Home » Hardware » ​IT-problemer? Kvinder spørger ægtefællen. Mænd spørger vennerne
​IT-problemer? Kvinder spørger ægtefællen. Mænd spørger vennerne

​IT-problemer? Kvinder spørger ægtefællen. Mænd spørger vennerne

Share

En ny undersøgelse fra Telia viser, at der er meget stor forskel på, hvem vi vender os mod, når teknologien driller

Den gruppe, der generelt er størst tillid til, når det handler om hjælp til IT-problemer, er vores partnere/ægtefæller. Der er dog meget stor forskel på kønnene i dette spørgsmål: Kvinderne vælger helt overvejende at spørge deres partner til råds (det gør hele 38 %), mens mændene åbenbart har noget mindre tiltro til ægtefællens IT-kompetencer, idet partneren her er placeret helt nede på en femteplads (12 %)! Har man en bekendt der læser Alt om DATA, vil denne selvfølgelig indtage en naturlig førsteplads, men denne faktor er der ikke taget højde for i Telias undersøgelse.

Mænd spørger vennerne

Hos mændene er en ven den populæreste mulighed, når der skal bruges hjælp til problemer med fx internet, computer eller mobil. Nummer to på mændenes liste er svarmuligheden ”Ved ikke”. Hvorvidt dette skal tolkes sådan, at mange danske mænd simpelthen ikke kan finde nogen, der er klogere på IT i deres omgangskreds end dem selv, kan der naturligvis ikke konkluderes entydigt på – men det er et interessant resultat. Som tredje mulighed ville mændene spørge en kollega. 

Stor forskel på generationer

Blandt den ældre generation (50-64 år) spørger man oftest sit barn – eller barnebarn – til råds, når teknologien driller, mens kun 13 % af de unge voksne (18-34 år) ville vælge at spørge mor eller far.

”Det er vigtigt, at vi hver især formår at udnytte de mange muligheder, som digitaliseringen tilbyder, både privat og professionelt – og at vi har nogen at spørge til råds. Derfor er det også positivt, at vi er gode til at hjælpe hinanden med at løse de IT-problemer, vi møder. Og handler det om dit mobilabonnement, internet eller tv-tjeneste, så tilbyder mange teleselskaber gode online-guides. Hos Telia er man også altid velkommen til at spørge personalet i den lokale Telia-butik, hvor vi kan løse mange problemer på stedet”, siger privatkundedirektør hos Telia, Gustav Berghog.

Det er analyseinistituttet YouGov, der har gennemført undersøgelsen på vegne af Telia.

FAKTA:

Hvem spørger du typisk/først til råds, når du har et problem med dit private IT (computer, internet, mobiltelefon)?

Min partner/ægtefælle 25%
En ven 19%
Mit/mine barn/børn 12%
Andet familiemedlem 10%
En kollega 9%
Min far 4%
Min mor 1%
Andre 10%
Ved ikke 10%


TAGS
reparation
Systemoptimering

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S