Netflix hjalp os igennem tømmermændene

Netflix hjalp os igennem tømmermændene

Netflix-trafikken nåede nye højder d. 1. januar.

Engang var tv-underholdning noget, der blev distribueret via et fælles antennenet, og det var tv-udbyderne, der bestemte, hvad der blev vist – og hvornår.

Men dette er on demand-tjenester som DR tv, Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay m.fl. ved at lave om på. Nytårsdag satte steg Netflix-trafikken i Telenors net med 30 procent sammenlignet med en almindelig dag og satte dermed en tyk streg under denne udvikling. Og hvor Netflix-forbruget plejer at toppe omkring kl. 22, som er det tidspunkt hvor flest plejer at se film og serier på nettet, lå forbruget hele nytårsdag særdeles højt og toppede kl. 14.

”Det tyder på, at mange har brugt nytårsdag på at streame serier, mens eventuelle tømmermænd klingede af. At man begynder at foretrække Orange is the new black eller Game of Thrones frem for at se skihop på tv, er endnu et billede på, at der i disse år sker et skift fra almindeligt, programlagt fjernsyn over til serier og film, der hentes via internettet, når man har tid. Udviklingen forstærkes af, at mange nye fladskærme kan tilsluttes wifi og har Netflix indbygget, men vi ser også et stærkt stigende forbrug af on demand-tjenester på smartphones og tablet pc’er, og vi skal derfor hele tiden udbygge kapaciteten i netværket for at følge med det stigende dataforbrug,” siger Telenors kommercielle direktør Lars Thomsen.

Nytårsforbruget af Netflix var 30 procent højere end i juledagene, som dermed lå på niveau med almindelige dage uden for højtiderne. Det skyldes formentlig, at folk i julen brugte tid på at rejse og være sammen med venner og familie, mens nytårsdag i højere grad blev brugt på afslapning foran fladskærmen med en stribe afsnit af yndlingsserierne.

Netflix-trafikken i Telenors netværk er på 12 måneder mere end fordoblet, og det gælder både på mobilnettet og via de faste bredbåndsforbindelser og wifi.

Del denne