Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Konkurrencen på markedet for kontorprogrammer er stor. Selvom Microsoft ligger klart i front med Office-pakken bliver presset fra især gratis online løsninger som Google Docs og Open Office stadigt større.
Det har Microsoft forsøgt at imødegå ved at introducere online-funktionalitet, så man ligesom hos de to konkurrenter kan arbejde med sine dokumenter online og gemme dem i "skyen".
Det har dog tilsyneladende ikke været nok. For selvom Office 2010 udkom på det internationale marked for blot nogle uger siden er salget sløvt. Der langes en hel del færre pakker over disken, end dens forgænger Office 2007, da den kom på markedet.
Analysefirmaet NPD Group forklarer det med, at dem der gerne vil have Office allerede har det, og dem som ikke har, ikke kan overtales til at springe på vognen af den nye pakke.
Pakken har simpelt ikke nok nye egenskaber til at retfærdiggøre en opgradering eller til at tiltrække nye kunder på et marked, der er så overfyldt af tilbud. Derfor er der mange firmaer og private der vælger at springe over i denne omgang.
I det kommende nummer af Alt om DATA, der udkommer om en uge, kan du læse vores dybdegående test af programmet.
Hvad med dig? Har du tænkt dig at opgradere? Skriv en kommentar i feltet herunder.