Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Online-handel populær på tablets

En ny undersøgelse fra Stibo Systems viser, at det er populært at handle ind via smartphone og tablet. 59 procent af forbrugerne har allerede handlet online via deres mobile enhed, hvilket er dobbelt så mange som på samme tid i 2011.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Stibo Systems’ undersøgelse viser, at i 2013 er hver femte onlineindkøb sket via en tablet. Det er en markant stigning, da tallet i 2012 kun var 5 procent. Samtidig er brugen af mobiltelefoner faldet en anelse, mens brugen af laptops til online indkøb er faldet med 6 procentpoint siden 2012.

Antallet af forbrugere, der siger, at de har brugt en mobilenhed til at handle ind online med, er steget dramatisk med 19 procentpoint i forhold til sidste år, fra 40 procent i 2012 til 59 procent i 2013 – dobbelt så mange som i 2011.

”Derfor er det så vigtigt, at detailkæden ikke bare forpligter sig til at betragte den mobile platform som en væsentlig del af deres kanaltilbud, men også sikrer, at den mobile oplevelse matcher den, kunderne kan få på alle de andre kanaler, som er til rådighed,” siger Erasmus Holm, European Marketing Manager hos Stibo Systems og fortsætter:

”Vi har set, at hvis der for eksempel ikke er nok information om et produkt på et site, kan det betyde, at et potentielt salg mistes. Det samme kan ske, hvis der er så meget information, at det bliver svært at læse på en mobil enhed. Derfor er det essentielt, at virksomhedernes master-­‐data bliver effektivt håndteret og optimeret til forskellige kanaler. Det reducerer detailforhandleres udgifter, er tidsbesparende og forhindrer i sidste ende, at kunderne går andre steder hen og foretager deres indkøb.”

Mobile enheder skal tænkes ind i datahåndterings-strategi

Stibo Systems’ CEO Mikael Lyngsø fortæller, at Master Data Management vokser i alle brancher, og at detailhandlen er særlig spændende.

”En Master Data Management-platform gør, at detailhandlen lettere kan få succes med at nå deres e-handelsmålsætninger, og de kan imødekomme det unikke og voksende behov fra deres kunder,” siger Mikael Lyngsø.

Erasmus Holm fortæller, at resultaterne af undersøgelsen understreger vigtigheden af at tage mobile enheder ind som en vigtig del af detailforhandlernes kanaler, såvel som i deres datahåndteringsstrategi.

”Indtil nu har forhandlere betragtet de mobile enheder som et add-on til deres eksisterende kanaler, og selvom hvert år indtil nu er blevet betragtet som ”mobilens år”, ser vi nu overvældende tegn på, at de mobile enheder er blevet en fundamental del af detailkanalen,” siger Erasmus Holm.

Detailhandlen er ved at blive opmærksom på tendensen. Men de mobile enheder selv giver udfordringer, når det kommer til at drive succesfuld onlinehandel.

Næsten halvdelen (48 procent) af forbrugerne klager over, at skærmen er for lille til, at de på en tilfredsstillende måde kan læse produktinformation. Et tilsvarende antal (46 procent) stoler ikke på sikkerheden på deres enheder.

”Det vil kræve tid og konstante forsikringer fra operatørerne og fabrikanterne af enhederne for at ændre holdningen til sikkerhed, når der skal shoppes online. Men det bliver interessant at se, om klagerne over skærmstørrelsen falder, efterhånden som brugen af tablets stiger,” siger Erasmus Holm.

Kræsne forbrugere stiller større krav

Uanset hvordan læsbarheden er, så er indholdet vigtigt. Tre fjerdedele af respondenterne beskriver det som meget vigtigt at kunne få adgang til produktinformation, såsom størrelse og farve, på deres mobile enhed.

Det er en stigning på 8 point fra 67 i 2012, hvilket indikerer, at forbrugerne er blevet mere sofistikerede og kræsne i deres onlineshopping-vaner. Dette understøttes yderligere af en stigning i antallet af forbrugere (17 procent), der faktisk undlod at købe noget på grund af mangel på tilgængelig produktinformation.

”Denne stadigt stigende sofistikerede tilgang til at handle online via mobile enheder bliver yderligere understøttet af, at næsten halvdelen (46 procent) af respondenterne, dobbelt så mange som i 2011, siger, at de altid eller jævnligt bruger deres mobile enhed til at tjekke og researche produkter, inden de køber dem,” fortæller Erasmus Holm.

Fakta om undersøgelsen

Stibo Systems Retail Consumer Survey 2013 er foretaget februar 2013 i England af Red Shift Research. Undersøgelsen blev foretaget blandt 2000 smartphone- og tabletbrugere via e-mailinvitation og en onlineundersøgelse.

”Den undersøgelse, som Stibo Systems har foretaget, er lavet blandt engelske forbrugere, men tendensen ligger meget på linje med FDIH’s ’Dansk e-handels analyse’ og Danmarks Statistiks ’IT-anvendelsen i befolkningen 2012’,” siger Henrik Theil, Public Affairs & Kommunikationschef hos FDIH og fortsætter:
”I forhold til EU-sammenligninger ligger Danmark og England næsten side om side, men med et lille forspring til England i mobilbrug.”
Om Stibo Systems