Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Med smartphonen i supermarkedet

Supermarked-apps vinder frem.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der var umiddelbar begejstring hos direktionen i discountkæden Rema 1000, da man for et års tid siden for første gang blev præsenteret for ideen om at lave en app til butikskæden. Ideen kom fra reklamebureauet Winther’s, og opgaven blev lagt i hænderne på den 35-årige datalog og iværksætter siden 2009 Martin Rahbæk.

Rema 1000-app’en kom på markedet i april 2011 og er siden da blev downloadet (gratis) 110.000 gange. Irma var ifølge Martin Rahbæk den første med en dansk supermarkeds-app, men flere af de andre kæder er siden iRema også kommet med.

»Jeg kan godt lide at arbejde med it-udvikling for helt almindelige mennesker, og jeg kan også godt lide at befinde mig i det udviklingsmiljø af små entreprenører og opfindere, som er en del af min dagligdag og mine samarbejdspartnere,« fortæller han.

Hans firmanavn iRoots har lånt i’et fra Apple, og ”Roots” er valgt, fordi det minder om væksten og rødderne i den branche, han er en del af.

”Meget mere 2011”

Martin Rahbæks arbejde med udvikling af mobilapplikationer i iRoots passer godt sammen med den opfinderlyst, han altid har haft. Og med den seneste teknologiske udvikling inden for mobilbranchen er der nærmest uanede muligheder for at opfinde apps, der ikke ville kunne realiseres for bare nogle få år siden.

Et eksempel på det er Rema 1000’s app iRema, der er lanceret under sloganet ”Meget mere 2011”, der kan downloades fra enhver app-store på en smartphone eller en iPad.

»Jeg fik opgaven gennem reklamebureauet Winther’s, som havde nogle spændende ideer til en app, der ikke var ligesom alle de andre. Med iPhonen er der pludselig mulighed for at tilbyde Rema 1000’s kunder nogle helt nye hjælpemidler i dagligdagen. Og samspillet med reklamebureauet giver nogle anderledes og kreative input til udviklingsprocessen,« siger han.

Med Rema 1000’s app, der kan hentes til iPhone, iPad og Android-mobiler, kan brugeren blandt andet læse madopskrifter, finde nærmeste butik og bladre i ugens tilbudsavis. Der kan også overføres varer fra opskrifter og tilbudsavis direkte til den indbyggede indkøbsliste, som man kan tage med i butikken, når man skal handle.

Begrænsningens kunst

Med så mange muligheder kan det ifølge Martin Rahbæk være svært at sætte grænsen for, hvad en app skal indeholde.

»Det er en kæmpe udfordring at begrænse sig i forhold til features, men oftest er det bedst at skære fra og koncentrere sig om, at app’en gør nogle få ting rigtig godt,« siger han.

Med iRema er der mange muligheder for at tilføje ekstra funktioner. For eksempel kan den indbyggede indkøbsliste udvides med vareenheder, samling af relaterede varer, onlinesynkronisering af familiens indkøbslister og så videre. Men selvom mange brugere vil være glade for disse funktioner, vil app’ens helhedsudtryk ifølge Martin Rahbæk blive for kompliceret. Derfor mener han, at det er bedre at lave en enkel brugeroplevelse, der har fokus på de mest brugte funktioner.

Fra web til mobil

Martin Rahbæk bliver færdig som datalog fra Københavns Universitet i 2006 og arbejder herefter som konsulent i konsulenthuset Netcompany. Her får han mulighed for at udvikle portalløsninger hos nogle af Danmarks største virksomheder. Men i slutningen af 2009 vælger han at tage springet og gå i gang med udvikling af apps.

»Det er selvfølgelig spændende at være med på de helt store webprojekter. Men muligheden for at kunne udvikle til mobil var simpelthen for fristende. Det giver mig frihed til at dyrke min indre opfinder. Og med den mere hardwarenære programmering kombineret med kreativitet i mediesammensætningen på de mobile enheder bliver jeg udfordret og stimuleret hver eneste dag,« siger Martin Rahbæk.

Han udgiver gennem sin virksomhed for flere danske virksomheder og mener, at det er et marked, vi kun lige har set starten på:

»Der vil især komme mange apps til intern brug i virksomhederne fremover, og her vil det specielt være iPads og Android-tablets, der kommer i fokus. Virksomhederne er kun lige begyndt at se mulighederne, men jeg tror, det kommer til at rykke voldsomt, når de har fået øjnene op for potentialet for at styrke deres interne processer.«

Martin Rahbæk første app, Coach Casper, kom i 2010. Det skete i samarbejde med coach og foredragsholder Casper Rongsted. Den handler om motivation og om, hvordan man når de mål, man sætter sig.