Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan styrer du uden om tvivlsomme netbutikker

Danskerne tjekker ikke altid, hvem de handler med på nettet. Det kan ende med en ærgerlig oplevelse. Ved at følge disse retningslinjer fra forbrug.dk, kan du imidlertid undgå snyd, når du webshopper.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er generelt nemt og sikkert at e-handle. Du kan handle i netbutikker fra hele verden, du får måske varerne til en lavere pris, og det kan gøres nemt og hurtigt hjemme fra din egen sofa.

Men du kan også risikere at møde sælgere på nettet, som ikke har helt rent mel i posen. Hos Forbrugerklagenævnet og Forbruger Europa ser man klager fra forbrugere, der har været uheldige med et netkøb. Forbrugerne oplever typisk:

At de har svært ved at komme i kontakt med netbutikken.
At varen ikke bliver leveret.
At varen ikke er af den kvalitet, de blev lovet.
At det ikke er den rigtige vare.
At varen er en kopi.

Læs også: Guide: Undgå en katastrofal online-handel

Der er flere ting, du kan gøre, for at sikre dig mod at blive snydt. En af dem er at undersøge, hvordan du kommer i kontakt med netbutikken.

”Vi ser sager, hvor forbrugerne løber panden mod en mur, når de forsøger at kontakte netbutikken. Du skal ikke handle hos en netbutik, hvor du ikke kan finde kontaktoplysninger. Det kan betyde, at netbutikken ikke ønsker at blive kontaktet,” siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

Forbrugerne henvender sig også, fordi de har handlet med en netbutik, de troede, var dansk, men som har vist sig for eksempel at høre hjemme i et land uden for Danmark – også uden for EU. Og så kan det pludseligt blive langt sværere at klage.

Læs også: Sådan sikrer du dig, når du bruger netbank

”Selvom alt står på dansk, og selvom webadressen er dansk, og du kan betale med danske kreditkort, kan netbutikken sagtens have base i et land uden for Danmark. Hvis bare butikken ligger i EU, så er forbrugerbeskyttelsen stort set den samme som i Danmark. Men ligger den for eksempel i Kina eller et andet land uden for EU, så kan det blive mere vanskeligt for dig både at klage og komme i kontakt med sælgeren. Undersøg derfor, hvem der står bag hjemmesiden, inden du handler,” siger Henrik L. Sedenmark.

Vær desuden opmærksom på, at der kommer told og moms oveni, hvis varen er sendt fra et land uden for EU.

Sådan tjekker du, hvem sælgeren er

1. Undersøg, om der er kontaktoplysninger på hjemmesiden. Undgå at handle med netbutikken, hvis du ikke kan finde nogen.

2.
Find ud af, hvem der står bag netbutikken, og hvor registranten hører hjemme. Det kan du gøre ganske nemt hos DK Hostmaster.

3.
Tjek CVR-registret, hvis det er en dansk netbutik. I registret kan du blandt andet finde information om, hvilken type firma der er tale om (om det fx er en enkeltmandsvirksomhed), hvor netbutikken hører hjemme, om den er opløst eller under konkurs mv.

4.
Prøv Forbruger Europas shoppingassistent Howard. Howard kan hjælpe dig med at styre uden om de tvivlsomme netbutikker.

5.
Søg efter netbutikken på en søgemaskine for at se, hvad andre kunder skriver om netbutikken.

Kilde: forbrug.dk

Læs også:
Sådan shopper du sikkert på nettet