Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi forlanger mere, når vi handler på nettet

I
takt med at danskerne putter flere og flere rejser, elektronik og tøj i
den digitale indkøbskurv, stiger vores forventninger til de produkter
vi køber. I dag kræver vi nemlig information om alt fra pris,
produktbilleder, anmeldelser og aktuelle tilbud, forud for et køb. Det
viser en omfattende rapport fra Eniro, der kortlægger de nordiske
mobilvaner.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For de fleste danskere er internettet lig med shopping. Men vores online shoppevaner har ændret sig gennem de seneste år. I dag er det nemlig ikke nok bare at trykke på købsknappen, når vi skal foretage et køb. Hele 85 procent af danskerne konsulterer internettet forud for et køb og her forventer vi at finde fyldestgørende information om både store og små investeringer.

”Rapporten bekræfter, at man som virksomhed bliver fravalgt, hvis danskerne ikke kan finde netop den information de efterspørger om et givent produkt. Derfor skal virksomhederne sørge for at tilpasse deres hjemmeside til at fungere på tværs af platforme og i det hele taget tænke søgbarhed og synlighed online ind i sin markedsføring, ellers kan man hurtigt blive efterladt på perronen, mens toget buldrer forbi, ” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der bl.a. står bag landets to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Ifølge Eniros rapport forventer 83 procent af danskerne at finde information om prisen, når de søger efter et produkt online. 58 procent forventer at finde eventuelle tilbud, 54 procent forventer at finde produktbilleder, 51 procent forventer at finde information om producent eller varemærke og 47 procent forventer information om, hvor produktet kan købes.

At prisen er en af de klare topscorere, når danskerne skal tjekke et produkt ud online, er ikke overraskende for administrerende direktør hos FDIH Annette Falberg.

”Nettet er nok forbrugerens vigtigste værktøj, når der skal træffes en købsbeslutning. 8 ud af 10 bruger nettet for at få overblik og sammenligne, fordi det er nemt og bekvemt. Det viser udbuddet, leverer fakta om varen og selvfølgelig hvilken pris, man kan få varen til. For få år siden konsulterede vi internettet forud for større køb som fx hårde hvidevarer eller rejser til udlandet. I dag tjekker vi internettet forud for alt fra de nye sommersko til ugens tilbud i det lokale supermarked, ” siger Annette Fallberg, FDIH.

Vi læner os op ad produktanmeldelser

Udover at danskerne er meget prisbevidste, så er den stigende betydning af produktanmeldelser en anden gennemgående trend i rapporten fra Eniro. 35 procent af danskerne læser produktanmeldelser online forud for et køb. Herudover angiver en tredjedel af danskerne ’negative bedømmelser af et produkt’, som den største grund til, at afstå fra at købe et produkt på internettet. Samtidig har 16 procent af danskerne helt afstået fra et køb, fordi der ikke var noget billede af produktet.

”Det er interessant at se, hvor afhængige vi er af produktanmeldelser forud for et køb. I Danmark er det i stigende grad de dårlige anmeldelser som får danskerne til at afstå fra et køb, hvilket stiller endnu flere krav til virksomhederne. Al din interaktion på nettet er synlig og søgbar. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne udnytter de digitale muligheder for dialog med forbrugerne - herunder også håndtering af dårlige anmeldelser, ” siger Stefan Kercza.

Fakta:

• 85 procent af danskerne søger information via online søgetjenester om et produkt forud for et køb.

• Danskerne er prisbevidste. Hele 60 procent sammenligner priser på produkter på internettet forud for et køb.

• 35 procent af danskerne læser ekspertanmeldelser om et produkt på internetsider/internetfora eller i blade forud for et køb.

• 83 procent af danskerne forventer at finde information om prisen, når de søger efter et produkt på nettet. 58 procent forventer at finde eventuelle tilbud, 54 procent forventer at finde produktbilleder, 51 procent forventer at finde information om producent eller varemærke og 47 procent forventer information om hvor produktet kan købes.

• 55 procent af danskerne svarer, at de søger efter en anden virksomhed eller et andet varemærke, hvis ikke de finder, hvad de søger. 35 procent svarer, at de spørger venner eller familie, 23 procent holder helt op med at søge, mens 22 procent bruger en anden søgetjeneste.

• En tredjedel af danskerne angiver negative bedømmelser af et produkt, som den største grund til, at afstå fra at købe et produkt på internettet.

• 16 procent af danskerne har afstået fra et køb af et produkt på grund af, at der ikke var et billede af produktet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere