Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Sikkerheden kan aldrig blive for høj, når du shopper på nettet. I går bragte vi ti gode råd til, hvordan du undgår at blive offer for cyberkrimimelle, når du handler på web-butikker.
Faren lurer dog ikke kun hos de cyberkriminelle, som trænger ind på din computer og stjæler private oplysninger. Også internetbutikkerne kan være skurke.
For nyligt er en række danske forbrugere blevet snydt ved at handle på de tyske hjemmesider, mobile.de og autoscout24.de.
At forbrugere bliver snydt for deres penge er langt fra usædvanligt. Et stigende antal danskere der handler på nettet, har således betydet et stigende antal danskere der bliver snydt.
For at fremme en sikker adfærd på nettet giver Forbruger Europa - forbrugerstyrelsens europæiske afdeling - 6 gode råd til at undgå fusk:
1) Se altid efter e-mærket, så er du beskyttet bedst muligt. e-mærkede virksomheder har accepteret en række etiske krav, der ligger ud over dansk lovgivning.
2) Betal altid med kreditkort så er du beskyttet af indsigelsesordningen, hvilket i bund og grund vil sige, at køber har mulighed for at få pengene igen, hvis varen aldrig dukker op.
3) Undersøg hvem sælger er (navn, adresse, telefonnummer, mailadresse m.v.). Ifølge dansk lovgivning skal sælger give kontaktoplysninger på sin hjemmeside. Er dette ikke tilfældet, kan det indikere, at man ikke ønsker at blive kontaktet, efter handlen er indgået.
4) Undersøg varen. Du har krav på at få oplysninger om varens væsentligste egenskaber - hvad varen kan.
5) Tjek salgs- og leveringsbetingelserne inden du handler
6) Gem kvitteringen og tjek din konto – har netbutikken hævet det rigtige beløb?
Man kan hurtigt få en fornemmelse af, at nettet er fyldt med svindlere, men Forbruger Europa understreger, at langt de fleste webshops holder hvad de lover, og man derfor slet ikke skal føle sig utryg ved at handle på nettet.