Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Undersøgelsen, der går under navnet ”Passwords are like underwear” er udført i Danmark, Norge, England, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Holland. Med titlen forsøger Kaspersky Lab at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at skifte sine password ofte. Det er faktisk så vigtigt, at du burde skifte adgangskoder, som du skifter underbukser.
It-hygiejnen er ikke i orden
I Danmark har vi ifølge undersøgelsen rigtig god personlig hygiejne, når det kommer til at skifte underbukser. 84 procent siger nemlig, at de skifter underbukser næsten hver dag, men vi halter gevaldigt bagefter i forhold til at skifte adgangskoder. Over halvdelen af danskerne (57 procent) skifter således adgangskoderne til deres værdifulde online-identitet to gange om året eller sjældnere. 12 procent svarer, at de aldrig ændrer deres koder.
”Mange tror, at passwords ikke beskytter særligt godt, og at de blot er endnu et krav i rækken fra it-eksperter, så vi kan føle os trygge. Men virkeligheden er, at cyberkriminelle bruger en masse tid og ressourcer på at forsøge at stjæle de passwords, der beskytter vores sårbare informationer. Og netop derfor er det vigtigt at skifte dem ofte”, udtaler Leif Jensen, General Manager Nordics hos Kaspersky Lab.
Vi deler adgangskoder med venner og familie
Kun hver fjerde dansker (29 procent) har delt undertøj med venner eller familie, men kigger vi på lysten til at dele adgangskoder er vi straks mere lemfældige. Således har næsten halvdelen af os (47 procent) givet en ven eller et familiemedlem adgang til personlige mails, sociale medier eller andre private oplysninger. 23 procent har gjort det i nødstilfælde, men hele 24 svarer, at de ikke har noget imod at dele deres koder.
Men ville du helst dele dit undertøj eller din adgangskode med venner eller familie, hvis du blev sat over for det valg? Når man spørger danskerne, er svaret klart. Vi vil meget hellere dele vores underbukser (78 procent) end vores adgangskoder (22 procent). Her ligger vi relativt i toppen inden for cybersikkerhed sammen med Holland (80 procent vil hellere dele underbukser), mens lande som Italien (63 procent), England (65 procent) og Frankrig (69 procent) tager knapt så tungt på det.
Mere udsat uden underbukser
Føler du dig mest udstillet ved at forlade dit hjem uden undertøj på, eller ved at vide, at der er adgang til dine personlige oplysninger på nettet uden adgangskode? 80 procent af os vil foretrække den frie adgang til personlige oplysninger. Vi vil altså under ingen omstændigheder undvære vores undertøj. Hvis vi kigger på England eller Italien er det kun to ud af tre, der føler sig mere udsat uden underbukserne.