Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Danske unge – også kendt som de digitalt indfødte – har for alvor fået de digitale enheder integreret i undervisningen. En ny undersøgelse foretaget af Microsoft blandt unge under uddannelse viser, at de digitale enheder er blevet en naturlig del af deres skoledag – ni ud af ti unge under uddannelse har en bærbar pc og en smartphone.
”De digitale enheder og internettet er for de fleste blevet en fuldstændig integreret del af vores hverdag, fordi teknologien – ud over at hjælpe os med at være mere effektive – også hjælper os med at holde styr på vores sociale liv,” fortæller Nana Bule, direktør for Microsofts forbrugerdivision.
”Teknologien giver os en masse spændende muligheder, men samtidig stiller den også krav til vores adfærd. Fx skal vi i højere grad være i stand til at fokusere vores opmærksomhed, når vi har adgang til så mange informationer samtidig. Blot fordi vi konstant har adgang til vores sociale netværk, betyder det ikke, at vores opmærksomhed skal være rettet mod den kontinuerlige strøm af Facebook-opdateringer. Vi skal blive meget bedre til at afkode og prioritere informationen – og også at kunne koble helt fra – for faktum er, at teknologien blot vil fylde endnu mere i vores liv fremadrettet.”
Microsofts undersøgelse viser samtidig, at de studerende ikke alene bruger deres gadgets til at skrive noter på. Seks ud af ti studerende bruger de mobile enheder til at tjekke Facebook og andre sociale netværkssider i undervisningen, og det kan betragtes som lidt af et tveægget sværd, hvis man spørger Helle Mathiasen, der er professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet. Ifølge hende er der behov for en erkendelse af, hvad det er for en digital virkelighed, de unge befinder sig i, og hvordan man som underviser kan hjælpe dem til at få det bedste ud af det.