Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
»Det ser ud til, at vi får en rekordomsætning på julehandlen på nettet igen i år. Selvom netbutikker kan mærke, at kunderne holder lidt igen, så tegner julehandlen til et salg, der ligger over 2011,« siger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, som er brancheorganisation for de handlende på nettet.
Over 45 procent af netbutikker forventer et større salg op mod jul end sidste år, mens 36 procent vurderer, at det stort set bliver det samme, viser en rundspørge, som FDIH foretog i begyndelsen af november.
Den ekstra omsætning i julen betyder, at december er den måned, hvor der sælges mest via nettet. Samlet set handlede danskerne for cirka 4,3 milliarder kroner i december 2010, og i år tror FDIH, at danskernes online køb overstiger 5 milliarder kroner i julemåneden.
»Flere af butikkerne har nævnt, at det har været en stille start, men at de nu begynder at få rygende travlt. Der er dog ikke tvivl om, at danskerne er blevet mere prisbevidste, så det handler også om at have de helt rigtige varer til fornuftige priser op mod jul,« vurderer Annette Falberg.
Trenden med prisbevidste forbrugere, der fokuserer på pris, er global. Amerikanerne har i sidste weekend af november ”Black Friday” i den fysiske handel og ”Cyber Monday” i e-handlen, hvor de skyder julehandlen i gang med masser af gode tilbud. Begge dage i år satte rekord i omsætning, da forbrugerne havde holdt igen i forvisning om, at de kunne gøre gode handler. ”Cyber Monday” satte rekord med onlinesalg for 1,25 milliarder dollars (6,9 milliarder danske kroner) på én dag.
Samlet set runder danskernes e-handel 45 milliarder kroner i 2011. Det er en vækst på over 15 procent i forhold til sidste år, og dermed udgør e-handel op mod 16 procent af det samlede privatforbrug.