Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Store besparelser i skyen

Vi undersøger, hvad fordele og ulemper er for Microsofts nye cloud computing-produkt, Office 365.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Office 365 er Microsofts hurtigst voksende produkt nogensinde. En tilfældighed? Næppe. Office 365 leverer brugervenlig standardsoftware til en attraktiv pris og lever dermed op til tidens krav om høj fleksibilitet til lave omkostninger. Alt om Data har kigget nærmere på Microsofts cloud computing-produkt og snakket med små og store virksomheder samt offentlige instanser om fordele og ulemper ved Microsofts 365-sky.

Cloud computing har været på en vild rutsjebanetur i de seneste år. Først omtalt som et spændende nyt begreb, siden udskældt som gammel vin på nye, teknologiske flasker og i dag nogenlunde bredt anerkendt som et paradigmeskift inden for måden, it leveres og forbruges på.

Forretningstankegangen bag cloud computing er simpel. Hvor virksomheder tidligere købte eget it-udstyr samt egne it-systemer og -applikationer, leveres de samme it-ydelser i dag på lejebasis som en service over internettet. Fordelen for virksomhederne ved denne model er, at de ikke længere behøver at bekymre sig om at drive eget datacenter og vedligeholde applikationer og systemer. Fordelen for cloud computing-udbyderne er af stordriftsmæssig karakter, idet de kan optimere og effektivisere it-ydelsen til hver enkelt bruger og virksomhed.

Det er både små og store virksomheder, som kaster sig over cloud computing i jagten på sparede driftsomkostninger, en højere grad af fleksibilitet, som følge af onlinetilgangen til systemer og applikationer, samt øns-ket om at koncentrere sig om kerneforretningen, mens andre sørger for at holde systemerne i luften. Og besparelsespotentialet i cloud computing er virkelig stort. I en rapport foretaget på vegne af Microsoft af konsulenthuset Copenhagen Economics udgivet i efteråret 2012 anslog man eksempelvis, at man i den danske offentlige sektor alene kunne spare cirka 3,4 milliarder kroner om året ved brug af cloud computing-løsninger. Dertil kommer gevinsterne hentet i den private sektor.

Central udrulning og mobilitet

Anders Elbak er analysechef i analysehuset IDC Nordic. Han har fulgt cloud computing-markedet i Norden og i udlandet igennem flere år.

»Det, vi har set, og som flere undersøgelser understøtter, er, at det er de samlede it-omkostninger, der falder med cloud. Der er blevet slået meget på, at man med cloud kan betale efter forbrug, at man kan gøre faste omkostninger variable og så videre. Men det er ikke det vigtigste for virksomhederne. Det er den samlede besparelsesgevinst, de fokuserer på. Som en sidebemærkning skal man huske
på, at de, der har gennemført cloudprojekter, er dem, som har kunnet se besparelsespotentialet på forhånd. De virksomheder, som ikke har kunnet se en god business-case med cloud, er selvfølgelig ikke gået i gang,« siger Anders Elbak og fortsætter:

»Derudover ser vi flere og flere virksomheder, der betoner vigtigheden af, at man med cloudløsninger kan rulle applikationer ud centralt. Det er ganske enkelt hurtigere end på traditionel vis. Endelig er cloudløsningerne drevet frem af den mobile udvikling, hvor det bliver stadigt vigtigere at have mobil og enhedsuafhængig adgang til applikationer. Alt i alt forventer vi, at cloudmarkedet vil fortsætte med at vokse i de kommende år,« forklarer Anders Elbak.

Microsoft Office 365

Der er mange spillere på markedet for cloud-løsninger. En af de store er Microsoft med dets onlineudgave af hele produktivitetsplatformen, Office 365. Office 365 giver adgang til Office-pakken, Sharepoint, Exchange og Lync på tværs af pc’er, tablets og smartphones.

Ifølge Microsoft selv er Office 365 firmaets hurtigst voksende produkt nogensinde. Siden lanceringen i juni 2011 er der i Danmark i dag cirka 280.000 brugere og cirka 4.500 virksomheder, som benytter cloud computing-udgaven af Office-pakken. På verdensplan hedder forholdet cirka 15 millioner brugere og cirka 500.000 virksomheder.

Produktchef for Office 365 hos Microsoft Aaren Ekelund forklarer om baggrunden for succesen med Office 365:

»Pointen med Office 365 er, at selvom leveringsformen er forholdsvis ny, er værktøjerne nøjagtig de samme som før. I Danmark har vi tidligere haft stor succes med, at partnere har hostet vores ydelser og leveret det til kunderne. Med Office 365 leverer Microsoft selv ydelserne. I den forstand kan man sige, at Microsoft er gået fra at være en softwarevirksomhed til i dag i langt højere grad at være en servicevirksomhed.«

Aaren Ekelund forklarer videre, at der er stor forskel på henholdsvis små og store virksomheders incitament for at investere i cloud computing-løsninger som Office 365.

»For de mindre virksomheder med typisk en til ti medarbejdere er tid den helt afgørende faktor. De kommer fra en hverdag, hvor direktøren selv eller en ansat er blevet trætte af at rode med eksempelvis mailservere, der ikke fungerer. Eller hvor de ikke længere er tilfredse med den service, de får fra deres it-leverandør. De vil have det nyeste – opdateret og leveret. De ønsker heller ikke at spekulere på sikkerhed og backup. I det hele taget ønsker de ikke, at it skal være en byrde. De ønsker en model, som letter it-driften i hverdagen,« siger Aaren Ekelund.

»For de større virksomheder er det et spørgsmål om at sænke de samlede omkostninger på it. Mange større virksomheder har allerede taget det første skridt og flyttet standardsoftware ud i skyen. Man har eksempelvis skiftet Lotus Notes ud med en online Exchange-løsning.

Dertil kommer, at virksomhederne ofte kan leje deres samlede it-pakke billigere og mere fleksibelt, end de kan købe den,« siger Aaren Ekelund og fortæller, at mange af de større virksomheder ofte har et it-miljø med en mere kompleks it-infrastruktur end smv’erne, hvor det samlede design består af en kombination af it-systemer i skyen, it-sys-temer hostet hos en ekstern leverandør samt it-systemer drevet on premise af virksomheden selv.