Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Microsoft går til forsvar for Internet Explorer

Op til det forestående browservalg har Microsoft startet en skræmmekampagne for at holde folk på Internet Explorer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Et forlig mellem EU og Microsoft betyder, at alle der har Internet Explorer som standard-browser, skal tage stilling til, om de fortsat vil bruge programmet eller skifte til en konkurrerende browser. I en ny pressemeddelelse udtrykker Microsoft skepsis ved situationen:

”En del danskere vil sikkert blive forvirrede og have svært ved at gennemskue årsagen til browservalget. Vi ved fra tidligere, at mange pc-brugere ikke en gang ved, hvad en browser er, og det er jo ikke det bedste udgangspunkt for at foretage et valg. Derfor skruer vi op for en massiv kundeservice om browservalget både på nettet og via vores dansktalende telefonsupport,” siger Mortimer Liebman, der er divisionschef for Windows i Danmark.

Udover en lettere nedsættende holdning til brugerne afslører Microsoft dermed, at de vil tage deres egen browser i forsvar. Kundesupporten vil nemlig ikke hjælpe brugerne til at komme godt i gang med Firefox eller Chrome men prøve at få dem tilbage i folden hos Microsoft. Når det handler om Internet Explorer er Mortimer Liebman da også skråsikker i sin holdning:

”Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Internet Explorer 8 er blandt de bedste browsere på markedet. Den er skabt med fokus på sikkerhed, anvendelighed og med brugerens privatliv i centrum. Derfor vil vi naturligvis råde vores brugere til at vælge Internet Explorer, så de kan fortsætte med det produkt, de kender og er vant til,” siger han.

Pressemeddelelsen fortæller da også, at andre browsere vil give en anderledes oplevelse af nettet, og Microsoft advarer om, at brugere der vælger en ny browser, må forvente en tilvænningsperiode, da de forskellige browsere ikke fungerer ens — f.eks i forhold til netbankerne. Nordea bakker op og fortæller, at man forventer et øget pres på supporten, som følge af kunder, der forvilder sig over på fremmede browsere:

”Vi forestiller os, at der kan opstå en del forvirring, hvis vores kunder kommer til at vælge en anden browser end den, de plejer at bruge. Derfor har vi informeret vores support, så de kan hjælpe kunderne tilbage til den vante indgang til internettet,” siger Philippe Roy, sikkerhedsansvarlig for Nordeas netbank.

Uagtet om man ønsker at fortsætte med Internet Explorer eller ej, vil de danske internetbrugere, der har Internet Explorer som standard, inden d. 27. april modtage en opdatering fra Microsoft. Opdateringen vil vise et vindue med de fem mest populære browsere, som brugerne skal vælge mellem – samt mulighed for at bladre videre til 7 mindre populære browsere.

En introduktion til de forskellige browsere er klar her på siden i den nærmeste fremtid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere