Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mobilen hjælper danskerne igennem hverdagen

Mobiltelefonen er ikke bare til spil, sms’er og anden sjov og ballade. For flertallet af danskerne er mobiltelefonen blevet et uundværligt redskab til hverdagens gøremål. Det viser en ny stor undersøgelse, der kortlægger danskernes mobilvaner anno 2013.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sidste år var man stadig inde i varmen, hvis man ikke ejede en smartphone, men nu tilhører man minoriteten, hvis man stadig har en Nokia 3210 eller en anden trykknaptelefon i lommen. I dag ejer hele 65 pct. af de danske mobilejere nemlig en smartphone, viser en ny undersøgelse – ”Mobiløkonomien 2013” – der er lavet af analysebureauet Cint på vegne af Eniro Danmark. I sidste års undersøgelse kunne under halvdelen af mobilejerne prale med en smartphone.

Hvor vi engang fordrev tiden på telefonen med Snake-spil og uskyldige sms’er, er mobiltelefonen i dag blevet et uundværligt redskab i hverdagen. Vi bruger de smarte telefoner til kommunikation og sociale tjenester, men også til navigation, lokalsøgning og indkøb, viser Eniros undersøgelse. Syv ud af ti af de danske mobilejere har anvendt søgetjenester på telefonen såsom Google eller Krak inden for den seneste måned, mens to tredjedele har brugt telefonens korttjenester. Og næsten syv ud af ti bruger smartphonen til at søge efter adresser eller rutebeskrivelser til butikker, virksomheder og restauranter.

Vores køb på mobilen vokser

Mere end hver anden smartphone-bruger har foretaget et køb gennem smartphonen i løbet af det seneste år. Og hver fjerde vil fremover gerne bruge mobilen som egentligt betalingskort. Spørger man rundt i hele Skandinavien, svarer tre ud af fire desuden, at de forventer at købe mere med mobilen næste år.

”Vi bruger i dag smartphonen til ting, som vi tidligere kun turde gøre ansigt til ansigt i banken eller butikken. Det er ikke kun på jobbet, at mobilen i dag er et seriøst redskab – det er også i vores private liv som borgere og forbrugere. Eksempelvis bruger langt de fleste mobilen til at finde lokale informationer, når de overvejer at købe et produkt,” siger Stefan Kercza, der er adm. direktør i Eniro Danmark.

Helt præcist svarer syv ud af ti danske mobilejere, at de bruger mobilen til at finde lokale informationer, når de overvejer at købe et produkt. Og seks ud af ti bliver ligefrem skeptiske over for virksomheder, der er svære at finde gennem søgetjenester.

Forbrugerne skal rammes mobilt

Derfor skal virksomhederne ruste sig til de nye forbrugsmønstre, mener Stefan Kercza.

”Vores forbrug starter i stigende grad på nettet – enten som informationssøgning eller direkte køb. Hvis man ikke har en stærk position på nettet og har rustet sig til de nye mobile platforme, bliver det sværere og sværere at ramme forbrugerne, hvor de er. Danskerne tager smartphonen seriøst – og det bør virksomhederne også,” siger han.

FEM NYE TENDENSER I DEN MOBILE ØKONOMI

Smartphones er blevet folkeeje: 65 pct. af mobilejerne har en smartphone – sidste år var det under halvdelen. En fjerdedel af de danske mobilbrugere har adgang til en tablet.

Smartphonen gør nytte: Vi bruger primært de mobile enheder til at læse nyheder, gå på netbank, se web-tv eller e-handle.

Ikke blot på farten: 65 pct. af de danske smartphone-ejerne bruger primært telefonen i hjemmet. Dernæst kommer brug i den kollektive trafik, under lange rejser, på jobbet og i køer.

Det nye betalingskort: 25 pct. af de danske smartphone-ejere vil gerne bruge deres mobiltelefon som konto/kreditkort. 55 pct. har købt eller betalt noget på telefonen inden for det seneste år.

Vejen til et godt tilbud: Hver femte mobilbruger har inden for det seneste år ”liket” en virksomhed på et socialt medie for at få et særligt tilbud. Hver tredje dansker vil gerne bruge mobilen til at udløse rabattilbud i butikkerne. Og 70 pct. bruger søgetjenester til at finde informationer, når de overvejer at købe et nyt produkt.