Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

"Windows-æraen er forbi ..."

Store ord, men sådan lød det ikke desto mindre fra den internationale it-ekspert Steve Braizier, da han besøgte it-distributøren ALSOs årlige kanalevent Channel Trends and Visions, afholdt i Ballerup Super Arena i går.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Steve Braizier er grundlægger af og CEO i analysevirksomheden Canalys. Han lever af at forudsige nye trends i it-branchen og rådgive sine kunder, så de kan skynde sig at udvikle deres forretning i samme retning, som resten af verden.

Derfor var det også et opmærksomt publikum, Steve Braizier adresserede i går i Ballerup Super Arena ved ALSOs årlige it-messe for kanalen.

For det første slog Steve Braizier fast, at pc-markedet havde ændret sig dramatisk i takt med tablet-computerens fremkomst. Tablets er blevet pc’ere, og det har betydet, at fremtiden ikke længere ligger på Windows-platformen.

“Vi er i en post-Windows-æra,” fortalte Steve Brazier vel vidende, at det ikke ligefrem var godt eller positivt nyt for alle i it-kanalen. Men ikke desto mindre var det realiteterne: ”Det er allerede sket,” sagde han og konstaterede, at Android-platformen førte an i slaget mod Microsoft.

Mobilitetsbølgen

Den globale vækst i it-branchen er primært drevet frem af mobilitetsbølgen, fortalte Steve Braizier. Den gode nyhed er, at it-branchen har oplevet en vækstfremgang på 7 pct. i Q1 2013. Den knap så gode nyhed for os her i Europa er, at alle 7 pct. kommer fra Asien, hvor lande som Kina, Indien, Sydkorea og Taiwan fører an i væksten med producenter som Samsung, Lenovo og Huawai.

“Så hvis I har børn i universitetsalderen, så send dem til Asien,” jokede Steve Braizier. Det er der, det hele kommer til at ske i de næste mange år.

Mobilitet er drevet af salget af tablets. Tablet-computeren er opfundet af Apple, og de sidder stadig på en meget stor del af markedet; det er kun Samsung, som for alvor har formået at tage kampen op mod Apple.

"I Danmark er I vant til at betale meget for jeres produkter – også it-produkter", sagde Steve Braizier. Men i fattigere lande vil man ikke betale så meget for sine it-produkter, og derfor forventer han også en mindre revolution i forbrugernes købeadfærd, i takt med at billigere og billigere produkter vinder frem og tager kampen op mod de mere eksklusive enheder.

Apps er fremtiden

Apps are replacing people”, prædikede Steve Braizier og forklarede, at mange i dag driver forretning, alt efter hvor arbejdskraften er billigst. Den adfærd vil ændre sig med fremkomsten af apps. Apps er i gang med at erstatte mennesker.

I dag handler det mere om menneskets færdigheder, og mindre om at de kan udføre en simpel tjeneste som at tage en telefon og yde support. Det handler om at udvikle apps til brugerne, så de kan betjene sig selv.

En anden trend, Steve Brazier så i markedet, er såkaldte Wearables: Gadgets, som ikke ligger i lommen, men som man bærer på sig. Eksempelvis Google Glass og Apple iWatch. Disse to produkter er ikke helt modne endnu, men de repræsenterer en tydelig trend.

Særligt indenfor sundhedssektoren forventer Steve Braizier en revolution i antallet af massemarkedprodukter, som gør den enkelte forbruger i stand til at betjene sig selv og dermed spare vitale samfundsressourcer. Han sammenlignede med udviklingen af graviditetstesten: I gamle dage tog man til lægen, hvis man troede, at man var gravid. I dag køber man en graviditetstest i supermarkedet og klarer det selv.

Det er et stort markedspotentiale i at udvikle apps og produkter inden for Wearables, fortalte Steve Braizier.

Endelig rundede it-eksperten af med at slå fast, at han ikke var tilhænger af den megen hype omkring cloud computing. Der var bestemt muligheder i skyen, men cloud computing var heller ikke verdens løsenord.

“Vær skeptiske!”, lød det som en advarsel mod at lade sig lulle i søvn af de mange udbydere af cloud-services og henviste bl.a. til overvejelser omkring sikkerhed, tilgængelighed og besparelser.