Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mobilregningen overrasker danskerne efter ferien

Næsten en fjerdedel af danskerne har oplevet, at få en højere
mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. Alligevel tjekker
næsten halvdelen af danskerne aldrig udlandstaksterne hos deres
teleselskab inden afrejse. Det viser en ny undersøgelse som
analysebureauet Wilke har gennemført for teleselskabet 3, der har løst
problemet ved at droppe roamingafgifterne i 24 lande.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Netop nu nyder mange danskere sommerferien sydpå. Og selvom de rejseglade danskere gerne deler selfies fra poolen via mobilen, så tjekker 48 procent aldrig udlandstaksterne hos deres teleselskab inden de tager på ferie. Samtidig er næsten en fjerdedel blevet overrasket af størrelsen på deres mobilregning efter en ferie i udlandet. Det viser en ny undersøgelse som Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Tallene er et udtryk for, at danskerne har svært ved at undvære brugen af deres mobil på rejsen. Og det kan jeg godt forstå. Mobilen er blevet en central del af mange danskeres hverdag, og det giver nærmest endnu mere mening at bruge den på rejsen, hvor man virkelig har glæde af apps som fx Tripadvisor til at finde hoteller og restauranter eller taxa-app’en Uber, når man skal rundt i byen,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Hos 3 har man derfor droppet roamingafgifterne på data, tale og sms i 24 lande – senest Spanien, der er danskernes foretrukne feriedestination.

”Vi har introduceret 3LikeHome, så vores kunder trygt kan tage deres mobilvaner med på rejsen. De behøver hverken at tjekke udlandstakster eller frygte at regningen løber løbsk. 3Likehome er nemlig inkluderet i de fleste af vores abonnementer. Og det gør det nemt og gennemskueligt at bruge mobilen i de 24 lande, som tilbuddet dækker,” fortæller David Elsass.

Mobilen hører til på ferien

Ifølge undersøgelsen er det især de unge mellem 18 og 29 år og de 30-39-årige, der har svært ved at undvære mobilen, når de rejser. For begge aldersgrupper gælder det, at næsten hver tredje har oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. 15 procent af de 18-29-årige år angiver desuden, at muligheden for at bruge mobilen som derhjemme er et vigtigt kriterium i forbindelse med valg af rejsedestination.

Om undersøgelsen

- Undersøgelsen af danskernes mobilvaner på rejsen er gennemført af analysebureauet Wilke i maj 2015.
- Undersøgelsen er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.
- Der er gennemført i alt 1006 interviews.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Tjekker du udlandstaksterne hos dit teleselskab for brug af mobilen i udlandet inden du rejser udenlands?

Danskerne generelt:
Ja, altid – 23 %
Ja, en gang i mellem - 29 %
Nej, aldrig – 48 %

Har du oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet?

Danskerne generelt:
Ja – 23 %
Nej – 71 %
Ved ikke - 6 %

18 – 29-årige:
Ja – 31 %
Nej – 60 %
Ved ikke – 9 %

30 – 39-årige:
Ja – 32 %
Nej – 63 %
Ved ikke - 5 %

Ville du vælge én feriedestination frem for en anden, hvis du kunne bruge mobilen i landet til samme priser og på samme vilkår som i Danmark?
18 – 29-årige:
Ja – 15 %
Nej – 78 %
Ved ikke – 7 %

Om 3LikeHome

- Med 3LikeHome kan 3’s kunder bruge deres smartphone i stort set hele Europa til samme pris som i Danmark.
- 3LikeHome kan bruges i Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales og Østrig.
- 3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer.

3LikeHome dækker:
- Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
- Modtagelse af kald og opkald til danske numre
- SMS/MMS til danske numre
- Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement.
- Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst.
- På 3.dk kan man tjekke om man har 3LikeHome.
- Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere