Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Antipirat-kampagne annoncerer på pirat-sites

Kampagnen Os der elsker film vil i en kort periode annoncere på ulovlige filmsites for at være i direkte kontakt med dem, som besøger de ulovlige sider. Det handler om at kommunikere nærværende til især de unge, som streamer film og tv-serier ulovligt.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Streamer du ulovligt? Kender du konsekvenserne?” Det budskab vil danskere i den kommende tid blive mødt med, hvis de besøger et ulovligt filmsite.

Os der elsker film, som en samlet filmbranche står bag sammen med en række andre aktører som RettighedsAlliancen, Egmont, TDC, Blockbuster, Google, Dansk Industri og Dansk Erhverv, tager nemlig helt nye midler i brug for at målrette annoncer til dem, der rent faktisk besøger ulovlige sider. I en begrænset periode indrykker Os der elsker film annoncer på de ulovlige sider, som advarer og oplyser om konsekvenserne ved at streame film og tv-serier ulovligt.

Ulovlig streaming har konsekvenser

”Mange unge ved godt, at det er ulovligt at bruge de ulovlige streamingsites, men de synes ikke, at det er alvorligt ulovligt. Det vil vi gerne fortælle dem direkte på de ulovlige sider. Vi vil oplyse om, at det faktisk har nogle konsekvenser – både for dem selv, der for eksempel risikerer virus og at få stjålet deres personlige oplysninger, og for filmbranchen, der får sværere ved at lave flere gode film, hvis ingen betaler,” siger Maria Fredenslund, der er direktør for RettighedsAlliancen.

Os der elsker film er i forvejen til stede med annoncer, budskaber og kampagnefilm på en lang række lovlige online-sites.

”Det nye er, at vi helt ekstraordinært annoncerer på ulovlige sider – noget som vi normalt tager skarpt afstand fra. Vi har valgt at gøre det i en begrænset periode for at sætte fokus på konsekvenserne af ulovlig streaming og skabe en konstruktiv debat,” siger Klaus Odegaard, der er nordisk marketingdirektør hos Nordisk Film.

Knap en mio. har set kampagnefilm

Os der elsker film har siden 22. november med en række aktiviteter sat fokus på ulovlig streaming. Biografgængere og netbrugere har blandt andet mødt budskabet “Ulovlig streaming har konsekvenser” i en kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebiane Kreutzman. Kampagnefilmen har foreløbigt haft mere end 900.000 unikke visninger på forskellige onlineplatforme og har især ramt den unge målgruppe. Langt hovedparten af dem, som har set kampagnefilmen på Facebook, er således unge mellem 13 og 24 år, der ”tagger” hinanden og deler filmen i stor stil.

På kampagnesiden www.osderelskerfilm.dk kan man læse meget mere om de forskellige konsekvenser ved ulovlig streaming samt finde et omfattende undervisningsmateriale målrettet 7.-9. klasse til fri afbenyttelse for landets skolelærere.

Hver anden mellem 15-25 år streamer jævnligt ulovligt

Ulovlig streaming og ulovlig download er især udbredt hos de unge. En undersøgelse fra Os der elsker film lavet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov viser, at 40 procent af de 15-50-årige mindst en gang om måneden ser film eller tv-serier fra ulovlige sider eller sider, de er i tvivl om er lovlige. Ser man specifikt på aldersgruppen 15-25 år er tallet oppe på 50 procent. Den gode nyhed er, at de samme unge også benytter de lovlige tjenester – 90 procent af de unge streamer lovligt ifølge undersøgelsen, som bygger på i alt 1.506 CAWI-interview med danskere i alderen 15-50 år.

Bag Os der elsker film står: Det Danske Filminstitut, Producentforeningen, Rettighedsalliancen, Foreningen af Danske Videodistributører, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, TDC, Blockbuster, Google, Nordisk Film, Egmont, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Danske Biografer, Danske Dramatikere, Danske Filminstruktører, Dansk Skuespillerforbund, Danske Scenografer og undervisningsforlaget Alinea.

Kampagnen Os der elsker film indeholder blandt andet:

• En kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebiane Kreutzmann i hovedrollerne. Filmen er instrueret af Asger Leth.
• Et kampagnewebsite med informationer om ulovlig streaming og ting, man som internetbruger skal være opmærksom på.
• Undervisningsmateriale rettet mod 7.-9. klasse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere