Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der foregår noget af et slag mellem menneske og maskine i disse år, og mens der nok endnu er et godt stykke hen til den første maskine med en ægte bevidsthed, så er vi så småt ved at se computere, der kan træffe valg, som før krævede et menneskes evne til at tænke.
Men vi er ikke slået. Ikke endnu i hvert fald. Vores menneskelige færdigheder er stadig overlegne på nogle punkter. Det er en af de konklusioner, som den danske fysiker Jacob Sherson nu kan offentliggøre i det ansete magasin Nature.
Helt almindelige mennesker i alle aldre er med til at løse kvantefysiske problemer ved at spille computerspil. En aarhusiansk forskergruppe har på den måde flyttet grænsen for, hvad der kan lade sig gøre at beregne med computere, og samtidig sløret forskellen mellem menneske og maskine lidt mere. Men vi er stadig overlegne – på nogle punkter.
”Det lyder måske lidt dramatisk, men vi er på sin vis i et kapløb med teknologien, hvor vi langsomt kan se os slået på en lang række parametre. Kendetegn, der før var definerende for mennesket, er i dag algoritmer i et styresystem – men vores resultater her demonstrerer, at der stadig er noget, vi mennesker kan lære maskinerne,” forklarer Jacob Sherson, Institut for Fysik og Astromoni på Aarhus Universitet.