Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

10 ting du bør gøre med din PC

Søger du frisk inspiration til den måde, du bruger din pc på? Så kan vi give dig nogle nye ideer.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forandring fryder som bekendt, og det gæl-der også for brugen af pc’en. Hvis du er løbet sur i Windows, er træt af den evige rutine med at vedligeholde systemet eller ikke gider mere tekstbehandling eller websøgning, har vi det, der skal til for at gøre dit computerarbejde sjovt igen. Her viser vi otte ting, som du kan se frem til i det kommende år.

Vi begynder med at give din maskine en overhaling for at sikre os, at Windows lever i bedste velgående, og derefter kaster vi os ud i det sjove. Lyder slægtsforskning støvet og kedeligt? Det er det ikke: Vi sætter dig i gang med at forske i din families historie.

Har du som alle os andre tusinder af billeder liggende på maskinen? Lad os vise dig, hvordan du bedre kan udnytte alle de fotos, der fylder op på drevet (og lave en fin fotobog).
Du kan sikkert lide at bruge hovedet til andet end at holde ørerne fra hinanden: Her får din hjerne en god gang gymnastik med de rigtige spil.

Styr på økonomien

Du får ideer til at bringe din økonomi i orden. Og til at få styr på din samlermani: Lad os vise dig, hvordan du kan katalogisere dine samlinger af dit og dat og finde ud af, hvad du har.

Du skal også møde et værktøj, som kan hjælpe dig på vej til at blive storyteller a la Karen Blixen. Og du får din egen medieserver. Der er med andre ord nok at tage fat på. Lad os komme i gang med en stimulerende genopfriskning af dit forhold til den personlige computer.

1 Sæt din pc i god stand

Sørg for, at pc’en er i kampform og kører som smurt, før du kaster dig ud i nye eventyr. Før du begiver dig ud på din søgen efter sjove og produktive måder at bruge pc’en på, bør du give maskinen en overhaling. Begynd med at sikre dig, at dine backupper virker, som de skal – i tekstboksen forneden kan du finde alt det, du har brug for at vide.

Når det er gjort, kører du nogle få systemtjek for at få bekræftet, at der ikke er nogen skjulte problemer, som senere kan indhente dig. Den hurtigste og nemmeste måde at finde dem på består i at bruge Windows Repair Tool fra Tweaking.com – gå til www.tweaking.com for at downloade, installere og køre den seneste version.

Begynd med at fokusere på fanen “Pre-Repair Steps”, hvor du kan gennemgå en række undersøgelser af Windows: scanning efter manglende filer og links, disktjek og et systemfil-tjek. Windows Repair guider dig igennem alt dette – det kan være nødvendigt at genstarte undervejs, og i så fald genåbner du simpelthen programmet bagefter og fortsætter. Disse tjek har indbyggede funktioner til reparation, men hvis du lider under et specifikt problem, skal du i fanen “Repairs – Main” finde andre løsninger.

Konsolider diskplads

Du kan også bede Windows finde fejl: Åbn “Indstillinger” og gå til “Opdatering og sikkerhed > Foretag fejlfinding”. Her vil Windows give en liste over anbefalede valg på baggrund af pc’ens seneste adfærd. Du kan også blade ned og fremkalde en liste over alle tilgængelige fejlfindere. Dem kan du bruge, selvom Windows ikke afslører et problem.

Når Windows er blevet undersøgt, bør dit næste skridt være at fjerne overflødige filer for at frigøre diskplads. Der er ingen grund til at installere tredjeparts-applikationer – gå til “Indstillinger > System > Lager”. Her kan du aktivere Lagerassistent, Windows’ eget rengøringsværktøj, der kan holde drevene fri for ragelse.

Windows’ Reparer-værktøj giver en praktisk genvej til de vigtigste Windows-diagnosticeringsværktøjer.

Her kan du se, hvilke filtyper der fylder mest, og ved at klikke på den relevante sektion (såsom Apps og funktioner, Midlertidige filer eller Andet) kan du komme til den rette del af Indstillinger og se detaljerede resultater.

Du kan også manuelt frigøre mere plads. Man kan konfigurere Lagerassistent til at køre automatisk på daglig, ugentlig eller månedlig basis – eller når drevet mangler ledig plads. Den sidste mulighed bør sikre, at du ikke kører funktionen for ofte.

Gennemgå dine backup-rutiner

I modsætning til Filhistorik kan du konfigurere Macrium Reflect til at verificere dine backupper.

Man kommer nemt til at tage for givet, at ens backupprocedure forløber glat i baggrunden. Men det er klogt, at du giver dig tid til at åbne dine backupværktøjer for at se, om alt kører, som det skal. Bemærk advarsler om, at en eller flere backupper har svigtet.

Vurder også dine backupforløb. Kører de ofte nok? Er der mulighed for automatisk at verificere din backup (for at sikre, at den virker, når du har brug for det)? Hvis der ikke er det, kan du så i det mindste verificere backuppen manuelt? Tiden er inde til at overveje at skifte din backup mellem to adskilte steder – for eksempel et USB-drev og et netværksdrev – for at tilføje et ekstra lag af redundans i tilfælde af, at en backupenhed evigter.

Tager du slet ikke backup? Gå til “Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Sikkerhedskopiering”, og konfigurer Filhistorik til at tage backup af vigtige dokumenter, fotos og andre personlige filer, og installer Macrium Reflect Free (www.macrium.com/reflectfree.aspx) for at få lave et fejlsikkert image af hele drevet – herunder din Windows-installation.

2 Udforsk din families historie

At få forbindelse med fortiden er en opgave, der er som skræddersyet til din pc.

Mange mennesker er fascineret af slægtsforskning, og det er da også spændende at genopdage sine forfædre, mens man gennemgår dokumenter, finder gamle familiefotografier og måske endda får kontakt med fjerne slægtninge, der kan hjælpe en med yderligere oplysninger.

Nu om dage kan det meste af denne research finde sted online, og hvis man ved, hvor man skal lede, kan man komme langt med at udvikle og udvide sit slægtstræ uden at blive ruineret af kostbare abonnementer. Et godt sted at begynde er www.familysearch.org – her finder man et lager af information, herunder dokumenter, fotografier og nyttige ressourcer til yderligere research via sitets wiki (www.familysearch.org/wiki/).

Man skal have et sted at gemme al denne information, og til det findes masser af programmer. Hvis du vælger et betalingsabonnementssite som Ancestry, er det klogt at finde et program, der er beregnet til at gøre det nemt at uddrage information og digitaliserede billeder direkte fra sitet til din research-fil.

Link RootsMagic til FamilySearch for at finde og downloade information om familiemedlemmer.

Link til FamilySearch

Et gratis program, der understøtter FamilySearch, er RootsMagic Essentials, som man kan downloade og installere gratis fra http://rootsmagic.com/essentials/ – det er en beskåret version af hovedprogrammet (der koster 19,95 pund hos www.rootsmagic.co.uk), men al FamilySearch-funktionalitet er helt gratis.

Det er relativt enkelt at bruge programmet, og enhver, der tidligere har puslet med genealogi, vil genkende dets elementer – når man opretter et nyt dokument, markerer man ‘Begin typing my information’, hvorefter man klikker OK. Nu kommer der et tomt træ frem – klik på knappen, når du vil tilføje en person og skrive dine egne oplysninger som home-person. Herfra kan du tilføje ekstra fakta, vedhæfte fotos og anden information.

Når det gælder om at inddrage information fra FamilySearch, skal du vælge “Tools > File Options”. Vælg FamilySearch, klik ud for “Enable FamilySearch support” og “Match person to FamilySearch when hints found”, og skriv dine loginoplysninger. Følg nu anvisningerne på at linke enkeltpersoner til FamilySearch og downloade oplysninger fra dem ind i dit slægtstræ med ganske få klik.

Find slægtshistorie online

1 Find og link

Efter at du har linket FamilySearch til RootsMagic, leder du efter et FamilySearch-ikon ved siden af folk i dit træ. Klik på det. Hvis du bliver bedt om det, logger du igen på din FamilySearch-konto. Hvis du ser en slægtning i listen over mulige matches, markerer du boksen og klikker “Match with FamilySearch”.

2 Se onlinedata

Gå derefter til fanen “Share data” for at sammenligne din tekst (venstre) med teksten på FamilySearch (højre). Hvis du vil føje noget fra FamilySearch til din research, klikker du på markeringsboksen til højre. Når du er tilfreds, klikker du OK for at samle delene.

3 Find flere facts

Log ind på din Family Search-konto online (www.familysearch.org) for at finde din slægtning der. Nu kan du søge efter oplysninger, du kan tilføje – når de er blevet tilføjet her, fremkommer den nye information i RootsMagic, hvor den bliver indført i din fil.

3 Få mere ud af dine fotos

Fremvis dine bedste fotos med et digitalt slideshow eller et smukt fotoalbum

Omsider har du fået sorteret dine fotos i en form for orden. Men hvad er ideen i at have dem liggende i mapper, hvis du ikke har mulighed for at vise de bedste af dem frem? Du kan i stedet investere i en digital fotoramme til din dagligstue, afvikle et slideshow som din skrivebordsbaggrund i Windows (det kan du arrangere i “Indstillinger > Personlig tilpasning > Baggrund”) eller oprette et fotoslideshow, der kører som pauseskærm (skriv “pauseskærm” i søgefeltet, og vælg Billeder fra “Pauseskærm”-rullemenuen).

Kan du huske, da ældre familiemedlemmer arrangerede lysbilleder fra deres seneste ferierejse? Den fornemmelse kan du genskabe med et videobaseret slideshow med tilføjet musik, effekter og billedtekster, der fortæller, hvad der foregår, og som fanger dit publikums opmærksomhed.

Vores foretrukne værktøj til denne opgave er afgjort Microsoft Sway – hent det gratis via Microsoft Store. Dine præsentationer bliver lagret online, men du kan holde dem for dig selv eller dele dem – det er op til dig. Guiden nedenfor viser de grundlæggende trin til at få showet op at køre.

Omdan din digitale guldgrube af fotos til en flot fotobog, som du og andre kan nyde.

Udskriv et fotoalbum

Sommetider kommer man ikke uden om gammeldags papirbilleder eller fotoalbummer. Nu om dage køber man ikke papirbillederne for derefter at klistre dem ind i et album – alt bliver gjort digitalt, før billederne bliver betalt, udskrevet og afsendt. Mange tjenester såsom Photobox (www.photobox.co.uk) arbejder udelukkende via brugerens webbrowser, mens Pixum (www.pixum.co.uk/photo-book/software) giver mulighed for at downloade og installere gratis software til den ideelle fotosamling.

Når programmet er installeret, starter du det og vælger fotobog-funktionen. Vælg dit format efterfulgt af papirkvalitet, og klik på “Pixum fotoassistent”. Vælg din fotomappe (du kan også linke til Google- eller Facebook-konti, hvis du ønsker fotos lagret online). Giv nu din bog en titel, træk dine fotos (eller en mappe med dine fotos) ind i hovedvinduet, vælg et tema, og lad programmet klare resten.

Herfra kan du manuelt justere din fotobog – tilføje nye fotos, ændre sidelayout, indsætte og meget mere – før du godkender og bestiller dit eksemplar.

Opret et digitalt slideshow

1 De første trin

Start Microsoft Office-programmet Sway, og klik “Create New”. Giv dit sway en passende titel, og klik så på Background-linket til venstre for at give din titelside et egnet bagtæppe. Du kan uploade et foto eller bruge Bing-søgeværktøjet til at finde et billede, du kan bruge.

2 Tilføj fotos

Klik på “+”-symbolet under titlen for at tilføje et nyt element: tekst (overskrift eller rå tekst), medie (billeder, video, audioklip og så videre) og gruppe (herunder interaktive elementer som en stak fotos). Træk billeder ind i dit slideshow, og tilføj en billedtekst.

3 Flere effekter

Du finder muligheder for at oprette fokuspunkter. De er gode til at fokusere på specifikke dele af et foto og til at lave punktopstillinger og alle mulige former for praktiske elementer. Eksperimentér, og klik regelmæssigt på Play-knappen for at se, hvordan din præsentation udvikler sig.

4 Hold hjernen i form

Sådan klarer du hjernen og giver den en ordentlig omgang med disse gratis spil

fterhånden som vi bliver ældre, er det vigtigt, at vi holder os i form både mentalt og fysisk. Der er alle mulige fordele ved at holde hjernen i gang, men det er en god ide at variere de øvelser, man foretager, og søge nye veje. Her kan din pc spille en meget stor rolle. Du skal blot finde de rigtige spil og gåder, og den gode nyhed er, at det ikke behøver at koste en rød øre.

Vi lægger ud med dit forhold til sproget. Holder du af krydsogtværser? Hvis du kan lide at løse dem online, kan du gå til www.boatloadpuzzles.com/playcrossword, hvor du finder over 40.000 enkle eller svære krydsogtværser, som du kan løse i din browser.

Du foretrækker måske ordjagt? I så fald kan vi anbefale LR Studios’ Word Search – Puzzles. Applikationen er gratis på Microsoft Store. Dernæst kan du skærpe dine matematiske evner med Microsoft Sudoku, der er et af de få MS-spil, som er helt og aldeles gratis via Microsoft Store.

Microsoft Sudoku er glimrende til at klare hovedet og sætte gang i indlæringen.

Hvordan ligger det med dine sprogfærdigheder? Duolingo (www.duolingo.com) kan hjælpe dig i gang med fremmedsprog og give dig en indføring i et sprogs ordforråd. Med BigJig (www.lenagames.com/bigjig.htm) kan du tilbringe mange timer med et bredt udvalg af puslespil uden forstyrrende reklamer (med en betalingsversion kan du generere puslespil ud fra dine egne billeder, når du er færdig med dem, der følger med programmet).

Brain Workshop (http://brainworkshop.sourceforge.net) hævder at styrke brugerens kognitive funktioner ved hjælp af den meget kontroversielle og om-diskuterede N-Back-hjerneøvelse.
Hvis du efter denne hjernegymnastik har kræfter tilovers, kan du besøge Braingle (www.braingle.com). Her kan du med Mentalrobics udfordre din hjerne med en række opgaver.

5 Katalogiser dine samlinger

Hold styr på dine forskellige biblioteker ved hjælp af det strålende Data Crow

Data Crow (www.datacrow.net) gør det muligt at oprette og vedligeholde et katalog over vigtige sager. Indbyggede moduler dækker bøger, kontakter, audio-cd’er, og film (herunder tv), men man kan også selv lave sine egne moduler.

Når programmet er installeret, vælger du samlingens type ud fra ikonerne under menubjælken. Herfra vælger du “File > Item Wizard” og skriver det første element i din samling. Du kan se, at Data Crow linker til adskillige onlinedatabaser – desværre virker hverken IMDB eller Amazon i skrivende stund, men det gør heldigvis andre onlinedatabaser, som programmet tilbyder.

En ekstra fordel ved Data Crow er, at du slipper for at købe kopier af ting, du allerede ejer.

Vælg din database, og indtast en titel – med lidt held finder du nøjagtig det element, du ejer (der kan forekomme flere udgaver, og så må du se på hver enkelt). Så kan du tilføje dette element – inklusive et miniaturebillede af coveret – uden at skulle skrive yderligere oplysninger. Al information kan redigeres. Når den en gang er blevet indskrevet, skal du blot dobbeltklikke på et element for at se det og om nødvendigt lave ændringer eller tilføje yderligere elementer såsom fotos.

Din samling

Mens din samling vokser, giver Data Crow dig mulighed for at organisere din samling i grupper, som du kan definere ved at vælge de felter, du vil bruge. Du kan også bruge filtre og foretage en hurtig søgning i din samling for at finde det, du leder efter.

Mange mennesker kan lide at låne elementer fra deres samling til andre, og Data Crow omfatter en Loan Administration-fane, der gør det muligt at styre denne proces ved at notere, hvornår et element er blevet lånt ud og til hvem. Så skal du aldrig mere spekulere på, hvad der skete med den bog eller cd, som du måske eller måske ikke har lånt ud.

6 Få styr på økonomien

Administrer dine penge ved hjælp af din pc og et forrygende og gratis personligt økonomiværktøj

Døjer du konstant med at holde styr på økonomien? Har du svært ved at overskue, hvor dine penge bliver af, eller hvor meget der for tiden står på dine konti? Så har du brug for et personligt økonomiværktøj – og hvis du har overladt opgaven til Quicken eller Money, er det på høje tid at skifte til noget mere moderne (og noget, der forbliver kompatibelt med Windows 10).

Du kan vælge mellem to muligheder. Hvis du er tilfreds med at begrænse styringen til desktop- og laptopcomputere, er HomeBank (http://homebank.free.fr/en/index.php) det ideelle valg. Du kan importere data fra Quicken eller Money og bruge dem til at registrere, spore og analysere dine økonomiske transaktioner. Det giver dig alt det, du skal bruge for at bevare kontrollen med dit forbrug.

Man kan registrere alle detaljer om transaktioner for bedre at kunne analysere og styre dem.

HomeBank understøtter flere konti i en enkelt fil, og du kan adskille din aktuelle konto fra dit betalingskort og din opsparing. Når det er arrangeret, klikker du på Add-knappen og skriver din første transaktion – det giver stort set sig selv, bortset fra at du skal sikre dig, at eventuelle udbetalinger bliver posteret som negative tal under Amount, og indlån som positive tal. Husk at bruge Category-feltet flittigt – med det kan du spore dit forbrug og se, hvor pengene bliver af. Et praktisk lagkagediagram giver et overblik.

Efterhånden som du opbygger indlån og udgifter, kan du bruge autofyld til at indskrive data. Se dog først i guiden forneden, hvordan du mest praktisk kan få alle dine regelmæssige indlån og udgifter anført automatisk på de relevante datoer.

En løsningpå tværs af platforme

Den største ulempe ved HomeBank er, at man skal sidde ved sin computer for at tjekke og opdatere sin aktuelle økonomiske tilstand. Hvis du er parat til at betale for det, kan du imidlertid finde masser af værktøjer, der fungerer på tværs af desktop, laptop og mobil, og som synkroniserer alt og giver mulighed for hurtigt at registrere udgifter.

Vi har brugt Moneywiz (https://wiz.money/da/), der tager 24,99 kr. om måneden (eller 249,99 kr. om året) for alle platforme. Man kan også købe en licens til mobile platforme. Du kan bruge Monewiz på Android-enheder for godt 34 kr. om måneden.

Arranger tilbagevendende transaktioner

1 Lav en kopi

Man kan sætte fart i dataindskrivning i HomeBank ved at tage en eksisterende transaktion og kopiere den: Vælg den forrige transaktion, og klik på Inherit-knappen. Der bliver dannet en ny og identisk transaktion med den aktuelle dato. Indfør de fornødne ændringer, og klik på “Add”.

2 Opret skabeloner

Med skabeloner kan man oprette nye transaktioner ud fra forud udfyldte attributter. Opret en fra hovedskærmbilledet: Vælg “Manage > Scheduled/Template”. Sørg for, at Template er valgt, og klik på “+”-knappen. Udfyld transaktionens detaljer, og klik på “Add”.

3 Regelmæssige betalinger

Faste betalinger fungerer på samme facon. Vælg Scheduled, og klik “+”. Udfyld transaktionens detaljer, og klik på “Add”. Klik på Schedule-knappen for at oprette en gentagen transaktion med frekvens, slutdato og så videre.

7 Skriv og udgiv en historie

Se nu at få den ide til en roman, som du har rumsteret med, ned på (digitalt) papir. Man siger, at vi alle har mindst én roman i os. Men at begynde med et tomt Word-dokument kan tage pippet fra enhver. Man skal bruge et værktøj, der er beregnet til at hjælpe en med at skrive historien – fiktion eller ej – og det værktøj hedder yWriter (www.spacejock.com/yWriter6.html).

Det er et komplet projektstyrings-værktøj, der sigter på håbefulde forfattere, og som leverer alt det, man skal bruge til at planlægge, strukturere og – naturligvis – skrive historien. Her kan man oprette og håndtere figurer, steder og genstande, og man kan tage noter, når der er brug for det.

Med yWriter bliver historien struktureret i sektioner, kapitler og scener – begynd med at vælge “Project > New Project Wizard” for at oprette et skelet med titel og forfatternavn. Dernæst skal man oprette sit første kapitel fra Chapter-menuen og lade den første scene følge efter.

Sæt din indre romanforfatter fri med yWriter – få hjælp til både planlægning og formulering af historien.

I gang med at skrive

Kapitler og scener bliver fulgt af beskrivelser – korte synopser af deres indhold – og når du har fået den første scene op at køre, vil du se en rullemenu om dens titel. Her kan du vælge scenens hovedperson. Du skal først oprette en eller flere figurer: Klik Add efterfulgt af Add New. Giv din figur et kort navn. Angiv, om det er en hovedperson eller en biperson, og gør så resten af Name-fanen færdig. Du kan se andre faner – Bio, Notes, Goals og Picture – til yderligere information.

Brug tekstvinduerne i scenens Content-fane til at skrive din historie. Det minder om en tekstbehandler, men husk at gemme regelmæssigt! Du ser også en række faner, hvor du kan angive de detaljer, du skal bruge til at planlægge hver scene – fra de figurer, der er med i den (plus deres motivation), til en liste over genstande og steder. De fungerer på samme måde som figurerne: Højreklik under “Present in Scene”, og vælg New for at arrangere dem.

Når du er parat til at gå videre til næste scene i din historie – du behøver ikke at have gjort scenen færdig først – vælger du blot “Scene > Add Scene” (efter den aktuelle). I hovedvinduet får du en praktisk oversigt over kapitler og scener, som du kan omarrangere herfra, plus adgang til så mange af yWriters stærke værktøjer, du har brug for. Når din historie er færdig, vælger du “Project > Export Project” for at gemme en kopi i formaterne tekst, eBook, RTF eller HTML.

Eget forlag

Blurb har alle de værktøjer, du skal bruge til at producere din bog, udgive den elektronisk eller på tryk, og sælge den.

Du har skrevet din historie, og nu vil du gerne dele den med et bredere publikum. Nu om dage udgiver et stigende antal forfattere deres egne værker, og de sælger deres bøger direkte via butikker som Amazon.

Et af de bedste værktøjer til at formatere en bog og derefter udgive den – enten som papirbog eller som digital e-bog – er Blurb BookWright (www.blurb.co.uk/bookwright). Du bliver guidet gennem hele processen: Vælg din bogtype (den billigste løsning er en standard-paperback under Trade), inddrag din bogs elementer (tekst og eventuelt billeder), vælg et grundlayout, og se din bog komme til live for øjnene af dig.

Når de grundlæggende byggesten er på plads, kan du tilføje billeder, redigere layout (og naturligvis selve teksten inklusive skrifttyper og størrelse), tilføje et omslag – det billigste er softcover – og gennemgå så til sidst din bog, før du uploader den til din Blurb-konto. Herfra kan du tilføje et ISBN-nummer og udgive den elektronisk via forskellige onlineforhandlere. Du kan også bestille fysiske papirbøger til dig selv og dine venner og til salg.

8 Gør det selv-streaming

Placer film, musik og andre medier på et praktisk sted ved hjælp af Plex. Nu om dage bruger vi medier – fra musik og fotos til film og tv – på en række forskellige enheder. Digitale medier er på en og samme tid befriende og begrænsende. Hvis man har opbygget et stort mediebibliotek og ønsker hurtig og nem adgang til det fra et hvilket som helst sted, skal du bruge en medieserver.

En medieserver giver mulighed for at samle alle de medier, du har copyright på, ét sted – din pc’s lagerdrev, et USB-drev eller endda et netværksdrev – hvorefter du kan få adgang til dem fra en smart-enhed. Det kan være andre computere, din telefon eller tablet, og det kan sågar også være en settop-box eller et smart-tv i dagligstuen. Sådan et arrangement giver en konsistent oplevelse, uanset hvor man befinder sig, og man kan begynde med at se på én enhed og fortsætte på en anden uden at skulle flytte sig.

Vores foretrukne medieserver er Plex (www.plex.tv). Med den kan man nemt browse og se eller høre sine medier, og takket være dens smarte “On Deck”-funktion finder serveren den næste episode af en tv-serie, efter at man er færdig med at se det aktuelle afsnit.

Med tiden kan du også opbygge en stor samling af personlige streammedier.

Vælg den rigtige hardware

Plex bør ideelt set køre 24/7, og derfor anbefaler vi, at man installerer den på en strømbesparende enhed såsom en netværksharddisk i den tunge ende (QNAP, Synology eller WD My Cloud) eller en Raspberry Pi 3 eller 4.

Sørg for, at alle dine film bliver lagret som mp4-filer ved hjælp af codec’erne H.264-video og AAC eller MP3-audio. Nærmere et universelt format kommer man ikke, og de fleste enheder bør kunne afspille direkte. Handbrake (www.handbrake.fr) er det bedste værktøj til videokonvertering. Musik bør af samme grund være mp3 – konverter ved hjælp af MusicBee (https://getmusicbee.com).

Når dine medier er på plads, følger du guiden på https://support.plex.tv/aricles/200264746 for at downloade, opsætte og begynde at konfigurere din nye streaming-medieserver. Du vil som standard kun kunne streame medier på dit eget net; hvis du vil have adgang til internettet, vælger du “Settings > Remote Access”. Hvis du vil dele din server med venner og slægtninge, vælger du Users & Sharing under dit kontonavn – fordelen er, at du kan kontrollere, hvilke biblioteker de kan tilgå, samtidig med at de nyder godt af deres personlige On Deck-oplevelse.

1 Byg et bibliotek

Hent programmet Plex. Klik på “Settings”-knappen. I feltet til venstre blader du ned til “Manage”-sektionen og klikker “Libraries” efterfulgt af “Add Library”. Vælg først din medietype: film, tv, musik, fotos eller “andre” videoer (for eksempel hjemmevideoer). Navngiv den, og klik “Next”.

2 Vælg mediemappe

Klik “Browse for media folder” – husk, at den skal ligge på et drev, der er synligt for din server. Klik inden i mappeboksen, og vent. Efter en kort pause fremkommer der en liste over mapper, og her kan du browse til og vælge den mappe, der indeholder dine medier. Klik “Add”.

3 Avancerede indstillinger

Vælg “Advanced” i feltet til venstre for at justere bibliotekets indstillinger – i de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt, men du vil måske vælge en anden onlineagent til at levere biblioteksinformation om dine film. Klik “Add Library”, når du er færdig, og vent på, at den bliver befolket.

9 Vælg dine tv-tjenester

Find ud af, hvor du kan se streamingtjenester fra din egen dagligstue.

Flow-tv, hvor man som seer for eksempel følger en hel aftenflade på en tv-kanal, er ved at være passé. De fleste af os kan lide at se underholdningsprogrammer, sport og nyheder engang imellem, men som regel går vi efter specifikke programmer. Men måske går vi glip af noget ...

De populære streamingtjenester har et stort katalog af tidligere viste udsendelser eller af serier og dokumentarer. Her er det TV 2 Play.

Heldigvis er de fleste tv-kanaler også blevet til såkaldte catchup-tjenester, hvor man kan se en større eller mindre del af tidligere udsendelser efter eget ønske og på det tidspunkt, der passer. Det kan man gøre på sin computer eller tablet eller man kan streame det direkte til en tv-skærm via for eksempel en Chromecast-enhed forbundet til tv’et.

Gratis at kigge på

DR tilbyder en stor del af sit nylige bagkatalog helt gratis til alle os, der mere eller mindre frivilligt betaler for den danske statsradiofonis udsendelser. Her er ofte mange gode ting at finde, hvis man virkelig giver sig tid og går på opdagelse. Overskueligt er det måske ikke ligefrem at finde det, man vil se, men tit anstrengelserne værd.

Mange betalingstjenester

TV 2 tilbyder lignende muligheder for at se tidligere dokumentarudsendelser og serier. Tjenesten hedder TV 2 Play og fungerer fint på en computer- eller tabletskærm, men af naturlige grunde ikke helt så godt på en lille smartphone-skærm. TV 2 Play koster fra 49 kr. og måneden.

Den mest populære udlandske tjeneste herhjemme er Netflix, hvor indholdet domineres af serier og spillefilm. Priserne starter ved 79 kr. om måneden. Også Amazon Prime er blandt de tjenester, som har et stort bagkatalog. Her starter priserne ved 45 kr. om måneden. HBO Nordic og Apple TV+ er lignende tjenester – med startpriser på henholdsvis 99 kr. og 39 kr. Din pc bliver med andre ord aldrig kedelig.

10 Lær at spille musik

Bliv god til at spille klaver, guitar eller andre instrumenter ved hjælp af din pc.

Musik løfter humøret og er en lise for sjælen. Alle, der selv spiller, ved, hvilken meditation musikken også er. Hvis du tidligere har spillet på et instrument, er det måske tiden, hvor du skal tage det op igen.

Men har du stadig dine gamle evner? Heldigvis kan du få en masse hjælp fra din computer og genopdage dit musikalske talent, ja, endda indspille dine fremskridt eller begynde selv at komponere.

Begynd for eksempel med PlayPerfect (www.nchsoftware.com/practice/), et gratis program, hvor du kan øve dig på dit instrument mellem musiktimerne. Programmet tilbyder en række forskellige musikstykker, som du kan akkompagnere gennem en mikrofon. Der er også en indbygget metronome, hvis du skal have lidt støtte til at holde tempoet og rytmen.

Importer dine egne noder til PlayPerfect, når du vil øve dig.

Under installationen bliver du tilbudt flere relaterede produkter – herunder PerfectPitch, som gør det nemmere at stemme en guitar. Du får også tilbudt Crescendo, et nodeprogram, hvor du kan skabe og redigere musik, som du bruger i PlayPerfect.

Men vi anbefaler, at du springer det over og i stedet vælger det fine program MuseScore (https://musescore.org/en). Modsat Crescendo er det helt gratis og open source. Derudover understøtter det et bredere udvalg af filformater, så det er nemmere at åbne alle de musiknumre, du i øjeblikket er ved at lære.

Måske henter du musikken fra www.freee-scores.com. Hvis den siden skal eksporteres fra MuseScore til for eksempel PlayPerfect, skal det ske i formatet .mid.
Hvis du har et MIDI-keyboard, som kan tilsluttes med et USB-MIDI-kabel, så kan du lave optagelser ved hjælp af det gratis LMMS (https://lmms.io).