Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

10 praktiske tips til Windows 10

Microsofts nye styresystem er mere brugervenligt end forgængeren. Alligevel er alle de praktiske muligheder ikke lige iøjnefaldende. Her får du to håndfulde tips, der giver sig større.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

udbytte af Windows 10

I over en måned har det nu været muligt at opgradere til Windows 10 ganske gratis, hvis man er pc-bruger og har Windows 7 eller Windows 8/8.1. Mange brugere har allerede benyttet chancen og er sprunget op til det nye styresystem.

På mange måder er Windows 10 et fremskridt – især i forhold til den umiddelbare forgænger. Især vil mange sætte pris på, at Startknappen er kommet tilbage (mens Startskærmen fra Windows 8/8.1 er væk sammen med Amuletmenuen). Den er dog nydesignet og er en særdeles vellykket blanding af den Startknap, som mange kender fra tidligere Windows-versioner, og den skrottede Startskærm.

Den nye ”kommando- central” i Windows er Startmenuen, hvor du både finder programmer (apps), funktioner og indstillinger. Den nye ”kommandocentral” i Windows er Startmenuen, hvor du både finder programmer (apps), funktioner og indstillinger.

Til venstre i menuen finder man apps og indstillinger og til højre fliseikoner for apps. Faktisk ligner menuen her skærmen på en Windows Phone – for dem, der har prøvet sådan en.
Windows 10 er brugervenligt, men stadig er der en masse gode funktioner, som du ikke lige får øje på med det samme. Her giver vi 10 tips, som løfter sløret for en række vigtige funktioner og smutveje.

1 Tilpas Startmenuen
Den nye Startmenu bag Startknappen er blevet hyldet for sin praktiske opdeling og funktion. Og du kan endda selv tilpasse den til dine behov. Fliseikonerne kan fjernes eller gøres større eller mindre – højreklik, og vælg fra menuen.
De ”Mest anvendte” apps kan helt eller delvis fjernes, hvis du er træt af at se på den samme liste helt tiden. Du kan også gøre hele Startmenuen større ved at klikke på kanten af den og trække i den. Og hvis du slet ikke kan undvære den gamle Startskærm, vælger du Indstillinger > Personlig tilpasning > Start. Her får du en række
muligheder for at tilpasse Startmenuen, blandt andet ”Brug fuld skærm til start”.

Startmenuen kan tilpasses på flere måder. Du kan for eksempel vælge at få Startskærmen fra Windows 8 tilbage (men det vil de fleste nok undlade). Startmenuen kan tilpasses på flere måder. Du kan for eksempel vælge at få Startskærmen fra Windows 8 tilbage (men det vil de fleste nok undlade).


2 Flere skriveborde
Det lyder måske mærkeligt, at Windows nu kan have flere Skriveborde. Men det kan det, og det er ikke så dumt. For så kan du have eksempelvis et Skrivebord til arbejde og et andet Skrivebord til underholdning.
For at oprette et nyt Skrive-bord skal du klikke på ”firkant-ikonet” til højre for søgeknappen i Proceslinjen. Herefter ser du et plusikon til højre på skærmen lige over Proceslinjen. Klik på dette ikon, og det nye Skrivebord er oprettet. Fremover kan du skifte mellem Skrivebordene ved at klikke på ikonet ved søgeknappen. Skriveborde kan fjernes igen ved at klikke på ”X” over Skrivebordet.

Klik på plusikonet til højre på skærmen for at oprette et nye Skrivebord. Klik på plusikonet til højre på skærmen for at oprette et nye Skrivebord.


3 Se alle dine opgaver
Det samme ikon på Proceslinjen, som du i tip 2 brugte til ekstra Skriveborde, kan du benytte til at danne dig et overblik over de opgaver, du aktuelt arbejder på. Derfor hedder ikonet også ”Opgavevisning”.
Du klikker blot på ikonet én gang, og så vises de seneste seks opgaver. Klik på en af opgaverne, og du kan arbejde på den. Klik ved siden af, og du vender tilbage til den normale visning.

4 Du kan tegne i browseren
Browseren Edge har afløst Internet Explorer. Den virker hurtigere og lettere end forgængeren, men har også nye funktioner. En af dem er muligheden for at tage notater direkte på en vist hjemmeside, klippe tekst og billeder og maile eller dele notatet, så kolleger, venner, familie osv. kan se, hvad du har fundet.
Alle funktionerne finder du bag penneikonet øverst til højre i Edge-browseren.

Du kan med en virtuel tusch markere områder – for eksempel en del af teksten. Du kan med en virtuel tusch markere områder – for eksempel en del af teksten.


5 Hurtig adgang til favoritter
I Windows 7 og 8/8.1 var der i mappemenuen en liste over ”Favoritter”. Denne liste hedder nu ”Hurtig adgang”. Du kan trække mapper hen på menuoverskriften, så mapperne lægger sig i menuen for hurtig adgang.
Det er ikke så nyt. Men nyt er det, at ”Hurtig adgang” også viser de mapper, som du senest har haft adgang til. Det er praktisk, for ofte arbejder man i perioder med bestemte mapper, og så er det rart, at man uden selv at gøre noget for det kan få hurtig adgang til dem.

6 Bedre adgang til filers historik
Nu er det blevet let at se tidligere versioner af filer. Du højreklikker blot på den fil, som du vil undersøge. Herefter vælger du ”Egenskaber” og til sidst fanen ”Tidligere versioner”.
Herefter kan du se filens navn og tidspunkterne for ændringer. Det er praktisk, hvis du vil gendanne en tidligere version af en fil, for eksempel en tekst, eller undersøge, hvad der er ændret i den.

7 Ingen forskel på apps
Microsoft har længe kaldt alle programmer – uanset om de var mobile, kom fra Windows Store eller fra Microsoft Office – for apps. Men der var tidligere stor forskel på dem, og ”moderne” apps fra Windows Store kunne ikke fungere sammen med Skrivebordet i Windows, så det var en todelt verden.
Men nu kan du også åbne og bruge disse småprogrammer på Skrivebordet, hvilket er naturligt, når nu Startskærmen er forsvundet.
Dermed kan man med større ret end før kalde alle programmer for apps (selv om der er forskel på funktionsmåden i appen Vejr og i programmet Word).

Den moderne app Vejr ligger nydeligt på Skrivebordet i Windows 10. Den moderne app Vejr ligger nydeligt på Skrivebordet i Windows 10.


8 Bestem selv opdateringstidspunktet
Med Windows 10 er det blevet muligt selv at fastsætte det tidspunkt, hvor en opdatering må finde sted.
Det er ret enkelt. Vælg Indstillinger i Startmenuen. Vælg herefter "Opdateringer og Sikkerhed" og "Windows Update". Klik på "Søg efter opdateringer". Hvis der er aktuelle opdateringer, kan du nu fastlægge, hvornår din pc skal genstarte. Så kan du ustresset arbejde videre.

9 Hjem er en god guide
Når du åbner Stifinder, viser den ikke filer fra ”Denne pc”, men med den nye fane ”Hjem” i stedet de hyppigst brugte mapper.
Det er ikke nogen dårlig idé, Microsoft har fået, for sandsynligheden for, at den mappe, du søger efter, er med på listen, er selvfølgelig tårnhøj.
Skulle du alligevel foretrække den gamle visning, kan du under fanen ”Fil” i Stifinder vælge fanen ”Generelt” og i rullemenuen klikke på menupunktet ”Denne pc”.

Du kan selv ændre indstillingerne for, hvad Stifinder skal vise, når den åbnes. Du kan selv ændre indstillingerne for, hvad Stifinder skal vise, når den åbnes.


10 Kopier i Kommandoprompten
Det lyder logisk, at man kan kopiere og indsætte tekst, også når man arbejder og udfører de mere specielle opgaver i Kommandoprompten. Men det har man altså ikke tidligere kunnet.
Med Windows 10 kan du kopiere med tasterne Ctrl+C og indsætte med Ctrl+V præcis som i andre programmer.

Nu kan du kopiere i kommandoprompten, hvilket ikke tidligere var muligt. Nu kan du kopiere i kommandoprompten, hvilket ikke tidligere var muligt.

 

Ekstra tip: God idé med backup
Selv om Microsoft har lovet, at programmer – apps, som det nu hedder – og filer ikke fjernes, når du opgraderer til Windows 10, kan du aldrig være helt sikker. Hvis du endnu ikke har opgraderet til det nye styresystem, så tag en backup af dine vigtigste mapper og filer på for eksempel en flytbar USB-harddisk.
Vær opmærksom på, at du efter opgraderingen til Windows 10 kan ende på en anden profil, end den du var på før opgraderingen. Så gå ikke i panik, hvis det ser ud, som om dine mapper og filer er væk. Det ligger ganske sikkert trygt på harddisken, men du kan kun se dem med din egen profil. Luk computeren, og log ind igen med din egen profil og Microsoft-adgangskode.