Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Live-navigation mangler stadig en del

Navigon er igen klar med sin version af live-navigation, og denne version er klart bedre, end sidst vi kiggede på den. Men der er stadig lang vej igen for Navigon.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Alt om DATA fik en af de allerførste modeller af Navigon Premium 70 Live, der kom til landet i efteråret, og kørte med den i et par måneder for at se, om Navigons live-teknologi var blevet voksen og brugbar.

Ganske kort fortalt så fungerer live-teknologien ved, at der sidder et simkort i gps’en. Den kobler sig automatisk op mod Navigons server, og via den forbindelse både modtager og afgiver den data om de aktuelle trafikforhold.

Så hvis mange enheder holder stille på en motorvej, så ved de efterfølgende, at der er kø, og bør så udregne en anden og hurtigere rute for dig.

Ideen er genial, og da vi tidligere testede TomToms live-løsning, var vi da også begejstrede. Nu var det så spændende at se, om Navigon kunne levere varen.

Meningen er god nok

Men det kan siges ganske kort, at på trods af de bedste intentioner så kan Navigon ikke leve op til de gode tanker.

Det var Helsingør-motorvejen, Danmarks tredjemest trafikerede motorvej, der var det helt store smertensbarn for Navigon. Alt for ofte skete det, at vi kom til tilkørslen og ud af ruden kunne se biler holde stille, og stadig så insisterede Premium 70 Live på, at vi skulle køre op på motorvejen, og at der ingen nævneværdig forsinkelse var. Godt nok noterede den sig, at der var kø, men på tidsestimatet var det tydeligt at se, at den ikke mente, at det var noget særligt.

Det endte med, at vi hev vores TomTom Go Live 1000 frem for at se, hvad den sagde, og med det samme bad den os om at tage en anden tur. Det næste stykke tid var det det samme billede, uanset hvor vi kørte hen. Alt for ofte bad Navigon Premium Live 70 os om at vælge en tur, der endte i en lang kø.

Live-teknologien er en smart ide, men den skal altså virke langt bedre end i denne gps, hvis der skal være en grund til både at betale for at få den og for at betale det årlige gebyr, der er, hvis du vælger at bruge den tjeneste, når den gratis periode løber ud efter lige over et år.

Alt for optimistisk

Jeg hører selv til den slags mennesker, der er født optimistiske, og i samme kategori kan vi placere denne gps. For uanset hvilken tur vi skulle køre, så påstod den, at turen ville tage mellem 10 og 30 minutter mindre, end vi selv (og TomTom) regnede med.

I testperioden var der intet tidspunkt, hvor Navigon Premium 70 Live fik ret. Selv en tur ind fra Hillerød til København om morgenen i myldretiden, forventede den, ville kunne klares på 45 minutter.

Dyrekøbt erfaring siger os, at det ikke kan lade sig gøre – det tager mindst en time. Og selv da vi holdt i kø de sidste 2 kilometer ind mod Hans Knudsens Plads, så påstod den, at der ingen kø var, og at vi kunne klare resten af turen på tre minutter. Naturligvis tog det næs-ten 15 minutter, for køen den vej om morgenen bevæger sig ekstremt langsomt.

Har også sine gode punkter

Der skal også lyde lidt ros til denne gps. For den er lynhurtig til at give dig gps-signal. Den tænder og slukker med din bil, hvis du har sluttet den til cigarettænderen, og den kommer lynhurtigt med en rute til dig.

En ting, der så kan diskuteres, om er dårlig eller god, er mængden af information på skærmen. For der vises virkelig så meget, at undertegnede nogle gange havde problemer med at finde ud af, hvad vej den rent faktisk ville have mig til at køre.

Der skal også lyde ros til Google-søgningen og muligheden for at få vist ledige parkeringspladser, der dog endnu kun virker i dele af landet, men som langsomt bliver udbygget.