Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ulempen ved traditionelt tv er, at du må affinde dig med det indhold, der sendes på det tidspunkt, du har valgt at sætte dig til rette i sofaen. Jo flere kanaler du har, jo bedre er chancerne selvfølgelig for at finde noget, du kan bruge, men du er stadig underlagt tv-kanalernes nåde, og det er stadig dig, der skal tilpasse dig kanalerne og ikke omvendt.
Sådan er det ikke med YouTube Leanback. Her tilpasser tv’et sig brugeren, således at du frem for at bladre en masse kanaler igennem får det lige nøjagtige indhold, som matcher dine interesser.
Google har netop opgraderet tjenesten, så den på endnu smartere vis afkoder dine vaner og regner sig frem til det indhold, den mener, du kunne have lyst til at se.
De nye Personalized Channels genereres ud fra din adfærd foran flimmeren – hvilke videoer du ser, hvilke du springer over, og hvilke du aktivt giver ”thumbs up” eller ”thumbs down”. Brugeren får samtidig også mulighed for at lave personlige kanaler baseret på udvalgte emner.
Leanback skal således gøre tv-oplevelsen endnu mere individualiseret og give dig YouTube-indhold, der matcher dine interesser på nem og overskuelig vis. Tjenestens mål er at gøre YouTube-oplevelsen mindre aktiv og mere tilbagelænet og er blandt andet tænkt som en måde at integrere indholdet i fladskærmen på mere naturlig vis. Man finder den derfor også i de nye Google TV-produkter.
På computeren fungerer den dog også glimrende, og du kan prøve YouTube Leanback her.