Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den nye service skydes i gang på Skanderborg Festival, når Michael Learns To Rock søndag den 11. august, går på scenen og fejrer deres 25 års jubilæum på den internationale rockscene.
SubCell kan downloades fra Apples og Googles app-markeder. Efter installationen, går du ind i SubCell og vælger koncerten på listen over events. Er der ikke det antal e-billetter på din konto, som koncerten kræver, får du mulighed for at købe disse via din Apple- eller Googlekonto. For at benytte SubCell skal man være koblet på Wi-Fi eller stabil 3G forbindelse.
Den nye opfindelse gør det for første gang muligt at opleve en koncert i fuld udstrækning, mens den finder sted - og betale et lille beløb for fornøjelsen.
Ved premieren er oplevelsen gratis for de første 10.000, der melder sig til. For de efterfølgende koster koncerten 2 dollars (cirka 12 kroner).
SubCell kan være et alternativ for dig, der ikke kunne få billet – eller et aktivt tilvalg for dig, der er træt af ømme fødder, øldunster og larmende medpublikummer til koncerter. Samtidig kan du som musikfan have god samvittighed, fordi dette er en 100 procent musikerstyret model, hvor den udøvende kunstner tjener hovedparten af pengene. Arrangøren og rettighedshaverne tjener en mindre del.
Musikerne gør deres koncerter tilgængelige på SubCell og sætter selv prisen på ”billetterne”.
App’en er udviklet af det danske firma Audux.