Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Her får du designerlyd der er til at betale

Tyske Elac har givet en af verdens førende højttalerkonstruktører frie hænder til at skabe en produktfamilie, hvor både enheder og delefiltre er udviklet helt fra bunden. Resultat er rent kræs, der økonomisk er inden for rækkevidde.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Af Knud Søndergaard

Navnet er Jones, Andrew Jones, og han er frontfigur hos den 90-årige producent af hi-fi-udstyr Elac, som i øjeblikket er ved at relancere sig selv. En ny ledelse og ikke mindst en anonym velhaver, der hellere vil lege med lyd end fodbold eller gastronomi, er baggrunden for en række spændende initiativer.
Men hvem er Mr. Jones?

I den brede offentlighed er han ingen kendis, men i det mere nørdede hi-fi-segment er han en særdeles respekteret designer. Han startede sin karriere i 1983 hos KEF i England, var et smut forbi Infinity i USA og stod fra 1997 til 2015 for højttalerudvikling hos Pioneer, hvor han især satte sine fodaftryk på en stribe sindssyg kostbare studiehøjttalere og forstærkere, der markedsføres under navnet TAD (Technical Audio Devices).

I modsætning til så mange andre personligheder, som lægger navn til alle mulige produkter, har Andrew Jones altså dokumenteret forstand på højttalere og underholdningselektronik.

Med en baggrund fra KEF, Infinity, Pioneer og TAD er Andrew Jones en kendis, som selv har været inde over detaljerne i de Elac-højttalere, som han nu lægger navn til. Med en baggrund fra KEF, Infinity, Pioneer og TAD er Andrew Jones en kendis, som selv har været inde over detaljerne i de Elac-højttalere, som han nu lægger navn til.

Fra high-end tilnøkonomiklasse

Andrew Jones’ første produktfamilie under Elac-paraplyen har fået navnet Debut. Det virker velvalgt, for ingen af parterne er kendt for at begå sig i de prislag, hvor almindelige mennesker kan være med.

Det gør de nu. En nogenlunde kompakt B5 reolhøjttaler kan købes for 2500 kroner parret, og et sæt store F6 gulvhøjttalere løber op i 7000 kroner. Debut-familien omfatter også alt, hvad der kræves af højttalere til en avanceret hjemmebiograf – Atmos, center og tre forskellige subwoofere, heraf to med den mest geniale rumtilpasning, denne skribent til dato har oplevet.

Selektiv minimalisme

Hvis der havde stået ”designhøjttalere” i overskriften, ville de fleste forvænte forbrugere nok ryste på hovedet, når de møder Debut-familien.mHøjttalerne fremtræder i en anonym, sort vinylfinish, der er billig og helt uden wow-effekt. Der er brugt solide, forgyldte terminaler, men et ekstra sæt til bi-wiring er fornuftigt nok faldet for sparekniven.

Højttalerchassiserne er fremstillet i presset stålplade – blik – ikke trykstøbt aluminium eller zink.

Den eneste pynt på fronten er sølvfarvede plastringe omkring enhederne, der formodentlig skal skjule monteringsskruerne – og efter min smag gør et billigt indtryk.

S10EQ har lånt teknologi fra Elacs dyre konstruktioner og styres med en app. Den lyse plastring omkring metalgitteret er et designelement, som der nok kan være delte meninger om. S10EQ har lånt teknologi fra Elacs dyre konstruktioner og styres med en app. Den lyse plastring omkring metalgitteret er et designelement, som der nok kan være delte meninger om.
Bagpanelet på S10EQ-subwooferen er hurtigt overskuet. Et strømindtag og en LFE-indgangsbøsning plus en reset-knap, hvis elektronikken går i baglås, er det hele. Resten klarer appen. Bagpanelet på S10EQ-subwooferen er hurtigt overskuet. Et strømindtag og en LFE-indgangsbøsning plus en reset-knap, hvis elektronikken går i baglås, er det hele. Resten klarer appen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men hvor er der så ikke sparet?

Kort fortalt på de ting, som virkelig har betydning for lydgengivelsen.

Kabinetterne er af svær MDF-plade og forsynet med indvendige forstærkninger, der bringer vægten på en F6 op på 21 kilo. Bas- og mellemtoneenhederne har membraner af aramid-fibre, som kan sammenlignes med kevlar, men ikke kræver licensbetaling til DuPont – og i øvrigt også bruges til skudsikre veste.

Aramid-fibre har en bedre kombination af stivhed, indre dæmpning og vægt end både pap og plastik, hvad der typisk udmøntes i en tør og hurtig bas plus neutral mellemtone. Magneterne er i den seriøse ende, og der er i det hele taget kælet for de tekniske detaljer.

Diskanten er i alle modeller en 25 mm silke-dome, hvis output forstærkes af en ”deep spheroid”-bølgeleder – et kort horn.
I forhold til prisklassen er der brugt flere og bedre komponenter i delefiltrene. Den slags koster på både udviklings- og produktionssiden, og selv om det ikke kan ses, kan det som regel høres.

Subwoofer med app-betjening

En subwoofer er uundværlig til gengivelse af bulder og brag i en hjemmebiograf.

Ofte kan den også være på sin plads i et hi-fi-anlæg med mindre højttalere, hvis man ellers bare kan få den ordentligt integreret i lydbilledet. Til dette formål leveres subwoofere normalt med nogle dreje- og vippeknapper, man kan more sig med, men det er nemmere med en automatisk opsætning, som alle av-receivere og -forstærkere kan udføre med større eller mindre talent.

På subwooferne S10EQ og S12EQ med henholdsvis 25 cm og 30 cm store basenheder har Elac droppet reguleringerne til fordel for en Sub Control-app, der via Bluetooth udnytter en iOS- eller Android-enheds indbyggede mikrofon og processorkraft til at justere alle de forskellige subwoofer-parametre.

Det vil sige lydstyrke, klangbalance, lavpasfilter og fase. Desuden kan man vælge, om ”subben” skal tænde og slukke automatisk, bruge en parametrisk equalizer og justere tidsforsinkelse. Og endelig rummer appen fire forvalg af klangbalancen – ”Normal”, ”Music”, ”Cinema” og ”Night”.

Heldigvis kan du lade subwooferen klare opsætningen automatisk. Det sker ved først at kalibrere smartphonens mikrofon og elektronik i dens nærfelt. Derefter placerer man mobilen i lyttepositionen og gentager målingerne. Det hele tager kun et par minutter.

Det skal også lige nævnes, at begge subwoofer-modellerne har to enheder – en fremadrettet aktiv bas og en passiv slavebas (radiator) uden magnet, som stråler ned mod gulvet. Fordelen ved denne løsning er, at man ligesom med en refleksport kan få en dybere bund i lyden, men slipper for eventuel vindstøj fra porten.

Den indbyggede effektforstærker er baseret på en såkaldt BASH-teknologi, som er opkaldt efter det amerikanske firma, der har opfundet løsningen. Selve forstærkeren er en forholdsvis almindelig, analog Klasse-A/B konstruktion, mens strømforsyningen arbejder i Klasse-D og løbende tilpasser forsyningsspændingerne efter effektbehovet. Dette skal give næsten den samme effektivitet som ren Klasse-D, men med bedre lyd, lover Elac.

Kabinettet til en af Elacs mindre Debut-højttalere er meget mere solidt, end den billige vinylfinish antyder. Kraftig MDF-plade plus en ekstra forstærkning undertrykker effektivt vibrationer og resonanser, der slører lydgengivelsen. Kabinettet til en af Elacs mindre Debut-højttalere er meget mere solidt, end den billige vinylfinish antyder. Kraftig MDF-plade plus en ekstra forstærkning undertrykker effektivt vibrationer og resonanser, der slører lydgengivelsen.

Kontant lyd

Andrew Jones’ baggrund fra både Pioneer og den amerikanske studieverden fornægter sig ikke. Lyden fra Debut-familien er først og fremmest meget klar og overvejende neutral.

Højttalerne sukrer ikke musikken til, men gengiver den på en temmelig afslørende måde, som stiller betydelige krav til både kildematerialet og forstærkeren.

Vi har haft et komplet surroundsæt til test. Gulvhøjttaleren F6, som jeg har lyttet mest til, er foruden den nævnte 25 mm dome-diskant bestykket med hele tre 16,5 cm store bas-enheder, hvoraf den ene rækker op i mellemtoneområdet.

Sådan en konfiguration og et dødt kabinet giver grund til at forvente en stærk, præcis bas, og det er netop, hvad F6 leverer.
Den går helt ned under 40 Hz, og klangen bliver aldrig buldrende eller mudret, men er hele tiden under perfekt kontrol.

Mellemtonen er meget detaljeret – muligvis lidt for finkornet til nogles smag – og stemmer rykker langt ud i rummet med alle nuancer intakte. Diskantgengivelsen er lidt speciel. Bækkener og andet slagtøj får ekstra smæk for skillingen med denne dome-enhed, hvad der kan være fint med SACD og andet hi-res-audioindhold, som ikke er født med cd’ens begrænsede frekvensområde.

Men nykonverterede vinylentusiaster bør nok vælge en blidere højttaler, som ikke i samme grad sætter lup på ridser og nålestøj.
Det kan også betale sig at eksperimentere med placeringen af den store højttaler.

Hornet foran diskantenheden begrænser lydspredningen, så man får maksimalt højfrekvensniveau ved at vinkle kabinetterne ind mod lyttepositionen. Omvendt kan man dæmpe diskantniveauet ved at lade kasserne stråle lige frem – eller måske endda lidt ud mod siderne af rummet.

De tre refleksporte på bag-siden medfører, at F6’erne ikke bør stå for tæt ind mod en væg. Vi anbefaler mindst 50 cm afstand, selv om det nok kan være problematisk i mange parforhold.

Forstærkeren bør ikke være for lille. Impedansmæssigt er F6 nem at drive, men dens følsomhed er ikke specielt høj.

Dens lave forvrængning gør det fristende at give styrkeknappen et ekstra vred, og hvis elektronikken ikke kan følge med, bliver lyden nemt rå og trættende.

Subwooferen kalibreres med din smartphone

[su_row]

[su_column size="1/3"]

designer lyd 1 Smartphones kan have endda meget forskellige mikrofoner og DSP-kredsløb. Derfor starter Elacs SUB Control-app med en kalibrering i subwooferens nærfelt.

 

[/su_column] [su_column size="1/3"]

designerlyd 2 Derefter måler smartphonen frekvenskarakteristikken i lyttepositionen. Et lille kamerastativ kan gøre det nemmere at holde mobilen roligt og få en pålidelig måling.

 

[/su_column] [su_column size="1/3"]

designerlyd 3 Til sidst afslører appen, hvilke frekvenskorrektioner den har foretaget og præsenterer den resulterende frekvenskurve. Der er pænt med lydtryk ned til cirka 30 Hz.

[/su_column][/su_row]

Diskret subwoofer

En god subwoofer bør efter vores mening først bemærkes, når den glimrer ved sit fravær. Sådan en baskommode er Elac S10EQ.

Når den placeres omtrent midt mellem fronthøjttalerne i et surroundsystem, lægger den en fornem bund under musik og reagerer lynhurtigt med masser af råstyrke, når der er aktivitet i LFE (Low Frequency Effects) eller 0.1-kanalen på en actionfilm.

I vores surroundopstilling har vi startet med at lade Elac SUB Control-appen stå for rumtilpasningen. Derefter har vi sat receiveren – en ikke helt ny Yamaha RX-A3030 – til at gennemføre sit YPAO-testprogram og lægge niveauerne på plads for subwooferen og alle højttalerne.

Umiddelbart er resultatet måske blevet en anelse tamt, men det vinder ved nærmere bekendtskab, fordi lyden kun eksploderer, når der er grund til det. Startscenen fra "Spectre" er formidabel til sådan en demo.

Endelig er der grund til at fremhæve, at den elektroakustiske matchning mellem de forskellige Debut-medlemmer er tæt på at være perfekt.

Vi har blandt andet testet med en demo-dvd, som panorerer musik rundt gennem samtlige tilsluttede højttalere, og så skifter den grundlæggende klang næsten ikke karakter fra en lille B5 til en stor F6. 

I det kraftige kabinet af MDF-plader er der monteret en 25 mm dome-diskant øverst og hele tre 16,5 cm bas- og mellemtone-enheder. I det kraftige kabinet af MDF-plader er der monteret en 25 mm dome-diskant øverst og hele tre 16,5 cm bas- og mellemtone-enheder.