Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Touch-rat er næste skridt mod den førerløse bil

Den førerløse bil er på vej – det er kun et spørgsmål om, hvornår den kommer. Alt tyder på, at det kommer til at ske gradvist, og et helt nyt instrumentbræt, som kontrolleres med et touch-rat, er en af vejene til en fremtid, hvor du kan hvile ud bag rattet.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forestil dig, at du sidder i en næsten automatisk bil, tjekker e-mails og fordriver transporttiden med underholdning og kontorarbejde. Et stort, centralt display på instrumentbrættet står i fuld trådløs forbindelse med din mobil og viser i øvrigt samme skærmbillede. Men for at gøre betjeningen så let som mulig er centraldisplayet ikke forsynet med touchfunktion. I stedet styrer du alle funktioner ved hjælp af to små touchdisplays i rattet.

Centraldisplayet gør opmærksom på, når føreren skal tage kontrollen over de automatiske systemer og køre bilen manuelt. Centraldisplayet gør opmærksom på, når føreren skal tage kontrollen over de automatiske systemer og køre bilen manuelt.

Pludselig giver bilen dig besked om at overtage kontrollen, for der skal foretages en manøvre, som den endnu ikke 100 procent selvkørende bil ikke kan eller har lov til at foretage på egen hånd. Men i samme øjeblik modtager du et telefonopkald fra chefen. Du kan se hans ansigt træde frem på centraldisplayet, så det skal gå stærkt. Takket være de to små touchskærme på rattet kan du foretage skiftet fra automatisk til manuel kørsel på et øjeblik og næsten samtidig besvare opkaldet. Og det hele kan ske, uden at du behøver så meget som at røre ved din mobil, som du for den sags skyld kan lade forblive i baglommen.

Valeo Mobius hedder dette nye system til instrumentering i halvautomatiske biler, dvs. standardbiler forsynet med forskellige elektroniske assistenter, der i flere situationer og på farefri vejstrækninger kan overtage kørslen og styre, bremse eller accelerere bilen efter behov. Instrumenteringen giver føreren mulighed at skifte mellem manuel og automatisk kørsel op til 30-40 procent hurtigere og sikrere end andre systemer og uden at tage blikket fra vejbanen eller at have brug for at rette opmærksomheden mod noget som helst andet end trafikken. En test foretaget af det tyske Fraunhofer Institut viser, at Valeo Mobius-systemet reelt kan forkorte reaktionstiden for en nødopbremsning med 0,5 sek., et tidsrum, hvor bilen ved en fart på 60 km/t. tilbagelægger 8,33 m. Så det er værd at tage med!

Lås bilen op med mobilen
I forvejen er firmaet bag bilteknologien, Valeo, kendt for smarte systemer og assistent-funktioner til automatisering af bilkørsel som eksempelvis automatisk parkering og kørsel med intelligent fartpilot. Firmaet står også bag det helt bogstaveligt ganske smarte InBlue fjernbetjenings- og låsesystem, hvor du kan styre alle bilens låsefunktioner fra din mobil, tablet eller smart-ur. Med InBlue kan du lægge samtlige låsekoder mv. ned i din bærbare enhed og smide alle dine bilnøgler i skraldespanden. Du kan ydermere sende koderne til en ven eller anden, der skal låne din bil.

Dermed kan han eller hun uden videre låse sig ind i bilen, starte og køre med sin egen mobil, og systemet vil derfor også facilitere den stadigt mere udstrakte brug af delebiler.
Samtidig har du til stadighed fuldt overblik over din bils brændstofforbrug, dæktryk, kilometertal og service-intervaller og endog gps-position, så du hele tiden ved, hvor den er, og hvordan den har det. Og når du får bilen tilbage, kan du blot slette koderne i lånerens mobil via en trådløs besked. Systemet vil også blot en smule længere ude i fremtiden kunne tilkalde din bil fra dens p-plads med et par simple trykkommandoer på din smartphone eller dit smart-ur.

De små rat-displays er udformet til at være så selvforklarende som muligt og betjenes ved blot at køre tommelfingeren op eller ned. De små rat-displays er udformet til at være så selvforklarende som muligt og betjenes ved blot at køre tommelfingeren op eller ned.

En anden smart Valeo-teknologi er Sightstream, der simpelthen erstatter bilens sidespejle med to kameraer og to mindre skærme indbygget i instrumentpanelet i venstre og højre side. Skærmene gengiver nu det sceneri, som du før har set som blot et spejlbillede, på en mere korrekt og præcis måde. Samtidig fungerer kamerabilledet som et filter, der giver et klarere og mindre blændende billede ved natkørsel, hvor mange skarpe lygter ellers kan give træthed i øjne og hoved især på længere ture.

Derudover fremhæver Valeo, at kameraer i stedet for sidespejle giver bedre aerodynamik og reducerer både vindstøj og brændstofforbrug, ligesom det åbner for nye og spændende udformninger af bilens design. Yderligere vil fravær af fremspringende spejle betyde reduceret risiko for skader og hærværk, og systemet kan sagtens erstatte samtlige tre spejle i bilen med i alt tre kameraer.

Udsynet til både siderne og bagud kan nemlig smeltes elektronisk sammen på de to sideanbragte skærme, og under ét give flere fordele i form af bedre udsyn og ingen blinde vinkler selv i dårligt vejr. Det vil også betyde bedre arbejdsbetingelser for et indbygget vognbanesystem – lane assistant – der vil holde vognen i samme bane og sikre, at den ikke trækker ud i en anden bane, medmindre banen ved siden af er absolut fri.

Nu har Valeo så oveni lanceret betjeningssystemet Mobius, hvor et stort centralt display samarbejder med to små touchdisplays i rattet om at give føreren information på centraldisplayet og såkaldt adaptiv betjening, så du får vist forskellig kørselsinformation og får forskellige betjeningsmuligheder alt afhængigt af, om du kører automatisk eller manuelt.

Uden hænder! De centrale oplysninger ses på centraldisplayet, og man kan overtage styringen og betjeningen af bilen med de to displays på rattet. Uden hænder! De centrale oplysninger ses på centraldisplayet, og man kan overtage styringen og betjeningen af bilen med de to displays på rattet.


Spejler din smartphone
Når du kører bilen manuelt, viser centraldisplayet for det meste kun de nødvendigste informationer såsom hastighed, omdrejninger og forbrug, men du kan også hente eventuelle gps-instruktioner, telefonopkald samt musik og lignende fra din smartphone og betjene disse funktioner via de to små ratplacerede touchdisplays, der hele tiden skifter funktion alt efter, hvad du har brug for.

Men når bilen styres af elektronikken skifter centraldisplayet til samme interface som din smartphone, som systemet står i trådløs Wi-Fi-forbindelse med og derfor kan spejle ved hjælp af spejlingsteknologier som Miracast, Chromecast eller AirPlay, og du kan nu udnytte alle funktioner og faciliteter, du har i mobilen. Forbindelsen kan dog også oprettes via et fast HDMI-kabel. Det eneste, der adskiller systemet fra din smartphone er naturligvis betjeningen, idet alle funktioner alene styres via de to små touchdisplays i rattet, og i praksis kan du på den måde nyde underholdning, spille spil og skrive og besvare e-mails, surfe på nettet mv., mens bilen styrer sig selv ud ad landevejen.

Når bilen opfordrer til at skifte til manuel kørsel, viser det sig både som en melding i centraldisplayet og med en blinkende lampe på panelet, hvorpå centraldisplayet atter skifter til almindelig kørselsinformation, og kun de vigtigste funktioner fortsat kan betjenes via de to små touchdisplays i rattet. Så overgangen mellem de to kørselsformer på det nærmeste sker umærkelig. Valeo Mobius-systemet kan også selv foreslå føreren at skifte til autokørsel, når bilen eksempelvis er standset i en kø, eller hvis kørselssituationen på anden måde er ”lige ud ad landevejen”.

Valeo Mobius-instrumenteringen omfatter desuden sensorer, der mærker, om føreren har hænderne på rattet eller ej, og som holder et vågent øje med førerens ansigt via et kamera over instrumentpanelet. Kameraet registrerer uopmærksomhed, træthed eller distraktion og advarer føreren, hvis systemet ikke finder pågældende personen bag rattet klar til at overtage kontrollen og køre manuelt. Hensigten er naturligvis, at føreren af sig selv skal trække ind til siden og tage et hvil, men endnu gør bilen det ikke selv. Kunne den det, ville den engang i fremtiden bare overtage styringen og selv fortsætte!

Valeo eksperimenterer også med forskellige kamerasystemer, der skal erstatte både sidespejle og bakspejl med strategiske skærme på instrumentpanelet. Valeo eksperimenterer også med forskellige kamerasystemer, der skal erstatte både sidespejle og bakspejl med strategiske skærme på instrumentpanelet.