Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Noter på den digitale måde

Hvorfor nøjes med tekst på papir. Det er smartere at lave digitale noter under møder, ved forelæsninger eller som forberedelse til en opgave. OneNote er et af de bedste noteprogrammer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er praktisk at tage digitale noter. Til det formål er Microsoft OneNote et af de bedste programmer. Det er gratis, holder dig opdateret og synkroniseret på alle dine enheder, og du kan dele noterne med andre. I mobilversionen kan du også benytte lyd og video.

OneNote kan kort sagt bruges til mange ting. Det kan være liste over alt det, du skal købe på din næste shoppingtur, ferieideer med billeder, noter, anmærkninger, kort og weblinks. Det kan også være notater fra forelæsninger og møder.

Du kan også bruge OneNote til at arbejde på projekter med familie, venner og kolleger.

På den måde er programmet det perfekte samarbejdsværktøj. Den største, basale fordel er dog, at du kan gemme indholdet på din computer. Det er straks sværere med papirnoter.

1. Begynd på en notesbog

Første gang du åbner OneNote, ligger der en standard-notesbog til dig. Du kan tilføje så mange ekstra notesbøger, du vil, ved at vælge menu-ikonet i øverste venstre hjørne. Højreklikker du på en notesbog, åbnes en genvejsmenu, og du kan synkronisere dine notesbøger, dele dem via et weblink eller fæstne en eller flere til Startmenuen.

  OneNote.

2. Tilføj kategorier

Organiser dine noter i hver notesbog ved at tilføje fanekategorier under båndet. Tilføj titler og skift standardfarver, hvis du ønsker det. Du ændrer fanernes rækkefølge ved at trække og slippe dem til en ny placering. Tilføj individuelle sider til hver kategori ved at klikke på posten ”+ Side” i vinduet til venstre.

OneNote.

3. Gør et notat

Klik på posten ”+ Side”. I hovedvinduet skrives notens titel, og hvad den skal indeholde. Opret for eksempel en indkøbsliste med afkrydsningsfelter ved at tilføje og arrangere elementer i en liste. Vælg ikonet ”Markér som opgave” under fanen ”Hjem”. Felterne vises nu ud for hvert element, som du nu kan afkrydse et efter et.

OneNote.