at ske.

9. Beskyt computeren

Det sidste råd er af den mere velmenede slags. Sørg for med jævne mellemrum at støve din computer af, og blæs luftindtagene fri for støv.

Er det en stationær computer, så åbn kabinettet, og støvsug indmaden. Du vil blive forbavset over hvor meget støv, der samler sig derinde.

Holder du computeren rengjort og fri for støv, undgår du unødigt høje temperaturer inde i den, og derved forlænges levetiden på harddiske og anden indmad i kabinettet.

[pt id=’2006942′ size=’large’ link=’file’]

 

Åbn Windows Update

For at åbne indstillingerne for Windows Update, skal du først åbne selve Windows Update. Det gøres lettest ved at skrive Update i Start søgning-feltet i Start-menuen og klikke på Windows Update i Start-menuen, når Windows Vista har fundet det til dig.

[pt id=’2006945′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Åbn Windows Update”‘]

Åbn Windows Update

Tilpas indstillinger

Klik på Skift indstillinger-linket i opgaveruden til højre. Så åbnes Skift indstillinger i samme vindue.

Her skal du sørge for, at Windows automatisk tjekker for nye opdateringer hver dag på et tidspunkt, hvor du ved, computeren er tændt, men ikke er i brug. Så er du sikker på, at den altid er opdateret.

[pt id=’2006943′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Tilpas indstillinger”‘]

Tilpas indstillinger

Tjek opdateringerne

Når du har ændret indstillingerne, klikker du på Tilbage-knappen for at komme tilbage til Windows Update.

Her er det en god ide fra tid til anden at gennemse, om alle opdateringer er installeret korrekt. Det gøres ved at klikke på Vis opdateringsoversigt-linket i opgaveruden til højre.

[pt id=’2006952′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Tjek opdateringerne”‘]

Tjek opdateringerne

Åbn Windows Defender, og tilpas

Du åbner lettest Windows Defender ved at skrive “Defender” i Start søgning-feltet i Start-menuen og klikke på WIndows Defender.

Tilpas indstillingerne af Defender ved at klikke på Funktioner-knappen i menulinjen, og klik på Indstillinger i listen over funktioner.

[pt id=’2006951′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Åbn Windows Defender og tilpas”‘]

Åbn Windows Defender, og tilpas

Deltag i Microsoft SpyNet

Det lyder mere spændende, end det er. Faktisk handler det bare om, at du giver Windows Defender lov til at indsende og modtage oplysninger fra Microsofts centrale SpyWare-database i større eller mindre grad.

[pt id=’2006949′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Deltag i Microsoft SpyNet”‘]

Deltag i Microsoft SpyNet

Scan computeren

Selvom du har programmeret Windows Defender til at scanne computeren for spyware med jævne mellemrum, så er det en god ide at køre en manuel scanning den første gang, du åbner Windows Defender. I Sikkerhedscenteret kan du se, hvor længe siden det er, det sidst er blevet gjort.

[pt id=’2006953′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Scan computeren”‘]

Scan computeren


TAGS
Guide
opdatering
sikkerhed
Tips og trick
Windows

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S