Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mass Effect 3

En tilfredsstillende afslutning på serien.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mass Effect var et rum-rollespil, som handlede om at dræbe en flyvende robotgud – kaldet en Reaper. I Mass Effect 2 handlede det om at stoppe en fra at blive bygget. Men i Mass Effect 3 kommer de myldrende i hundredvis fra det inter-galaktiske rum.

Sammen med det bedste fra de to tidligere spil får du et omfattende og for galaksen yderst kritisk plot, der direkte involverer hele mængden af sære personligheder, som serien er bygget op omkring. Og det virker.

Den mest omfattende ænd-ring af kampenes rollespilsdel er muligheden for at bedre balancere våben og evner. Hver klasse kan nu bruge alle våbentyper i en kamp, men jo mere du slæber rundt på, jo langsommere genoplades dine kræfter. Takket være bunker af intelligente fjender er kampene også mere komplekse.

Fantastisk musik

Spillet har svagheder, for eksempel de store boss-kampe mod dine hovedmodstandere, som alt for ofte og med få og tilfældige skud dræber dig med det samme.

I singleplayer-delen opsamles alle dine krigsaktiver, de såkaldte war assets, og når du er færdig med spillet bestemmer antallet af ”war assets”, hvor god en slutning du får. Succes i co-op fordobler dine ”war assets”, så du nemmere får en bedre slutning.

Afslutningen på serien er en blandet landhandel. Den er tilfredsstillende på nogle måder, meningsløs på andre.

Men alene omfanget af det eventyr, som skal afsluttes samt den gennemført fantastiske musik giver en markant følelsesmæssig bonus, der rækker ud over selve plottets indhold.

Syndicate

Takket være en indope-reret chip i hjernen kan agenten Milo træde ind i en verden af våbenfreaks, hvor han med sine tre talenter: Suicide, Backlash og Persuade dræber eller overtaler fjender til at gå med sig.

Canon Fodder 3

Spillet er lige så meget et skydespil som et strategispil, hvor det gælder om at planlægge sine angreb ned til mindste detalje.