Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nye innovationer i Office 365

En række innovationer i Office 365 giver virksomheder nye muligheder for at arbejde intelligent, intuitivt og sammen fra enhver pc, tablet eller mobil enhed.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En af de nye innovationer er Office 365 Video – en video-streaming-funktion, der giver virksomheder mulighed for at anvende video som en central del af deres interne kommunikation og videndeling.

Videofunktionen er den første af en række nyheder, som udnytter fordelene ved integration med Yammer og SharePoint og understøtter samarbejde grupper og medarbejdere imellem.

Office 365 Video giver virksomheder en sikker og bred platform, hvorpå man kan dele videoindhold – lige fra chefens videobeskeder til nye ansatte til interne projekter, hvor medarbejdere kommunikerer og samarbejder via videoer. Brugere kan nemt uploade eller afspille en video fra en mobil enhed, og videoer kan både findes og deles via en søgefunktion i Office 365. Office 365 Video bliver udrullet til alle Office 365-kunder i starten af 2015.

Machine learning-teknologi i Office 365

Microsoft har for nylig lanceret Office Delve, som er en intelligent søgefunktion i Office 365, der giver en ny, overskuelig måde at finde informationer og personaliseret indhold på.

Delve er baseret på Office Graph, der anvender machine learning-teknologi til at identificere mønstre i opgaver og kommunikation mellem mennesker, indhold og aktiviteter. Til at begynde med integrerer Office Graph informationer fra kilder som e-mail, OneDrive for Business, SharePoint Online og Yammer, og senere vil løsningen også kunne hente informationer fra OneNote og Lync.

Derudover har Microsoft også lanceret Clutter til Office 365, som udnytter fordelene i Office Graph til at rydde op og skabe overblik i e-mails. Clutter anvender også machine learning-teknologi til at skabe overblik og flytte mindre vigtige e-mails til en separat mappe. Det reducerer støj og hjælper brugeren med at fokusere på de vigtigste opgaver.

Office til iPad og Android og Skype til virksomheder

Office-applikationer er nu klar til iPad, iPhone og Android-tablets, hvilket giver virksomheder og medarbejdere mulighed for at være endnu mere produktive fra deres mobile enheder – uanset hvilken platform, de anvender. Hvor oprettelse og redigering af dokumenter, Excel-ark og præsentationer før kun var mulig med et Office 365-abonnement, er redigering og oprettelse af nye dokumenter nu muligt i de nye Office-apps til både iOS og Android.

De nye apps til iOS og Android giver brugerne mulighed for læse dokumenter, oprette nye dokumenter, foretage rettelser i dokumenter – såsom at ændre tekst, formatere, indsætte billeder, formularer, diagrammer osv. Samtidig kan man arbejde med sine dokumenter direkte i OneDrive eller Dropbox.

Endelig fortæller Microsoft, at de i første halvår af 2015 vil lancere næste version af Lync i form af Skype for Business, der forener Skypes brugerflade med de virksomhedsorienterede funktionaliteter og sikkerhed i Lync-platformen.