Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mobilverdenen dissekeret

Hvem bliver vindere og tabere i den globale mobilitetskrig? Vinderne trænger sig på fra øst, mens morgendagens tabere ligner dem, der for sent tilpasser sig branchens ændrede krav om billigere produkter bragt hurtigere til markedet. Alt om DATA har talt med en mobilekspert fra det internationale it-analysehus Canalys og fået et velunderbygget bud.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Han er vel det nærmeste, man kommer forestillingen om en gammeldags spåkone med en stor glaskugle foran sig og direkte adgang til, hvad morgendagen måtte bringe af nyheder, overraskelser og faretruende begivenheder inden for it-branchen. Chris Jones har en baggrund som analytiker i Gartner og var i 1999 med til at stifte it-konsulentvirksomheden Canalys, hvor han i dag dækker området mobilitet med specialviden indenfor bl.a. smartphones, tabletcomputere, apps og såkaldte wearable devices.

Selvom det efterhånden er en kliché, tøver Chris Jones og resten af kollegerne i Canalys ikke med at kalde vor tid for en “usædvanlig tid” præget af en stor grad af omskiftelighed og forandring. It-branchen har set nogle store udsving op gennem historien, men den hastighed, de forekommer med i dag, og den effekt disse udsving har på hele samfundet, er voldsom, forklarer Chris Jones og illustrerer sin pointe ved hjælp af iPad’ens fødsel.

For hvem havde troet, at iPad skulle indlede en revolution, da den første gang blev lanceret over for en lidt tøvende omverden i 2010? Ikke desto mindre har iPad siden da ageret strømpil for innovation og design indenfor forbrugerelektronik, i privatsfæren er den godt i gang med at udkonkurrere desktops, laptops og notebooks, og i erhvervslivet har den været med til at redefinere måden, vi arbejder på. Alt sammen indenfor kun tre år.

Canalys lever blandt andet af at notere det kvartalsvise salg af tablets, smartphones og stationære computere og på den baggrund komme med forudsigelser om fremtiden. Her stod det hurtigt klart, at tabletcomputeren begyndte at æde markedsandele fra de øvrige enheder på det samlede computermarked, og at den trend er fortsat lige siden.

“I takt med at salget af tabletcomputere er gået op, kan vi se, at forbrugerne ikke udskifter deres stationære computere eller laptops i samme omfang og i samme tempo, som de gjorde tidligere. Og det er fordi, tabletcomputeren har overtaget mange af de funktioner, brugerne tidligere brugte deres traditionelle enheder til. I dag browser folk fra sofaen i stedet for at gå ind i værelset ved siden af og sætte sig ved skrivebordet. De er blevet mere mobile. De logger på fra flere steder i hjemmet og tager den med sig, når de er på farten. De shopper, sender e-mails, Skyper osv.,” siger Chris Jones og forklarer, at en stor del af forklaringen på iPads omgående succes også var mængden af apps. Apple var hurtige til at følge app-succesen fra den første iPhone op, og i dag er der ca. 400.000 apps designet specifikt til iPad. Apps tiltrækker brugere.

“Alt dette har gjort, at iOS i dag stadig har den højeste markedsandel på tablet-computere.

Selvom Android er begyndt at komme efter det,” siger Chris Jones og forklarer, at den situation har efterladt Microsoft i hængedyndet med en delvis mislykket lancering af Windows 8-tablets.

“Prisen på Microsofts tablets har været for høj, og forbrugerne har ikke været trygge ved interfacet. De har vænnet sig til iOS. iOS er stadig det foretrukne valg for folk, der har råd til det,” siger Chris Jones og understreger, at slaget dog ikke er tabt for Microsoft endnu. “Microsoft har ressourcerne og evnen til at gøre en forskel, men de skal virkelig tage sig sammen og begynde at levere varen. Også indenfor smartphones, hvor deres telefoner har det hårdt,” siger han.

Android er på vej

Android har gennemgået en interessant og eksplosiv udvikling indenfor tabletmarkedet, siger Chris Jones.

“Der, hvor Android kommer ind i billedet, daterer sig ca. 20 måneder tilbage. På det tidspunkt havde Android-tabletcomputere det svært. Der var næsten ingen Android-tablet-apps. Men så kom Amazon og ruskede op i hele markedet i november 2011 med Amazon Kindle Fire.

Amazon Kindle Fire kører ikke den fulde version af Android,men en speciel Amazon-udgave, men den tæller alligevel med i Androids markedsandel. Ama-zon har opbygget en god app-store med godt content – musik og tv – cloud storage, det er en populær shopping-enhed, og så har den en succes-fuld e-reader,” siger Chris Jones.

“Og hvad der var ligeså vigtigt: Man kunne købe Amazon Kindle Fire til kun 199 dollars i modsætning til iPad’en, som kostede 499 dollars. Det ændrede meget. Det åbnede op for et nyt publikum alene på grund af prisen. Få måneder senere kom Google med deres Nexus 7 fra Asus, også til 199 dollars. Fin lille enhed. Den manglede apps, men var god nok for de fleste. Og så kom endelig Microsoft med deres Surface, som var skuf-fende og også manglede apps,” siger Chris Jones.

“Det er forvirrende tider for forbrugerne lige nu. Også med de mange hybrid-computere. Men iPad virker stadig som et rimelig sikkert valg. Man mister i hvert fald ikke venner på at anbefale en iPad, mens en Windows 8-tablet kræver tilvænning,” siger han.

Ændret dynamik

Ét er, at tabletcomputeren har været med til at ændre forbrugervaner og efterhånden også erhvervslivets måde at tilrettelægge og udføre arbej-det på. Men fra et brancheperspektiv har tabletcomputeren også været med til at ændre dynamikken leverandører og producenter imellem.

“Sådan nogle som Samsung har gjort det godt. Og de gør det også godt på pc-markedet. Men pc-forretningen er en forretning, de har byg-get op via telefoner og senere tablets. På den måde har tabletcomputeren også
været med til at ændre dynamikken i branchen,” siger Chris Jones og forklarer, at tendensen er, at hvis man er god på mobilområdet, får man også succes på pc-området. Ikke omvendt. Også der har Microsoft lidt under at være trængte på både telefoner og tablets, så de ikke har haft en succes at overføre til deres pc-salg.

“Vi er i en post-Windows-æra. Det er allerede sket,” erklærede én af Chris Jones’ kolleger lidt bombastisk på en it-messe i foråret 2013 i Dan-mark og henviste til dominansen fra iOS og Android vs. Windows på tablet-fronten.

Asiaterne kommer

Som en Canalys-analyse fra første kvartal af 2012 viste, var den gode nyhed for it-branchen, at man oplevede en 7 pct. vækst i markedet. Men den dårlige nyhed var, at al vækst stammede fra Asien og ikke fra Europa eller USA, hvis markeder var stagnerede.

“Verdensøkonomien har gjort, at de kine-siske leverandører og Samsung kan være meget aggressive på prisen. De kan levere gode produk-ter til lave omkostninger” siger Chris Jones og forklarer samtidig, at selvom de asiatiske og især kinesiske leverandører generelt er på frem-march, kæmper de ofte med branding og markedsføring.

“Her skiller Lenovo sig dog ud. Lenovo købte IBMs pc-forretning for nogle år tilbage, og alle tænkte: Det går ikke godt. De ødelægger det. Men det har de ikke gjort. De har beholdt identiteten i ThinkPad’en og bygger i dag gode produkter. Lenovo er store i Kina. Og hvis du er stor i Kina, kan du være i top 5 globalt.

Vi ser det på smartphone-markedet. Lenovo var sammen med Huawei og ZTE i top 5 over smartphone-udbydere i Q4 2012. De røg ud i Q1 2013, men Huawei og ZTE var der stadig ved hovedsagelig at sælge i Kina. Det er det potentiale, der ligger i Kina i dag. Det er massivt. Nokia har kæmpet og tabt store markedsandele i Kina og Indien, fordi de ikke har været hurtige eller konkurrencedygtige nok. Det hul i markedet har Samsung overtaget,” siger Chris Jones og fortsætter:

“Man skal ikke undervurdere kineserne. De kan opbygge et kæmpe marked i Kina og derigennem komme på den globale scene. De gør som alle andre, men de gør det billige-re, og deres produkter bliver også bedre og bedre hele tiden.

De rammer ikke altid rigtigt første gang, men de forbedrer sig hele tiden og lærer, hvad markedet vil have,” siger Chris Jones og forklarer, at de lavere enhedspriser på eksempelvis smartphones og tablets også betyder en omvæltning i forbrugeradfærden. Tidligere kunne hele forbrugerens budget gå til at købe en iPad fra Apple; i dag vil mange hellere sprede budgettet ud og både have råd til en smartphone, en tablet og måske en tredje enhed også.

“Jeg har lige været på WWDC (Apples udviklerkongres, red.). Man kan jo se, at Apple stadig kan opkræve meget høje priser for deres produk-ter. Men det interessante i den sammenhæng er, at Apple ovenpå den omvæltning, som først Amazon Kindle Fire og senere Nexus 7 skabte, også var nødt til at gøre noget nyt og derfor lancerede iPad mini. iPad mini er i dag Apples bedst sælgende iPad. Er det fordi, den er mindre? Er det fordi, den er billigere? Formentlig lidt af hvert. Jeg forventer, at Apple bliver nødt til at fortsætte med at reagere på den markedstendens,” siger Chris Jones.

Hvem gør det bedst i markedet lige nu efter din mening?

“Samsung. De smider alt ud i markedet og ser, hvad der fungerer. Det er både billige produkter og high end-produkter. Deres taktik er at se, hvad der fænger i markedet. De tager risici og lærer af deres fejl. Hvilken form på enheden virker?

Hvilken skærmstørrelse på tablet-computeren virker? Hvilken pris er rigtig? Apple hører man ikke fra i seks måneder, og så kommer alle deres nye produkter pludselig på én gang. Samsung hører man fra hver uge, fordi de hele tiden lancerer nye produkter,” forklarer Chris Jones.

Er det fair at sige, at de generelt er hurtigere i Østen end i Vesten til at bringe nye produkter til markedet?

“Ja. Prøv for eksempel at kigge på BlackBerry, Nokia, HP, Dell, Fujitsu-Siemens, Palm, Motorola. Det er alle virksomheder, som havde det lidt for godt, hvor de var, og derfor ikke reagerede hurtigt nok. De var alt for store og for langsomme og missede derfor nogle nøgletendenser. Men også japanerne har været langsomme og har misset nøgletendenser.

Det japanske marked er meget forskelligt fra resten af Østen ved at være domineret af high end-produkter. De japanske brands har kæmpet in-ternationalt med Sony som et godt eksempel,” siger Chris Jones.

Apps erstatter mennesker

Tabletcomputeren har sammen med smart-phones ændret fundamentale dynamikker i it-branchen. Dels ved at være mobile værktøjer og ar-bejdsredskaber, som man altid kan have i lommen eller tasken og således ikke længere er tvunget ned i en kontorstol. Men også i kraft af den verden af applikationer, der folder sig ud via de populære enheder.

“Apps er i gang med at erstatte mennesker,” lød det ligeså bombastisk fra Chris Jones’ kollega dengang under it-messen i foråret i 2013. Og Chris Jones er tilbøjelig til at stemme i.

“Prøv at tage din telefon eller din tablet-computer i hænderne, lad øjet glide ned over dine apps og tænk over, hvor meget den app kan gøre i dag, som plejede at blive udført af mennesker: shopping, bestilling af en flybillet, bestilling af en taxa osv., osv. I dag gør man det via en app og ikke via et call center eller ved at tale med en person direkte,” siger Chris Jones.

“Næsten alle apps bliver stadig først designet til iOS og derefter til andre operativsystemer. Nogle udviklere søger mod Android, fordi de er anti-Apple, men det andet er hoved-reglen.

Hvis man er Microsoft, BlackBerry eller Nokia, er det en udfordring. For folk kigger på deres apps, som de bruger på deres nuværende Apple-enhed og ser, om den er tilgængelig på en enhed, der kører på en anden platform. Microsoft med Nokia som producent er nødt til at sikre sig, at apps ikke er årsagen til, at folk ikke køber deres enheder. Men at apps omvendt netop er årsagen til, at de køber deres enhed. Fordi appen tilbyder noget, du ikke kan få på andre enheder. F.eks. Nokias navigationssystem, Nokia Music eller sådan noget,” siger Chris Jones.

Det lyder lidt ildevarslende, at apps erstatter mennesker, men det er vel ikke en udvikling, vi skal begræde? Der må være masser af forretningsmulig-heder?
“Bestemt. Det er spændende. Hvis dine og mine børn fatter interesse for at designe apps, kan de skabe noget nyt, som har potentialet til at blive den næste store ting. Der findes næsten en app til alting, men der er stadig huller i markedet. Der er stadig plads til bedre apps, mere personlige apps, smukkere apps osv.,” siger Chris Jones.

Wearables bliver det næste sort

Canalys lever ikke kun af at analysere fortiden, men også af at kigge ind i fremtiden og give et bud på, hvor udviklingen peger hen. Chris Jones er ikke i tvivl om, at begrebet wearables – som på dansk frit kan oversættes med teknologi, man kan bære på kroppen såsom armbånd, briller, ure og knapper i
tøjet – går en lys fremtid i møde.

“Wearables vil være godt hjulpet på vej af to ting: Bluetooth-teknologien, som er meget lavenergi og så billigere chips. Det giver mulighed for at inkorporere teknologi en masse nye steder. Det hedder The Internet of Things, men vi kan godt lide at sige The Internet of my Things, fordi det hele bliver mere personligt og baseret på nærhed. Man skal forestille sig et ur med gps, som har sensorer i sig, og som kan tracke, hvad du gør, hvor du er, hvor mange skridt du har taget osv. Via Bluetooth-forbindelsen kan uret snakke sammen med din telefon og gøre informationerne lette at dele med omverde-nen,” siger Chris Jones.

“Vi er i begyndelsen af en stor, ny industri med wearables, og vi tror, at sundhed og fitness vil være de helt store drivere i udviklingen. Jeg har eksempelvis et Jawbone UP-armbånd på, som monitorerer, hvordan jeg sover, bevæger mig og spiser. Uret bruger den information til at hjælpe mig med at få det bedre. Mens vi har snakket, har det f.eks. lige buzzet mig og fortalt, at det er på tide, at jeg rejser mig op og går lidt rundt. Så det gør jeg nu,” siger han og fortsætter:

“Folk vil gerne blive bedre, sundere osv. Og hvis man kan opnå det ved hjælp af et armbånd, så vil folk gerne det,” afslutter Chris Jones og forklarer, at Canalys forventer at næste skridt indenfor wearables er at bygge teknologien ind i tøj og smykker, så det er endnu mere diskret og kan bæres, uden at omverdenen lægger mærke til, at du er godt i gang med at optimere dit liv.