Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den finansielle krise har mildt sagt sagtnet salget hos pc-producenterne. Det er både på grund af krisen, der startede i 2008, og konkurrencen fra tabletcomputere og smartphones, der giver den traditionelle pc hård konkurrence.
Det har pc-producenterne haft tid til at sunde sig over og er nu klar til at komme stærkt igen. Således har både HP, Dell og Acer sat alle sejl til for at bruge flere kræfter på udvikling.
Sammen med den enkelte producents evner udi branding og marketing vil research og udvikling være fremdriften, der kan øge deres konkurrenceevne i fremtiden. Det udtaler kilder til industrimediet Digitimes.
HP, som er en af de største spillere, er enig. De smider i hvert fald også en ekstra stor pose penge i research- og udviklingsafdelingerne. Det er ikke den eneste organisatoriske ændring, der skal styrke udviklingen.
Direktøren af HP’s udviklingslaboratorier (HP Labs) rapporterer nu direkte til selskabets administrerende direktør Meg Whitman. Kilder oplyser til Digitimes, at Acer ligeledes opruster på research- og udviklingsfronten. Pc-producenten, der har hovedsæde i Taiwan, øger nemlig mandskabet.
Ifølge Digitimes forventes Acer at hente omkring 400 flere udviklere til firmaet – det svarer til en stigning på omkring 67 procent i forhold til starten af 2011. Oprustningen sker samtidig med, at Dell øger budgettet til research og udvikling med 51 procent i forhold til sidste år. Det betyder, at Dell i praksis sætter 1 milliard dollars om året af til dette område. Dell har også planer om fortsat at opkøbe interessante virksomheder, der kan bidrage til selskabets udvikling.