Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Undersøgelse: Virksomheder spilder over 2 mio. dollars hvert år på databeskyttelsesfejl

En ny rapport viser, at virksomheder ikke kan imødekomme kravene om always-on, da deres applikationer alt for ofte fejler. For nogle sker fejlene op til flere gange på en måned.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Veeam Software har for nylig offentliggjort resultaterne af deres Veeam Data Center Availability Report 2014. Det er fjerde gang, rapporten om, hvordan virksomheder og organisationer lykkes med at garantere adgang til it-services, udgives.

2014-rapporten viser, at op til 82 pct. af it-cheferne i undersøgelsen erkender, at de ikke er i stand til at opfylde deres virksomheds behov for 24/7-adgang til it-services. Dette hul i tilgængeligheden koster dyrt: over 12 millioner kroner om året i tabt indtjening, produktivitet, muligheder og mistet data på grund af manglende backup.

Disse omkostninger vil stige i takt med, at den globale økonomi dikterer, at virksomheder samarbejder med partnere, kunder og interessenter på tværs af tidszoner, og dermed presser datacentre til at være always on, uanset hvor de befinder sig. At gå glip af globale forretningsmuligheder på grund af nedetid kan være alvorligt, specielt med tanke på at de nye markeder spås at generere 40 pct. af den globale vækst inden for de næste 15 år.

“Tilgængeligheden til it er vigtigere end nogensinde,” siger Ratmir Timashev, CEO hos Veeam Software i en pressemeddelelse.

“Alligevel bliver virksomheder på verdensplan svigtet af en it-branche, der har ladet dem tro, at man må leve med nedetid, og at Always-On Business kun er en fantasi. Det er ikke acceptabelt. Virksomheder har ikke råd til at tabe millioner af kroner på grund af it-fejl, og de kan heller ikke fortsætte med at gamble med datatilgængeligheden.

Den gode nyhed er, at det lader til at ændre sig. Virksomheder er blot nødt til at glemme, hvad de tidligere er blevet fortalt igennem flere år og kræve forbedringer. Hvis alle virksomheder gør det, vil applikationstilgængeligheden blive et overflødigt tema inden for fem år, eftersom brugere og ansatte på tværs af kloden får tilgang til det, de vil, når de vil.”

Nye krav til datasikkerhed

Virksomheder efterlyser allerede bedre tilgængelighed, men it-afdelingerne har svært ved at nå virksomhedernes mål for recovery time objective (RTO). It-afdelingerne overskrider i dag målsætningen med mere end en time på gendannelsen af forretningskritiske data sammenlignet med en moderne availability-løsning. Det er endnu mere bekymrende, at de er bagud med halvanden time på nødvendige recovery point objectives (RPO), og at de er 4,5 time fra always-on-standarder.

“Der er ingen tvivl om, at vi allerede befinder os i en epoke af Always-On Business,” tilføjer Ratmir Timashev. “For at holde trit trænger virksomheder til helt nye løsninger, som giver 24/7-tilgængelighed på en måde, som ældre databeskyttelses- og backup-løsninger ikke kan klare. Det betyder højhastighed, garanteret recovery af alle filer, applikationer og virtuelle servere, når der er behov for det.

Det betyder desuden, at man kan udnytte backupdata og miljø til at teste nye applikationer og dermed reducere risikoen for fejl. Og det betyder fuldstændig synlighed med proaktiv overvågning og varslinger om hændelser, før de påvirker processerne. It-chefer er opmærksomme på dette, eftersom 78 pct. fra undersøgelsen planlægger at ændre deres databeskyttelsesløsning inden for de næste to år for at opnå den tilgængelighed, de har behov for. Dette vil resultere i, at tilgængelighedskløften snart vil høre fortiden til,” slutter Ratmir Timashev fra Veeam Software.

Virksomheder kan ikke imødekomme stigende krav om Always-On Business

82 pct. af de adspurgte it-chefer svarede, at de ikke kunne imødekomme deres virksomheders behov. Mere end 90 pct. af it-cheferne svarede, at de er under pres for at genoprette data hurtigere, reducere de økonomiske konsekvenser ved uforudset nedetid samt foretage backup af data oftere for at reducere risikoen for datatab. Det øgede pres stammer bl.a. fra tættere interaktion mellem kunder, partnere, leverandører og ansatte (65 pct.), behov for applikationstilgang på tværs af tidszoner (56 pct.), øget brug af mobile enheder (56 pct.), ansatte, som arbejder udenfor arbejdstiden (54 pct.) samt en øget grad af automatisering af beslutningsprocesser og transaktioner (53 pct.)

Uforudset nedetid fører til øgede omkostninger

Uforudset nedetid af applikationer opstår mere end én gang om måneden (13 gange om året). Uforudset nedetid af applikationer koster en virksomhed mellem 1,4-2,3 millioner dollars årligt i tabte indtægter, reduceret produktivitet og tabte muligheder

Sikkerhed er ikke garanteret

Én ud af seks backupforsøg fejler, hvilket betyder, at med 13 tilfælde af nedetid for applikationer per år vil data mistes permanent i mindst to tilfælde. Dette datatab koster virksomheder minimum 682.000 dollars årligt

Virksomheder risikerer at miste data for flere millioner kroner

Virksomheder risikerer også tab på mellem 4,4-7,9 millioner dollars på mistede applikationsdata ved nedetid hvert år

The Veeam Data Center Availability Report 2014 er baseret på en undersøgelse udført online af 760 it-chefer i virksomheder med mere end 1000 ansatte på tværs af USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Schweiz, Brasilien, Australien og Singapore.