Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Microsoft Dynamics CRM styrker salg og marketing

Salgs- og marketing-afdelinger kan se frem til styrket samarbejde og bedre kundeople-velser med Microsoft Dynamics CRM 2015.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I et blogindlæg annoncerede Microsoft for nylig, at Microsoft Dynamics CRM 2015 vil byde på et styrket samarbejde og bedre kundeoplevelser. Derudover kommer der også opdateringer til Dynamics CRM Online- og Dynamics Marketing services.

Ifølge Microsofts indlæg vil opdateringerne i Dynamics CRM-familien mere konkret ændre den måde, hvorpå salg og marketing samarbejder, fordi de fremadrettet vil kunne skabe langt større synergi i kampagner og kundetiltag, så kunderne oplever mere målrettet og skræddersyet kommunikation.

Salgsafdelinger får større indsigt i og indflydelse på marketingplaner og kampagner. Marketingafdelinger får bedre værktøjer til at planlægge og eksekvere kampagner samt måle RoI.

Resultatet bliver en styrket salgsproces, hvor synergien høstes ved at bygge bro mellem afdelingerne, så kunden bliver tilgodeset langt bedre i forhold til sine egne behov.Marketing har historisk været baseret på en inside out tankegang, hvor virksomheden presser budskaber og kampagner ud til kunderne.

De nye Dynamics-værktøjer giver virksomhederne en outside in tilgang til salg og marketing. Paradigmeskiftet betyder, at marketingplaner og -tiltag i højere grad vil være baseret på kundernes efterspørgsel og adfærd.
Dynamics CRM 2015 bliver desuden yderligere integreret i Office 365, Yammer, Lync, Skype, SharePoint og Power BI, så man oplever fordelen ved samme brugergrænseflade og ét samlet system til kommunikation, samarbejde, dokumentstyring og kundehåndtering.

Per Østergaard Jacobsen, som er ekstern lektor i produktion og erhvervsøkonomi på CBS, siger:
”Når vi implementerer it i virksomhederne, herunder CRM-systemer, er det vigtigt at medtænke den menneskelige faktor. Det skal være nemt og intuitivt for brugeren at anvende systemet, og brugeren skal høste klare fordele, såsom nemmere adgang til relevant information og mere produktiv kommunikation og samarbejde.

Samtidig skal virksomhederne i stigende grad bruge it til at styrke samarbejde på tværs og skabe synergier. Det er derfor en positiv udvikling, at CRM-systemerne nu bringer salgs- og marketingafdelingerne tættere sammen, så markedsføringen bliver mere målrettet og kunden i sidste ende får en bedre oplevelse.”

Salg og marketing smelter sammen

Det nye ‘Sales Collaboration Panel’ i løsningen skal nedbryde siloerne mellem salg og marketing. Det giver sælgere mulighed for at komme med input. Marketing kan strømline kampagner, forbedre målgruppesegmentering, A/B-testing af e-mails, øge onlinetrafik og tilstedeværelse, skabe integrerede tilbud og workflows til godkendelse af kampagneelementer. Marketing kan ligeledes samarbejde mere effektivt med Lyncs ’click-to-call’ samt invitere til og afholde webinarer via Lync.

Den nye interaktive marketingkalender giver desuden bedre overblik over marketingplaner – både for salg og marketing.

Den nye version af Dynamics CRM giver salgsafdelinger mulighed for at sammensætte tilbud, foreslå opsalgs- og krydssalgsmuligheder på tværs af produktfamilier og på den måde forbedre sælgernes effektivitet. Nye mobile salgsværktøjer sikrer overensstemmelse på tværs af enheder samt øger produktiviteten, blandt andet med rollebaserede dashboards, analyseværktøjer og personaliserede hjemmesider.

”Det er vores oplevelse, at salg og marketing i højere grad smelter sammen, og at de nye it-systemer øger mersalget pr. omkostningskrone,” siger Claus Hansen, CEO og partner hos CRM-leverandøren Alfapeople.

”Samtidig er salgsindsatsen i højere grad defineret af kundernes adfærd, og dialogen mellem virksomheden og kunden bliver én samlet proces, hvor salgsafdelingen får mulighed for at interagere med kunden på marketings tidligere enemærker. Microsoft CRM 2015 giver nye muligheder.

Både i kerneproduktet og i den nye Microsoft CRM-familie med Dynamics Marketing og Dynamics Social Listening. Det er løsninger, der kan være med til at hjælpe virksomheder i transitionen fra fokus på salg og marketing til kundefokus og derved skabe øget forretningsværdi.”