Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Aldrig før er der blevet set så meget online tv. På blot ét år er forbruget steget med 388 pct. Siden 2013 er andelen af tv, der ses via spillekonsoller og OTT-enheder (over-the-top) vokset med 194 pct. så de i dag udgør 10 pct. af markedet. Når forbrugerne vil se video online vælger de smartphonen som den foretrukne enhed (14 pct.), der for første gang vipper tabletten (13 pct.) af førstepladsen. Til gengæld påvirker valget af enhed også, hvor længe de gider se den enkelte video. Kun 17 pct. af de videoer, der er set på en mobil enhed, bliver set mindst 75 pct. færdig.
”Forbrugerne forventer mere personlige oplevelser, når de ser video og tv online på tværs af et utal af enheder. Og det er klart, at mediebureauer, broadcastere og annoncører hele tiden må tilpasse deres digitale strategier til forbrugernes skiftende adfærdsmønstre,” udtaler Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe.
Spillekonsoller og OTT-enheders voksende betydning for folks tv-forbrug smitter også af på forbruget af online video, hvor de oplevede den største stigning i markedsandelen med 127 pct. i forhold til sidste år.
Fiktion frem for fodbold
For første gang nogensinde ses der flere film end sportsbegivenheder online. I 2014 oplevede filmnetværk en stigning i antal af månedlige filmvisninger per besøgende på 125 pct. fra 2 til 4,5 film. Samtidigt så seere i snit 4,2 sportsudsendelser online på tværs af alle sportskanaler, hvilket ’blot’ dækker over en fremgang på 31 pct.
I forhold til 2013 er mængden af episodisk indhold som fx serier vokset med hele 81 pct. Dette betyder dog ikke, at sport ikke længere er interessant. Fx var VM i Brasilien en af årsagerne til den store vækst i mængden af online tv.
Apps driver mere online tv-trafik end browsere
I dag udgør Android apps 20 pct. af det samlede online tv-forbrug, hvilket er en vækst på 28 pct. på et år. Samtidigt fravælger forbrugerne i stigende omfang browsere, når de skal se online-tv, og browser-andelen faldt med 41 pct. og udgør i dag 19 pct. iOS-apps sidder fortsat på den største markedsandel med 51 pct.
Om rapporten
Adobes ”U.S. Digital Video Benchmark” rapport bygger på over 165 mia. videoafspilninger og 235 forskellige hjemmesider og apps i USA og Canada. Læs hele rapporten her.