Home » Andet » Nu skal danske chatbots også kunne dansk
Nu skal danske chatbots også kunne dansk

Nu skal danske chatbots også kunne dansk

Share

Regeringen vil i de kommende år bruge 30 mio. kroner på sprog-teknologi, der bl.a. skal få danske chatbots til at udtrykke sig bedre på deres modersmål, og politikerne forventer, at de penge vil være godt givet ud

Kunstig intelligens bliver i højere og højere grad anvendt af både store og små firmaer til at håndtere firmalogistik mv., og eksperter spår, at langt størstedelen af al kundekommunikation og kundeservice efterhånden vil blive overtaget af kunstig intelligens, der vil stå klar til at hjælpe os, når og hvor vi har brug for det.

Analysefirmaet Gartner forudsiger, at 25 % af al kundesupport i 2020 vil ske via chatbots. Og ifølge Finance Digest vil kunstig intelligens i 2025 drive 95 % af al kundekommunikation. Mulighederne for at lade kunstig intelligens drive chatbots bliver allerede udnyttet af store virksomheder som Google og Amazon – men fortrinsvis på engelsk! Og maskiner er for nuværende ikke særligt gode til at forstå, hvad vi mener, når vi meddeler os til dem på dansk.

Dansk er så lille et sprogområde, at det sjældent kan betale sig for udenlandske aktører at udvikle sprogværktøjer til Danmark. Men det skal en række forskellige danske initiativer nu rette op på.

”Vi skal sikre, at vores gode, danske sprog ikke bliver en hindring for brugen af ny teknologi,” understregede daværende innovationsminister Sophie Løhde for et stykke tid siden i Radioavisen.

Derfor aftalte regeringen at afsætte en pæn pose penge, der skal gå til at lave en fælles dansk ”sprogressource”. For sagen er jo, at hvis Danmark ikke som nation skal risikere at komme bagud og vil bevare dansk som sprog, skal vi have udviklet gode, danske teknologiske sprogværktøjer.

Det er bl.a. helt centralt, at de chatbots, der gavmildt anvendes af både det offentlige og af private firmaer, også skal kunne kommunikere på dansk. Tager ingen de nødvendige initiativer, vil følgen let kunne blive, at kvaliteten af de få dansksprogede løsninger, der trods alt findes, hurtigt vil blive overhalet indenom af internationale engelsksprogede tjenester. Det er en central opgave, der også skal løses centralt, fokuseret og koordineret.

Danske algoritmer til danske chatbots

Forskere på Alexandra Instituttet, der har hovedadresse i Aarhus og er ejet af Aarhus universitets forskningsfond, har tyvstartet og er med en selvstændig bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen på 5 mio. kroner allerede godt i gang med en egen satsning, der går ud på at udvikle de første værktøjer til værktøjskassen. Og der er vel at mærke tale om redskaber, der skal være frit tilgængelige for virksomheder, offentlige myndigheder og forskere med ønske om bl.a. at udvikle egne dansk-kommunikerende applikationer.

Se også:  Avanceret ansigtsgenkendelse ser hvad du føler

Leder af projektet er Anne Bøgh Fangel fra instituttets ”People, Technology and Business Lab” afdeling, og hun hilser regeringens udspil velkommen og ser det som et startskud til, at danske virksomheder lige så nemt som udenlandske, får adgang til moderne, gennemtænkte og hensigtsmæssigt udformede redskaber, hvilket hun ser som en stor gevinst for både det offentlige og det private Danmark.

Det kan eksempelvis være mindre virksomheder som revisoren, der ønsker at automatisere importen af kundekonti og posteringer eller lægehuset, der vil kunne yde sine patienter bedre information. Men også store virksomheder som IBM, ATP og offentlige institutioner som Erhvervsstyrelsen vil kunne drage fordel af sprogredskaber på dansk. Samtidig understreger Anne Bøgh Fangel vigtigheden af, at sådan en værktøjskasse bliver offentlig tilgængelig.

Et stort og omfattende arbejde

”Målet er slet og ret at udvikle datarelaterede hjælpemidler, som er nemme at forstå og bruge af danske virksomheder, det offentlige, organisationer osv., og naturligvis ikke mindst for de virksomheder, der i dag har fravalgt at bruge automatisk sprogteknologi, fordi det har budt på for mange vanskeligheder,” forklarer Anne Bøgh Fangel videre. ”Der vil være tale om både datasæt, metoder, algoritmer, værktøjer og opskrifter, der kan anvendes på tværs af forskellige virksomheder og forretningsdomæner.

Anne Bøgh Fangel er projektleder og ansat ved Alexandra Instituttet i Aarhus, hvor hun leder det nye projekt, der blandt andet skal få chatbots til at fungere fuldt ud på dansk.

Et omfattende arbejde

Men det er et stort arbejde at udvikle sprogteknologier fra bunden. Det kræver computerkraft og store datamængder at træne algoritmer, og det kræver i mange tilfælde, at datasættet forud er tagget med en række grundlæggende oplysninger om for eksempel en given kundeanmeldelse er positiv eller negativ.

Det forudsætter, at computeren skal tygge sig igennem en hel del eksempler, idet den undervejs så at sige får en påtegning om, hvorvidt anmeldelsen var god eller dårlig. Der er derfor brug for at inddrage både Big Data og særlige deep learning-teknologier til sproghåndtering.

Se også:  Nu får høreapparatet kunstig intelligens. Hvabehar?

”Desuden skal vi også tage skyldigt hensyn til beskyttelse af personfølsomme oplysninger,” tilføjer Anne Bøgh Fangel, der samarbejder med en bred tværfaglig gruppe af bl.a. machine learning-specialister og sprogteknologiforskere fra Københavns Universitet. ”Og efterhånden, som vi udvikler værktøjerne, vil de blive lagt online og offentligt tilgængeligt på platformen Github, der giver permanent og fri elektronisk adgang til vores algoritmer og modeller.

Redskaberne skal heller ikke nødvendigvis rettes mod særlige fag, men snarere imødekomme konkrete behov. For potentialerne er store og begrænser sig ikke kun til chatbots og kundeservice,” understreger Anne Bøgh Fangel.

Glad for udmeldingen

Derfor er Anne Bøgh Fangel som nævnt superglad for den tidligere regerings hensigtserklæring og støtte. ”Hvis vi skal lykkes med at bringe dansk sprogteknologi i front, kræver det, at vi samler kræfterne og arbejder tæt sammen på tværs af faglige domæner og interesser.

Lingvister såvel som machine learning-specialister og softwareleverandører samt almindelige servicevirksomheder og offentlige myndigheder. Vi har allerede et tæt samarbejde med en lang række virksomheder gennem innovationsnetværket InfinIT, som i perioden 2019-2020 bl.a. har fokusgrupper omkring kunstig intelligens og Big Data.

Vi ser dette samarbejde som en ekstra stor mulighed for at dele opnået viden og komme i bredere dialog med interesserede virksomheder og forskere om udviklingen af dansk sprogteknologi,” siger Anne Bøgh Fangel.

Derudover vil Alexandra Instituttet udvikle en række kommercielle services og produkter oven på de åbne komponenter til de virksomheder, der måtte have behov, idet yderligere teknisk support og specialkomponenter vil kunne tilkøbes. Der er altså tale om en tofløjet model, hvor vi stiller basiskomponenterne til fri afbenyttelse, men hvor ekstra tjenester og moduler vil kunne erhverves som supplement på kommercielle vilkår.

Tilbage er så at forestille sig den hverdag, hvor alle de chatbots, du møder i det offentlige og private kan forstå, skrive og tale formfuldendt dansk drevet af AI? Fordelene er til at få øje på. Du slipper for telefonkøer og sluser og for at blive viderestillet i en uendelighed.

Du får heller ikke længere en telefonsvarer i øret, der gør dig opmærksom på, at du har haft den frækhed at ringe uden for normal åbningstid. Fremtidens intelligente danske chatbots står til din rådighed hver dag hele døgnet hele året.


TAGS
Chat
chatbot
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S