Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Tag fejlfrie backups

Beskyt dine dyrebare data mod ulykker.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Backup er måske ikke det allermest sexede emne, men du vil være taknemmelig den dag, det forvandler en datakatastrofe til et mindre irritationsmoment. Tænk lidt over det: Hvor meget er dine data værd? Nogle filer er mere værdifulde end andre. I nogle tilfælde består værdien i den tid, det tager at genskabe et dokument. I andre tilfælde – for eksempel fotos og videoer – er dataene tabt for evigt.

De fleste mennesker ved, hvor vigtig backup er, men kan man være sikker på, at ens backupplan er den bedst mulige? Mange gemmer én backupkopi af deres filer, men hvad nu, hvis den går til grunde sammen med originalen? I betragtning af, at de fleste har deres backupdrev samme sted som pc’en, er det ikke ganske ligegyldigt.

Vi vil vise dig, hvordan du laver en multi-layered backup af dine data, lagret på mindst to placeringer (og helst flere). Vi præsenterer de bedste værktøjer, du kan bruge – både Windows’ egne backupværktøjer og glimrende tredjepartsværktøjer. Vi skal også se på backup af hele systemdrevet: Hvis du kommer ud for problemer, kan du gå tilbage til en fungerende Windows-installation uden at skulle geninstallere.

Lad Filhistorik være dit første besøg. Lad Filhistorik være dit første besøg.

Nu om dage indebærer backup uden for computeren som regel, at man udnytter en cloud-baseret tjeneste som Dropbox eller Microsofts OneDrive. Der knytter sig mange potentielle problemer til brugen af tredjepartsløsninger, hvad enten det drejer sig om sikkerhed, evigt skiftende priser eller firmaer, der holder op med at eksistere. Hvis disse faktorer er vigtige for dig, viser vi dig nogle alternativer – fra deling af backup-lager med trofaste familiemedlemmer til opsætning af dit eget krypterede cloudlager, som ikke frembyder bekymringer over månedlige indbetalinger.
Vi vil også sikre os, at du ved, hvad du skal gøre, hvis ulykken rammer, og du er nødt til at gendanne en kopi af dine data. Og lad os så komme i gang med backuppen!

Du har måske allerede en basal backupplan på plads – Windows 10 gør det nemt ved at tilbyde et valg mellem to fremgangsmåder: Sikkerhedskopiering og gendannelse fra Windows 7 og Filhistorik fra Windows 8. De er nemme at finde og konfigurere – søg i Startmenuen eller Cortana efter “backup.” Begge fokuserer på at lave backups af vigtige dokumenter, fotos og andre personlige data, og de kan lave backup på ethvert drev, der er synligt for pc’en, herunder netværkstilkoblet lager.

Windows 7’s Sikkerhedskopiering og gendannelse er med i Windows 10. Windows 7’s Sikkerhedskopiering og gendannelse er med i Windows 10.

Den første regel i din backupstrategi er at bruge flere backupplaceringer (se boksen “Vælg din backupenhed”). Hverken Filhistorik eller Sikkerhedskopiering og gendannelse giver mulighed for backup på forskellige lokationer, men hvis du kører Windows 10, kan du bruge dem begge for at komme uden om denne begrænsning. Konfigurer Filhistorik til at  lave backup på en lokation – vi vil anbefale et drev, der er fysisk tilknyttet din pc – og brug Sikkerhedskopiering og gendannelse til at tage backup på et andet drev, helst en delt mappe på dit netværksdrev. Filhistorik holder konstant øje med ændringer og tager backup, når det er nødvendigt, men du bør indstille Sikkerhedskopiering og gendannelse til at køre ugentligt på et tidspunkt, der ikke falder sammen med din brug af pc’en, for eksempel frokosttid i weekenden.

Systembackup
Vi har taget os af dine data, men hvad med Windows? Hvis katastrofen indtræffer, kan du risikere at skulle bruge flere dage på at få gang i pc’en igen. Men hvis du tager en komplet systembackup (også kaldet et “image”), kan du få pc’en op at køre inden for en time. Windows tilbyder at oprette et systemimage, når du konfigurerer Sikkerhedskopiering og gendannelse, men der er svagheder.

For det første kræver hver backup snesevis af gigabyte plads på din pc. For det andet bliver images ikke verificeret, når de bliver dannet, og man har derfor ingen mulighed for at vide, om man kan stole på dem. Og for det tredje bliver disse images kun lagret på et enkelt drev.

Vi har sat vores lid til Macrium i mere end fem år. Vi har sat vores lid til Macrium i mere end fem år.

Du kan eliminere alle disse svagheder ved at bruge vores foretrukne drev-imaging-værktøj, Macrium Reflect. Vi har brugt det til at tage backup (og gendanne) Windows talløse gange i løbet af de seneste fem år, og der er ikke noget, der kommer i nærheden af det. Begynd med den stærke gratisversion på www.macrium.com/reflectfree.asp, der løser pladsproblemet ved at bruge differentielle images, som fylder langt mindre, fordi de kun registrerer de ændringer, der er foretaget, siden den seneste backup blev lavet.
Start Macrium Reflect Free efter installa-tionen, og klik på “Create an image of the partition(s) required to backup and restore Windows.” Dernæst skal du vælge destination – en mappe på dit backupdrev. Det kan være en god idé at ændre navnet til noget, der er mere genkendeligt, og tage sig tid til at klikke “Advanced Options”. Her vælger du “Auto Verify Image” for at sikre dig, at din backup bliver tjekket for fejl, efter at den er blevet lavet. Når det er gjort, definerer du et backupskema – vi anbefaler at kombinere en fuld månedlig backup med ugentlige differentielle backups eller at vælge skabelonen “Differential Backup Set” til hyppigere daglige backups. Klik “Next” og derefter “Finish.”

I data-redundancens ånd bør du gentage processen og oprette endnu en definitionsregel, der peger mod dit sekundære backupdrev. Du kan sætte fart i sagerne ved at højreklikke på den indstilling, du netop har lavet, og vælge “Duplicate.” Glem ikke at oprette et gendannelsesmedium (dvd eller 4 GB USB-drev), når Macrium beder om det. På den måde sikrer du dig, at du kan gendanne dit system, selv hvis Windows ikke booter.
Hvis du vil have flere funktioner – herunder kun backup af ændringer og mulighed for at tage backup af filer og mapper – kan du opgradere til Macrium Reflect Home Edition for et engangsbeløb på 69.95 dollar.

Microsofts OneDrive tilbyder fjern-backup. Microsofts OneDrive tilbyder fjern-backup.


Cloud-power
I dag er backup synonymt med ordet “cloud,” idet logikken er, at en backup, der bliver cloud-lagret, sikrer, at én kopi af ens data er placeret i sikkerhed uden for huset og kan hentes i tilfælde af brand, tyveri eller det, der er værre. Det giver god mening, men der er visse ulemper. Det oplagte valg ved cloud-backup består i at bruge en kendt løsning – Microsofts OneDrive-tjeneste er indbygget i Windows 10, men der findes andre troværdige muligheder såsom Dropbox (www.dropbox.com) og Google Drive (https://drive.google.com).

Hver tjeneste giver begrænset plads på omkring 5-15 GB gratis lagerplads, og det er fint til personlige filer som dokumenter, fotos og til en vis grad video, men hvis man løber tør for plads, må man opgradere til et månedligt eller årligt abonnement. En af de billigste løsninger består i at installere Office 365 for 79,99 kroner om måneden eller 799 kroner om året. Abonnementet omfatter 1 TB cloudlager foruden den nyeste version af Microsoft Office for op til fem brugere.
Der er imidlertid nogle grunde til at betragte cloudlager med en vis mistænksomhed. De omfatter løbende omkostninger, datasikkerhed og situationen, hvis det pågældende firma stopper eller opgiver tjenesten. Det har brugere af cloudlager-tjenesterne Wuala og AVG LiveKive smerteligt erfaret i årenes løb.

Bekymret for følsomme data? Viivo giver mere kryptering. Bekymret for følsomme data? Viivo giver mere kryptering.

Når det gælder omkostningerne, bør man overveje at prioritere de data, man gemmer i et cloudlager – har du for eksempel brug for onlinebackup af dine videoer? Når du har en lokal backup på plads, kan du fokusere på at cloudlagre vigtige dokumenter og fotos, for det er næppe sandsynligt, at du hurtigt løber tør for plads. På den måde kan man som regel klare sig med gratis lagertilbud.
Hvis man ikke stoler på sin cloududbyders kryptering, kan man tilføje et ekstra lag af kryptering til følsomme filer, før man uploader dem til et cloudlager. Det bedste værktøj til dette formål er Viivo (https://viivo.com), der arbejder med flere cloududbydere, og som omfatter værktøjer til deling af filer med betroede slægtninge og venner. Det er gratis til personlig brug, men sørg for også at have en separat, ukrypteret backup af disse data et sikkert sted, så du ikke risikerer at bliver udelukket fra dine egne data.

Synkroniser alle dine pc’er med Syncthing. Synkroniser alle dine pc’er med Syncthing.


Alternative strategier
Der er navnlig to alternativer til at lægge sine data i hænderne på en tredjepartsudbyder. Man kan bruge dem begge over internettet, hvis man har en hurtig og ubegrænset forbindelse, men man kan også nøjes med at bruge dem på sit lokalnet. Herved sikrer man sig, at ens data aldrig bliver cloudlagret på nogen måde.
Den første af disse løsninger omfatter synkronisering af data fra udvalgte mapper direkte mellem to eller flere computere. Det fungerer smukt over ens lokalnet og på internettet, hvis det er nødvendigt. Det er ideelt til at holde filer synkroniseret mellem ens computere, og det danner en nøjagtig kopi af ens filer, således at der ikke er nogen problemer med specielle filformater.
Naturligvis er forbindelsen krypteret, og softwaren er open source.

Det pågældende program hedder Syncthing, og det virker på Windows, Linux og Mac. Man kan endda installere det på udvalgte netværksdrev. Vi anbefaler at installere GTK fra https://github.com/syncthing/syncthing-gtk – installer det på begge computere, og vælg så den mappe, du vil synkronisere med på din hovedcomputer, før du opretter forbindelse mellem den og din anden pc. Når det er gjort, bliver filerne automatisk synkroniseret, når Syncthing kører – konfigurer det til at starte med Windows, så bliver der taget backup.
Filerne bliver overført direkte mellem computerne, og de skal derfor begge være tændt, for at synkroniseringen kan finde sted. Hvis du vil lagre backups på venners eller slægtninges pc’er, kan du overveje BuddyBackup (www.buddybackup.com), der krypterer dine data, således at de er ulæselige på de computere, du tager backup på.

Dit personlige cloudlager
Hvis du gerne vil lagre filer centralt (og oprette en ekstra backup af filerne) uden at være afhængige af en tredjepart, kan du oprette din egen løsning ved hjælp af en ekstra pc eller et netværksdrev, der virker som filserver.

Nogle netværksdrev omfatter deres egne specielle cloudsystemer – for eksempel My Cloud fra Western Digital – men vi anbefaler at vælge en mere udbredt open source-løsning: OwnCloud (https://owncloud.org), der virker på en række platforme. Serverdelen kan installeres på mange netværksdrev, herunder Zyxel og Synology (sidstnævnte via https://synocommunity.com), og på Linux-baserede pc’er som Raspberry Pi 2, hvis man vil have en billig løsning. I så fald skal man downloade og installere desktopklienten og den mobile klient på Windows, Mac, Linux, Android, iOS og andre understøttede platforme. Så kan man altid både synkronisere og tilgå sine filer.

Betragt OwnCloud som dit eget personlige cloudlagersystem. Du er ikke bundet til tredjepart, der er ingen månedlige lagerudgifter, og din cloudløsning kan være begrænset til dit eget netværk eller åbnes sikkert med henblik på adgang via internettet, hvis det bliver nødvendigt. Det fungerer også med flere brugere, således at alle i din husholdning får deres egen sikre lagerplads (med kvoter, der forhindrer enkelte brugere i at fylde drevet op med deres egne filer).
Det kræver en vis indledende konfiguration, men det er lutter peg-og-klik, og der er en nyttig manual, der tager brugeren ved hånden. Et tip: Når du bliver bedt om at oprette din konto, skal du huske at klikke på “Storage & database” vælge MySQL i stedet for standardvalget, der er SQLite. Det vil markant speede serverens ydelse op, når det gælder synkroniseringen af store mængder filer.

Gendan en pc, der ikke vil boote, med Macrium Reflect. Gendan en pc, der ikke vil boote, med Macrium Reflect.


Gendan fra backups
Ulykken er sket: Du har mistet data. Hvad nu? Takket være din backupplan burde du konstatere, at du hurtigt og relativt smertefrit kan gendanne de data, du har listet. Hvis du har brugt Filhistorik, går du til mappen med de manglende data i Stifinder og klikker på knappen “Oversigt” på fanen “Fil”.
Nu kommer der et vindue med alle de sikkerhedskopierede filer i den mappe. Se på den manglende fil ved at dobbeltklikke på den. Klik dernæst på “Indstillinger”, og vælg “Gendan” for at gemme den på den aktuelle placering eller “Gendan til”, hvis du vil gemme den et andet sted. Hvis du prøver at gendanne en tidligere version af en fil, kan du med knapperne nederst på siden gennemgå tilgængelige udgaver og finde det, du søger.

Hvis du gendanner fra Sikkerhedskopie-ring og gendannelse, skal du gå til det drev eller den mappe, der indeholder din backup. Derefter dobbeltklikker du på den og vælger “Gendan mine filer fra denne sikkerhedskopi”. Klik på “Vælg en anden dato”, hvis du søger ældre versioner af dine filer, eller brug søgeknapperne til at finde det, du vil gendanne. Du kan gendanne dem til deres oprindelige placering eller vælge en anden. Husk at tilvælge “Gendan filerne til de oprindelige undermapper”, så du bevarer deres oprindelige undermapper, før du klikker “Gendan”.

Har du brug for at gendanne hele pc’en? Macrium Reflect gør det enkelt: Hvis du kan boote ind i Windows, starter du appen og skifter til fanen “Recover”. Ellers skal du boote fra dine gendannelsesmedier. Du skal enten vælge den backup, du vil rulle tilbage til, fra listen eller søge efter den manuelt. Vælg “Recover image”, hvis du vil gendanne hele dette image, eller aktivere det som et virtuelt drev, således at du kan browse i det som et virtuelt drev i selve Windows. Det er en god funktion, når man skal gendanne individuelle filer og mapper fra backuppen. Husk at tilvælge “Enable access to restricted folders”, så kan du gendanne data fra brugermapper og andre beskyttede steder.

Det er normalt intet problem at gendanne filer fra et cloudlager, fordi alting er synkroniseret, men hvis du får brug for at gendanne en fil, som er blevet slettet ved et uheld, kan du bruge OneDrive: Log ind på din OneDrive-konto via din browser. Brug -knappen, og vælg “Papirkurv” for at se, om den stadig kan gendannes.
Det er også enkelt at gendanne data fra OwnCloud. Når du installerer softwaren og logger ind som din egen bruger, bliver du bedt om at vælge den mappe på harddisken, der skal rumme dit OneDrive-indhold. Når det er gjort, synkroniseres mappen med det, der er online, og manglende data bliver gendannet. Du kan også logge på via din browser og downloade individuelle filer.

 

Vælg din backupenhed

Når man skal vælge, hvor ens backup skal ligge, er der mange muligheder. Men det er ikke et spørgsmål om denne eller hin backupenhed. Det ideelle er at investere i mindst to separate enheder.
Sekundær harddisk: Den kan enten være intern eller ekstern (USB). Brug den til dine primære fil- og drevimage-backups. Brug Windows’ egne værktøjer og Macrium Reflect Free.
Netværksharddisk: En god sekundær løsning, som man kan anbringe overalt i hjemmet. Ideel til enhver af de backupmetoder, vi nævner her. Du kan endda bruge den som basis for dit eget personlige cloud-lagersystem ved hjælp af OwnCloud.

En anden computer: Hvis du har en anden pc (eller Mac), kan du synkronisere dine vigtige filer på alle dine computere med en cloud-lagertjeneste eller Syncthing. Den seneste version af dine data er altid tilgængelige, uanset hvilken pc du bruger. Venners eller slægtninges computer: Du kan dele ubrugt lagerplads med folk, du stoler på, men sørg for, at dine data bliver gemt i et krypteret format på deres computer. Brug Buddy Backup eller Viivo i forbindelse med Syncthing.
Cloudlager: Hvis du har en hurtig og ubegrænset internetforbindelse, kan du også bruge en troværdig tjeneste som Dropbox, Microsoft OneDrive eller Google Drive. Også her skal du bruge Viivo til at kryptere følsomme data og opnå ekstra sikkerhed.

AOD10_backup04

Beskyt dine backups

Intet varer evigt – og det samme gælder backups. Optiske diske holder ikke en menneskealder, som vi engang troede. Harddiske kan blive slidt fysisk op, og cloudlager kan forsvinde uden varsel. Det er grunden til, at backup på flere steder er afgørende, men det er ikke alt. Man bør gøre endnu mere for at beskytte sine data mod fysisk nedbrydning.
Undersøg, om din drevproducent har et overvågningsværktøj såsom Seagates SeaTools (www.seagate.com/seatools), der kan holde øje med dine drevs helbred og give dig tid til at udskifte svigtende drev, før de forsvinder med dine data. Hvis du vil have et netværksdrev, skal du vælge en model med to skuffer som for eksempel Synologys DiskStation 216+ og fylde den med to identiske drev i et RAID 1-system. Data bliver spejlet på begge drev. Hvis det ene svigter, kan man skifte det ud uden at miste data. Husk blot, at et RAID-array ikke udgør to backups. Hvis kabinettet brænder (eller bliver stjålet), kan man miste begge drev. Du kan i øvrigt prøve de gratis gendannelsesværktøj DMDE fra www.dmde.com, hvis du har brug for at gendanne data fra NAS-formaterede drev.

Pas også på den software, du bruger. Nogle værktøjer lagrer data i deres egne specielle formater. Hvis softwaren holder op med at virke, (måske efter opgradering til en ikkeunder-støttet version af Windows), mister man adgang til sin backup. Begge Windows-backupværktøjer bruger deres eget format, og det gælder også Macrium, Backup Buddy og Viivo (for at beskytte backups ved hjælp af kryptering). Sørg derfor for, at en af dine backupplaner simpelthen duplikerer dine filer i deres oprindelige format. Så har du én nemt tilgængelig version af dine filer. Syncthing, OwnCloud og andre cloudlagre kan alle klare det.

Seagate SeaTools er et overvågningsværktøj til dine drev. Seagate SeaTools er et overvågningsværktøj til dine drev.

Backup af filændringer

En af sidegevinsterne ved at følge en backupplan er, at mange af de tilgængelige værktøjer gemmer flere versioner af ens filer. Derfor kan man både fortryde ændringer i filerne og gendanne mistede, ødelagte eller forurenede data. Begge Windows’ backupværktøjer understøtter det, selvom Filhistoriks standardindstillinger for opdatering af filer hver time (i modsætning til hver uge som hos Sikkerhedskopiering og gendannelse) betyder, at man har større fleksibilitet.

Hvis du tager backup med OneDrive, Dropbox eller dine egen OwnCloud-server, opsøger du din konto via din webbrowser og finder derefter den pågældende fil. Brugere af OwnCloud bør klikke på funktionen “Versions” ved siden af filnavnet. Andre skal højreklikke på filen og vælge muligheden for at gendanne en tidligere version. Her kan man se, hvad der kan gøres, på baggrund af tidspunkt og dato.

Syncthing gemmer kun en udgave af en fil som standard, men det kan man ændre. Højreklik på mappebjælken i Syncthing-GTK, og vælg “Edit”. Vælg en mulighed i menuen “File Versioning”, så får du kontekst-sensitive valgmuligheder såsom antallet af versioner, der skal gemmes.
En advarsel: Når man lagrer flere versioner af filer, kræves der mere plads end med enkle backups. Det bør man huske, når man vælger, hvor stor en harddisk man skal købe.

AOD10_backup10