Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Før i tiden var det kun os, der kiggede på tv’et. Nu kigger tv’et også tilbage igen. Toshibas nyeste tv i WL- og YL-serien har indbygget kamera, som genkender dit ansigt, når du sætter dig foran flimmerkassen. Dermed kan det give dig præcis de indstillinger, du foretrækker, uden at du skal ind og rode i menuerne.
Fire personer kan have hver deres indstillinger, og de oprettes ved, at tv’et filmer dit ansigt, hvorefter du fortæller, hvordan du gerne vil have indstillingerne, næste gang du sætter dig foran kassen. Herefter gemmer det såvel din ansigtsprofil som dine indstillinger.
Til almindeligt tv-brug virker funktionen måske en anelse overflødig – selvfølgelig er det smart, at manden kan have alle sportskanaler forrest i programlisten, mens børnene kan have alle børnekanalerne der, men det vil næppe føles som den helt store revolution.
Funktionens sande berettigelse vil formentlig først blive synlig, når vi for alvor får integreret nettet i tv’et, og vi hver især gerne vil have vores personlige bogmærker, Facebook-profiler og meget andet liggende klar, når vi sætter os til rette.
Indtil da kan reklamefolkene glæde sig over, at de nu har endnu et redskab til at målrette deres tv-spots.