Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Online tv-forbrug 4-doblet på et år

Det totale online tv-forbrug er steget med 388 procent på blot ét år. I dag ses der markant mere tv via spillekonsoller og OTT-enheder, ligesom der er en stigende interesse for serie-formater og film. Samtidig overhaler smartphones nu tablets som det foretrukne redskab at se online video på. Det viser en rapport fra Adobe.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Aldrig før er der blevet set så meget online tv. På blot ét år er forbruget steget med 388 pct. Siden 2013 er andelen af tv, der ses via spillekonsoller og OTT-enheder (over-the-top) vokset med 194 pct. så de i dag udgør 10 pct. af markedet. Når forbrugerne vil se video online vælger de smartphonen som den foretrukne enhed (14 pct.), der for første gang vipper tabletten (13 pct.) af førstepladsen. Til gengæld påvirker valget af enhed også, hvor længe de gider se den enkelte video. Kun 17 pct. af de videoer, der er set på en mobil enhed, bliver set mindst 75 pct. færdig.

”Forbrugerne forventer mere personlige oplevelser, når de ser video og tv online på tværs af et utal af enheder. Og det er klart, at mediebureauer, broadcastere og annoncører hele tiden må tilpasse deres digitale strategier til forbrugernes skiftende adfærdsmønstre,” udtaler Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe.

Spillekonsoller og OTT-enheders voksende betydning for folks tv-forbrug smitter også af på forbruget af online video, hvor de oplevede den største stigning i markedsandelen med 127 pct. i forhold til sidste år.

Fiktion frem for fodbold

For første gang nogensinde ses der flere film end sportsbegivenheder online. I 2014 oplevede filmnetværk en stigning i antal af månedlige filmvisninger per besøgende på 125 pct. fra 2 til 4,5 film. Samtidigt så seere i snit 4,2 sportsudsendelser online på tværs af alle sportskanaler, hvilket ’blot’ dækker over en fremgang på 31 pct.

I forhold til 2013 er mængden af episodisk indhold som fx serier vokset med hele 81 pct. Dette betyder dog ikke, at sport ikke længere er interessant. Fx var VM i Brasilien en af årsagerne til den store vækst i mængden af online tv.

Apps driver mere online tv-trafik end browsere

I dag udgør Android apps 20 pct. af det samlede online tv-forbrug, hvilket er en vækst på 28 pct. på et år. Samtidigt fravælger forbrugerne i stigende omfang browsere, når de skal se online-tv, og browser-andelen faldt med 41 pct. og udgør i dag 19 pct. iOS-apps sidder fortsat på den største markedsandel med 51 pct.

Om rapporten

Adobes ”U.S. Digital Video Benchmark” rapport bygger på over 165 mia. videoafspilninger og 235 forskellige hjemmesider og apps i USA og Canada. Læs hele rapporten her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere