Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ud og køre med …

Nej, ikke med de skøre. Navigons nyeste gps’er er alt andet end skøre. Godt nok er der stadig ting, man undres over ved dem, men de er klart blandt redaktionens favoritter.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De to gps’er, vi har haft til test, er Navigon 40 Premium og Navigon 2510 Explorer, der henvender sig til to forskellige markedssegmenter. Premium er klart beregnet til at sidde i forruden på bilen, skærmen er stor og let at overskue, og den fylder lidt for meget til baglommen.

Explorer er derimod en slags hybrid. Dens hovedformål er stadig at være i bilen, men den er også udstyret med en strop, så du kan have den med om håndleddet, når du forlader bilen. Skærmen er da også lidt mindre, og skærmbilledet kan drejes 90 grader, så det passer bedre til måde, du holder den på, når du er til fods.

Vi startede med at montere Navigon 40 Premium i forruden. Holderen var velkendt og sidder godt fast i forruden. Det var irriterende, at strømstikket ikke sættes fast i holderen men direkte i gps’en. Det betød, at vi var nødt til at afmontere strømstikket, hver gang vi fjernede gps’en fra forruden.

Men vi blev med det samme positivt overraskede over Navigion 40. Skærmen er blevet langt lettere at overskue. Faktisk er næsten ingen ikoner eller forstyrrende elementer på skærmen – under navigation altså. Navigon har været så smarte, at de skjuler alt fra skærmen, der ikke har noget med den aktuelle navigation at gøre. Først, når du trykker på skærmen, kommer menuerne frem igen. Rigtig smart.

Dernæst skal der lyde stor ros til Navigon 40 Premium for den talte rutevejledning. Normalt er det noget, vi hurtigt bliver ret irriteret på. Men her fungerer det utrolig godt. Selvom det er talesyntese, der fremstiller lyden, er det meget naturligt, og det er let at forstå, hvad der bliver sagt.

Det er heller ikke noget med »drej til højre om 400 meter«. Næ – der bliver skam sagt »drej til højre om 400 meter ad Sejrøgade,« hvis det altså er vejen, man skal ned af. Det hjælper rigtig meget, og muligheden for fejlnavigation mindskes markant.

Det er altid et diskussionspunkt, hvorvidt en gps er god til at finde den bedste rute, og i høj grad er det en smagssag. For hvis du ikke kender vejen, så er du altid glad for hjælpen, mens du bliver irriteret, hvis du godt kender vejen, og den så foreslår en anden. For du ved bedst, ikke?

En rigtig smart funktion er »One Click Menu«, med den aktiveret bliver dine favorit POI’er automatisk vist i toppen af skærmen. Så hvis du ofte skal navigere til nærmeste tankstation, parkeringsplads eller restaurant, så kan du få vist de ikoner i toppen af skærmen.

Funktionen »De sidste meter« er også rigtig smart. Når du er ved at være ved din destination, finder du en parkeringsplads i nærheden, klikker på parkeringssymbolet og vælger fodgængertilstand. Så bliver din aktuelle position gemt, og du bliver nu guidet over til destinationen, som var du til fods. Nu er det gemt, hvor du parkerede din bil, så du kan finde tilbage til den.

På rigtigt mange måder minder Navigon 2510 Explorer om 40 Premium. Godt nok har den en mindre skærm (40 Premium har en 4,5” skærm, mens Explorer har en 3,5” skærm). Men de grundlæggende navigationsfunktioner er de samme.

Skærmen er ikke helt så responsiv som ved den større model, hvilket godt kan være irriterende. Og igen skal du sætte strøm direkte til gps’en og ikke skærmen. Det kunne godt have været smartere.

Der, hvor den udmærker sig, og adskiller sig, er, at skærmbilledet skifter til højformat, når du skifter til fodgængertilstand, og det er smart. Samtidig er der indbygget et elektronisk kompas, så det er lettere at orientere sig, når du udforsker en storby.