Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
For de fleste danskere er internettet lig med shopping. Men vores online shoppevaner har ændret sig gennem de seneste år. I dag er det nemlig ikke nok bare at trykke på købsknappen, når vi skal foretage et køb. Hele 85 procent af danskerne konsulterer internettet forud for et køb og her forventer vi at finde fyldestgørende information om både store og små investeringer.
”Rapporten bekræfter, at man som virksomhed bliver fravalgt, hvis danskerne ikke kan finde netop den information de efterspørger om et givent produkt. Derfor skal virksomhederne sørge for at tilpasse deres hjemmeside til at fungere på tværs af platforme og i det hele taget tænke søgbarhed og synlighed online ind i sin markedsføring, ellers kan man hurtigt blive efterladt på perronen, mens toget buldrer forbi, ” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der bl.a. står bag landets to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.
Ifølge Eniros rapport forventer 83 procent af danskerne at finde information om prisen, når de søger efter et produkt online. 58 procent forventer at finde eventuelle tilbud, 54 procent forventer at finde produktbilleder, 51 procent forventer at finde information om producent eller varemærke og 47 procent forventer information om, hvor produktet kan købes.
At prisen er en af de klare topscorere, når danskerne skal tjekke et produkt ud online, er ikke overraskende for administrerende direktør hos FDIH Annette Falberg.
”Nettet er nok forbrugerens vigtigste værktøj, når der skal træffes en købsbeslutning. 8 ud af 10 bruger nettet for at få overblik og sammenligne, fordi det er nemt og bekvemt. Det viser udbuddet, leverer fakta om varen og selvfølgelig hvilken pris, man kan få varen til. For få år siden konsulterede vi internettet forud for større køb som fx hårde hvidevarer eller rejser til udlandet. I dag tjekker vi internettet forud for alt fra de nye sommersko til ugens tilbud i det lokale supermarked, ” siger Annette Fallberg, FDIH.
Vi læner os op ad produktanmeldelser
Udover at danskerne er meget prisbevidste, så er den stigende betydning af produktanmeldelser en anden gennemgående trend i rapporten fra Eniro. 35 procent af danskerne læser produktanmeldelser online forud for et køb. Herudover angiver en tredjedel af danskerne ’negative bedømmelser af et produkt’, som den største grund til, at afstå fra at købe et produkt på internettet. Samtidig har 16 procent af danskerne helt afstået fra et køb, fordi der ikke var noget billede af produktet.
”Det er interessant at se, hvor afhængige vi er af produktanmeldelser forud for et køb. I Danmark er det i stigende grad de dårlige anmeldelser som får danskerne til at afstå fra et køb, hvilket stiller endnu flere krav til virksomhederne. Al din interaktion på nettet er synlig og søgbar. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne udnytter de digitale muligheder for dialog med forbrugerne - herunder også håndtering af dårlige anmeldelser, ” siger Stefan Kercza.
Fakta:
• 85 procent af danskerne søger information via online søgetjenester om et produkt forud for et køb.
• Danskerne er prisbevidste. Hele 60 procent sammenligner priser på produkter på internettet forud for et køb.
• 35 procent af danskerne læser ekspertanmeldelser om et produkt på internetsider/internetfora eller i blade forud for et køb.
• 83 procent af danskerne forventer at finde information om prisen, når de søger efter et produkt på nettet. 58 procent forventer at finde eventuelle tilbud, 54 procent forventer at finde produktbilleder, 51 procent forventer at finde information om producent eller varemærke og 47 procent forventer information om hvor produktet kan købes.
• 55 procent af danskerne svarer, at de søger efter en anden virksomhed eller et andet varemærke, hvis ikke de finder, hvad de søger. 35 procent svarer, at de spørger venner eller familie, 23 procent holder helt op med at søge, mens 22 procent bruger en anden søgetjeneste.
• En tredjedel af danskerne angiver negative bedømmelser af et produkt, som den største grund til, at afstå fra at købe et produkt på internettet.
• 16 procent af danskerne har afstået fra et køb af et produkt på grund af, at der ikke var et billede af produktet.