Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Tag kontoret med i lommen

Medarbejdere behøver ikke længere en arbejdsgiverfinansieret pc men kan nøjes med sikker usbnøgle, når de arbejder hos partnere, kunder eller hjemmefra. Sikkerhedsfirmaet Check Point har netop lanceret en Abra-usbnøgle.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sikkerhedsvirksomheden Check Point har lanceret en ny krypteret usbnøgle, der giver virksomhedens medarbejdere og eksterne partnere mulighed for at bruge en hvilken som helst pc som deres egen personlige og sikre arbejdsstation med adgang til virksomheds-emails, arbejdsdokumenter og applikationer.

Det sker via en sikker vpn-forbindelse, uanset om medarbejderen arbejder online eller offline. Medarbejderen har dermed ikke behov for en virksomhedsfinancieret pc eller smartphone, så længe en computer er til rådighed på arbejdslokationen, eksempelvist hos kunder eller i hjemmet. Dette åbner op for store besparelser for virksomhederne, der kan nøjes med at investere i Abra-usb’en.

»Det unikke ved Abra-usb’en er, at den kombinerer virtualisering, vpn-adgang og stærk sikkerhed i én lille, mobil enhed, der giver alle medarbejdere, fra studentermedhjælpen til direktøren, pc- og netværksadgang, uanset hvorfra de arbejder«, siger Anders Greve, Country Manager for Check Point i Danmark.

Derudover er der, ifølge skattespecialister, ingen indikation på, at usbnøglen bliver omfattet multimediebeskatning, da løsningen består af en usbnøgle med præinstallerede applikationer, som ikke kræver en specifik pc, og som heller ikke giver bredbåndsadgang.

Høj beskyttelse

Ofte kan hjemmearbejdspladser udgøre en stor sikkerhedsrisiko for virksomhedens netværk og data, da virksomhedens naturlige sikkerhedsnet ikke altid følger med i hjemmet.

Med Abra-usb’en slipper virksomhederne for konsekvenserne af potentielle malware- og virusbefængte hjemme-pc’ere, der kan resultere i datatab og besøg af cyberkriminelle, hvilket ellers kan koste virksomhederne dyrt.

Check Point og SanDisk er gået sammen om at udvikle Abra, der kombinerer Check Point’s virtualisering, vpn-adgang og sikkerhedsteknologi med en krypteret SanDisk usbnøgle, der skaber en sikker, virtuel arbejdsstation.

Brugere skal blot forbinde Abra-usb’en med en Windows-baseret pc og indtaste adgangskode for at få arbejds-pc’ens skrivebord og data frem.

Abra-usb’en indeholder tre vigtige sikkerhedsfunktioner:

1: Hardware- og software-kryptering, der beskytter data

2: Programkontrolfunktion, der blokerer for uautoriserede applikationer og beskytter virksomhedens netværk.

3: Virtualiseringsteknologi, der adskiller arbejdsrelateret data og kommunikationfra værts-pc’en, så sikkerheden opretholdes på et ensartet højt niveau

»I forhold til andre sikkerhedsløsninger på markedet giver Abra-usb’en en sikker forbindelse - blot med en usbnøgle. Derudover arbejdes der på et krypteret arbejdsområde, så man ikke efterlader fortrolige oplysninger på computeren. Med Abra kan man så at sige tage kontoret med i lommen«, siger Anders Greve.

* Standard Windows-miljø, der gør det let og velkendt for brugeren at navigere.

* Desktop firewall, der kontrollerer adgang til netværk og websites.

* Kontrol af filoverførsler, der tillader sikker udveksling af dokumenter mellem den private arbejdsstation og virksomheden.

* Automatisk compliance-scanning af værts-pc’en sikrer, at der forefindes et antivirussystem installeret på værts-pc’en.

* Brugeridentifikation sikrer anvendelse af tilstrækkeligt gode passwords såvel som tokens og andre identifikationsmetoder.

* Der findes endvidere mekanismer, som modvirker identitetstyveri ifm. login.

* Central administration sker via Check Point SmartDashboard®, der sikrer opfyldelse af sikkerhedspolitikker og -opdateringer via Check Point-gateways, herunder autenticitet, overholdelse af lovmæssige krav og vpn-indstillinger.

Mere information om Check Point Abra kan findes på: http://www.checkpoint.com/products/abra/index.html.