Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er Nets, der advarer mod de alarmerende mange fupforsøg, der i øjeblikket finder sted. Det er både sms'er, emails og telefonopkald, der bliver brugt i forsøget på at lokke kontooplysninger ud af danskerne.
Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails og snyde-sms'er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte 'ae' i stedet for 'æ', 'oe' i stedet for 'ø', og 'aa' i stedet for 'å'.
Se nogle eksempler på snyde e-mails og snyde-sms'er hos Nets.
Fælles for telefonopkaldene og snyde-emails og snyde-SMS'er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link.
Denne aktivitet er et såkaldt phishing-forsøg, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af NemID-brugere, netbankkunder og kortholdere, med henblik på misbrug af deres NemID nøglekort, netbank-konti eller betalingskort.
NemID nøglekortet er privat og personligt og må ikke digitaliseres eller uploades/sendes til andre.
Nets anbefaler at du forholder dig fupforsøgene på følgende måde:
Hvis du modtager e-mailen eller sms'en, skal du:
Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
Videresende den til Nets' phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
Slette den!
Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:
Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
Afbryde forbindelsen
Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.
Du kan læse meget mere om fupforsøgene og se eksempler på e-mails og sms'er hos Nets.