Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi dropper tv’et

Rigtig mange forbrugere dropper tv’et til fordel for andre gadgets. Det går ud over salget af de klassiske fjernsynsapparater.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Noget kunnet tyde på, at det ellers så forgudede husalter – fjernsynet – er ved at miste sine tilbedere. I hvert fald viser en ny undersøgelse fra den globale konsulentvirksomhed Accenture, foretaget blandt 10.000 forbrugere fordelt på 10 lande, at antallet af personer, der jævnligt ser tv, svinder mere og mere.

Således er andelen af personer, der ser tv i løbet af en uge, faldet med næsten en fjerdedel på bare to år – fra 71 procent i 2009 til 48 procent i 2011. Og hvor 35 procent af forbrugerne i starten af 2010 forventede at købe et nyt fjernsyn i løbet af et år, er det tal nu faldet til 32 procent.

»Det er selvfølgelig lidt tidligt at erklære tv-apparatet for dødt. Men vores undersøgelse viser helt tydeligt, at fjernsynets rolle som hjemmets primære medie for alvor er ved at være talte. I stedet downloader og streamer forbrugerne både underholdnings- og nyhedsindhold på deres smartphones, bærbare og tablets,« siger Jesper Strømann, der er ansvarlig for medie- og kommunikationsbranchen hos Accenture.

Den faldende interesse for traditionel tv-kiggeri smitter af på de elektroniske søsterprodukter. For eksempel angiver næsten en tredjedel af undersøgelsens deltagere, at de er stoppet – eller næsten stoppet – med at købe eller leje dvd’er.

Derimod angiver mere end halvdelen af respondenterne, 56 procent, at de har ændret vaner i forhold til online-servicer og cloud computing. Og mere end halvdelen, 53 procent, ejer i dag en smartphone, hvilket er markant flere end i 2010, hvor det gjaldt for 28 procent.

Øvrige resultater fra undersøgelsen:

26 procent benytter sig af streaming.
64 procent downloader jævnligt applikationer.
69 procent benytter sig jævnligt af informationsapplikationer som for eksempel nyheds-, vejr- og sportsapplikationer.
58 procent benytter jævnligt applikationer til personlige netværk.
75 procent benytter sig af en online-mailboks.
37 procent spiller online-spil.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere