Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Når seeren skal fanges

Når seeren skal fanges.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selve live-delen er et helt kapitel for sig. Det handler nemlig ikke kun om at kunne sende live, men også om i videst mulige omfang at kunne agere med sine seere – både før, under og efter udsendelsen. Kun hvis alle tre muligheder udnyttes optimalt, opnås det rigtige momentum.

Noget af det allervigtigste ved en live event er naturligvis, at de seere, man gerne vil have fat i, ved, at der er en udsendelse. Derfor inde-holder løsningen en række værktøjer, der er
delt op i kategorierne Info, Promotion og Production.

Det gamle nyhedsstudie – Studie 5 i TV-Byen i Søborg dannede ramme om præsentationen af 23 Live i sommer. På scenen ses co-founder og CTO Steffen Fagerström Christensen sammen med Product Developer Kalle Kabell. Det gamle nyhedsstudie – Studie 5 i TV-Byen i Søborg dannede ramme om præsentationen af 23 Live i sommer. På scenen ses co-founder og CTO Steffen Fagerström Christensen sammen med Product Developer Kalle Kabell.

Før, under og efter
I kategorien Info planlægges og beskrives den enkelte udsendelse, lige som man her vælger den kanal, man ønsker, den skal sendes i. Her er der også mulighed for at opbygge en såkaldt eventside, hvor man kan poste information om den kommende udsendelse samt dele denne på de sociale medier.

I kategorien Promotion kan man sende invitationer ud til potentielle seere via e-mail, eller man kan skabe en begivenhed, hvor seerne skal registrere sig på forhånd. Her sender man også remindere ud, tillader seerne chatte med hinanden og promoverer begivenheden på de sociale medier.

I kategorien Production håndteres teknikken, og en særdeles anvendelig funktion er ”Run a location test”, hvilket betyder muligheden for at teste båndbredden og dennes stabilitet, inden udsendelsen starter. Det er desuden muligt at definere, hvornår seerne får adgang til videostrømmen således, at man reelt kan sikre sig, at alt fungerer, inden der så at sige lukkes op for godteposen.

Video 23 kan tilbyde live video uanset, om du har en iPhone i hånden eller professionelt grej. Video 23 kan tilbyde live video uanset, om du har en iPhone i hånden eller professionelt grej.

Hop tilbage i tiden
Nævnes skal endvidere muligheden for at optage udsendelsen samtidig med, at den sendes samt muligheden for at publicere den i videoarkivet umiddelbart efter afslutning. Som noget ganske unikt er der desuden mulighed for, at seerne kan hoppe tilbage i udsendelsen, mens den sendes. Det sker via funktionen Catch up-viewing.

Alle disse muligheder ligger før udsendelsen, men under og efter er der også mulighed for at benytte en række forskellige værktøjer til at promote begivenheden og ikke mindst fange de seere, der måske ikke lige havde mulighed for at kigge med live. Det er eksempelvis lynhurtigt at samle og distribuere højdepunkter fra udsendelsen.