Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Intel forventer, at ultrabooks vil udgøre 40 procent af markedet for bærbare computere i 2012. Processor-producenten har tiltro til, at forbrugerne straks vil se fordelene ved de nye computere, som leverer ydelse og funktionalitet helt på højde med en almindelig bærbar, men er lige så tynd og let som en MacBook Air, i modsætning til netbooks, som nok var små, men forvirrede mange med deres begrænsede funktionalitet.
Som en del af det overordnede koncept indgår, at ultrabooks skal sælges til en rimelig pris. Derfor starter flere af de tynde computere på 6.000-7.000 kroner. Snart vil det imidlertid blive endnu billigere at få fingrene i en ultrabook.
Asus, Acer og Toshiba, som er blandt de første på markedet med ultrabooks, fortæller, at de vil sænke priserne her i slutningen af året. Da de samtidig modtager et stort marketingtilskud fra Intel, kan vi således i første omgang vente et prisdyk på omkring 10 procent.
I løbet af 2012 vil faldet formentlig blive endnu større. Acer fortæller, at man forventer et dyk på 20 procent allerede i andet kvartal, og at producentens ultrabooks i 2013 blot vil koste det halve af den nuværende pris.