Stor forskel på e-handelsvaner i København og Jylland

Stor forskel på e-handelsvaner i København og Jylland

EmailFacebookLinkedInTwitterDeliciousGoogle+PinterestDel

Nordjyderne køber mest elektronik online, mens dagligvarehandel på nettet er et udbredt københavnerfænomen. Det viser en undersøgelse fra Eniro Danmark, der afslører store forskelle på landsdelene, når det kommer til e-handel

Danskerne kan ikke få nok af e-handel. Ifølge tal fra Dansk Erhverv købte danskerne i 2015 varer og services på internettet for mere end 90 milliarder kroner, og det tal spås til at runde de 100 milliarder kroner i indeværende år. Men hvad de køber og med hvilke enheder, er der stor forskel på, afhængig af, hvor i landet man kigger hen. Det viser Eniros årlige befolkningsundersøgelse om produktsøgning- og køb på nettet, som er foretaget gennem Epinion blandt flere end 2.000 danskere.

På landsplan er der over de senere år sket en stigning i andelen af danskerne, der bruger mobile enheder som tablet og smartphone til shopping på internettet, og i dag bruger henholdsvis 30 og 21 procent typisk tablet og mobil, når der skal købes ind digitalt.

Der er dog stor forskel på, hvor i landet udviklingen går stærkest. Mens blot 15 procent af nordjyderne af og til køber ind med mobilen, er det hele 24 procent af danskere bosat i Østjylland, der lægger varer i den digitale indkøbskurv med mobilen, og også fynboerne er godt med på mobilbølgen med 23 procent.

Ifølge Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro Danmark, understreger undersøgelsen vigtigheden af, at virksomheder har hjemmesider og webshops, der er tilpasset den mobile nutid:

”I nogle landsdele ser vi, at op mod hver fjerde dansker bruger mobilen til e-handel, og dermed nærmer mobilen sig så småt tabletten, som ellers er den næstmest populære enhed til e-handel efter computeren. De virksomheder, der ikke i dag har et særligt fokus på mobilbrugerne, bør derfor sørge for, at både hjemmeside og webshop er søgbare og optimeret til smartphones, så de ikke går glip af potentielle kunder, der eksempelvis udnytter togturen til lidt shopping på mobilen.”

Københavnerne køber dagligvarer på nettet

Del denne