Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
TV vanerne har ændret sig med udbredelsen af smartphones og tablets. Seerne har i dag udvidet deres TV-oplevelse, med at holde sig opdateret, søge yderligere information og direkte diskutere indholdet i TV-programmer og -reklamer, mens de ser det. Ifølge Nielsen Research’s Digital Consumer Report 2014, bruger 84 procent mobil eller tablet, mens de ser TV. Og blandt de 15-24 årige, er det kun 4 procent, der dedikerer deres fulde opmærksomhed til TV’et.
“Eksplosionen af mobilbrugen har ændret vores medievaner”, siger Morten Dahl, Head of Sales, Widespace Danmark. “TV og mobile enheder eksisterer i dag i en symbiose, hvor vi ikke kun kommenterer og søger informationer om det vi ser på skærmen, men også multitasker i flere informationssøgninger, der langt fra altid er relateret til det vi ser på TV-skærmen.”
Faktisk er mobilen ved at overtage TV-skærmen som vores primære skærm. I følge en undersøgelse fra Milward Brown (Millward Brown Adreaction 2014), så bruger hele 62 procent deres mobil til at se på indhold, der ikke er relateret til det som foregår på TV-skærmen. 42 procent griber mobilen, når reklamerne starter. 39 procent er på sociale medier, 28 procent finder ikke indholdet på TV interessant nok til, at de giver det fuld opmærksomhed og 27 procent har TV’et tændt som baggrundsstøj.
“Jeg tror de fleste kan genkende billedet, af at vi ikke længere kun ser TV. Vi har ofte både mobil, tablet og pc med i sofaen, og der er altså en meget stor konkurrence fra andre skærme i forhold til at fange forbrugernes opmærksomhed. Vores løsning på den udfordring er at synkronisere relateret indhold på TV-skærmen med mobilen, således, at annoncører får bedre muligheder for at engagere forbrugerne”, slutter Morten Dahl.
Derfor har Widespace udviklet AdSync teknologien, der nu rulles ud i Danmark. Det foregår helt enkelt sådan, at mens annoncørens TV-reklamer kører på skærmen, bliver annoncer fra samme annoncør vist på mobile sites og mobile applikationer i Widespaces partner portefølje. AdSync gør det således muligt at synkronisere TV og mobil annoncering i præcise tids-intervaller på tværs af platforme.
AdSync teknologien blev lanceret i Sverige sidste år i et samarbejde med svensk TV4. Nu har Widespace udviklet AdSync teknologien, så man ikke længere er afhængig af TV-stationerne, men i stedet kan aflytte TV-kanalerne automatisk.