Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

It-chefernes udfordringer i 2011

Alt smelter sammen. Ingen taler om hardware og software, men derimod om løsninger. Og alt handler om brugeren. Det er budskabet fra Kim Sneftrup, country manager hos datacentereksperten Magirus A/S Nordic.

Af Karen Fredslund Ellegaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En tragedie har ramt en af Københavns fineste bygninger. Ild og vandmasser har sandsynligvis ødelagt både it-udstyr og mange af de gamle klenodier i Danmarks Apotekerforenings fredede ejendom i Bredgade i København.

Ingen af de godt 70 medarbejdere i Apotekerforeningen kan umiddelbart vende tilbage til deres arbejdspladser i den raserede bygning.

Ordene kunne man læse i Berlingske Tidende og dagbladet Politiken, dagen efter at en voldsom brand i maj sidste år raserede bygningen.

Men midt i denne sørgelige historie var der dog et lyspunkt. Det skyldtes en fremsynet holdning hos apotekerforeningens it-chef Niels Braae i tæt samarbejde med foreningens ledelse.

Apotekerforeningen havde de foregående år foretaget en sikkerhedsinvestering i millionklassen. Den blev afgørende for, at medarbejderne hurtigt efter branden kunne arbejde ”normalt”. Kun 40 timer efter at branden havde totalskadet bygningen, var apotekerforeningen igen fuldt kørende.

»Hele vores hovedtavle var smeltet, så der var ingen mulighed for at få strøm. Vi fik fat i en generator, og Dong forsynede os med midlertidig strøm fra gaden. Alle bærbare computere – om det var medarbejdernes egne, konernes eller børnenes – blev taget i brug. Via fjernopkobling kunne de 60 medarbejder hurtigt være fuldt funktionsdygtige og arbejde hjemmefra,« fortæller Niels Braae.

»Fordi der var investeret i sikkerhed, havde it-rummet på cirka 20 kvadratmeter ikke lidt nogen som helst skade. Rummet var skærmet af mod vand og støv og sikret med specielle lofter mod eventuel vandnedsivning.

Af samme grund var gulvet hævet med 30 cm. En fuldstændig forskalling med firdobbelte stålforstærkede brandsikre gipsvægge var en sikring mod både varmestråling og indbrud.

Ligeledes var rummet luftmæssigt isoleret, så støv eller andre farlige stoffer ikke kunne trænge ind. Adgangen til rummet skete via en sluse med tre døre.«

Niels Braae forklarer, at it-udstyr er uhyre sårbart over for røg, der indeholder klorforbindelser, som sætter sig på printkortene inden i computere og får dem til enten at smelte sammen eller ruste og blive ødelagt i løbet af kort tid.

»Mareridtet i dette scenarie var, at det hele var gået til grunde. Det ville have taget mindst to måneder at få det hele op at stå igen, og det havde medført en helt anden økonomi. Nu var vi heldige.«

It-chefens fem udfordringer

Country manager hos datacentereksperten Magirus A/S Nordic, Kim Sneftrup, fokuserer også på sikkerhed og har fem punkter, som han tror, bliver udfordringer for it-chefer i 2011.

Eksemplet fra apotekerforeningen viser, hvilken betydning information og samarbejde mellem it-chef og ledelse har.

»Ingen taler om hardware og software, men derimod om løsninger, og alt handler om brugeren. Brugeren skal have adgang til langt mere end tidligere, og brugeren skal være mobil.

Alt vil blive muligt. Ingen i virksomheden har tænkt på, hvordan mulighederne skal håndteres og administreres, for at faktorer som økonomi og sikkerhed stadig hænger sammen,« siger Kim Sneftrup.

1. Sikkerheden

I takt med at it-sikkerheden forbedres, bliver truslerne desværre også flere og større. Tab af data kan i værste fald koste en virksomhed livet. Det handler om at analysere sine data, finde ud af, hvor de befinder sig, hvilke data er forretningskritiske, og hvilke data kan virksomheden tåle at miste eller have begrænset adgang til.

Et billede på sikkerhedsløsninger nu og tidligere er, at tidligere sikkerhedsløsninger svarede til, at virksomheden havde en vagt siddende lige inden for døren, mens man med de nyeste sikkerhedsløsninger kan sammenligne det med, at virksomheden har et stort hegn om hele grunden.

2. Fleksibilitet

Tænk strategisk og langsigtet. Ved større it-investeringer er den største bommert at glemme fremtiden. Hvor mange medarbejdere er vi nu og om fem år? Og hvor langt skal der tænkes frem? På et tidspunkt vil en nyindkøbt løsning være teknologisk forældet, hvor det er bedre at investere i en ny.

Man behøver altså ikke at regne med skalering i det uendelige, men omvendt vil man sikkert også få problemer med ledelsen, hvis løsningen allerede skal udskiftes om to år, fordi antallet af medarbejdere steg hurtigere end forventet.

Det er ikke et krav, at it-chefen kan spå, men det hjælper. En god tommelfingerregel kan være at skue tre år ud i fremtiden og så tage ledelsen i ed.

3. Økonomien

Finanskrisens skygge ligger stadig over store dele af erhvervslivet, og alle tænker derfor i økonomi og besparelser. Ingen foretager store investeringer uden først at have styr på RoI (return on investment).

Miljø og grøn it har i et presset marked måttet vige førstepladsen og må nu pænt stå i kø sammen med sikkerhed, fleksibilitet og andre faktorer, der tages hensyn til ved nye investeringer.

Nogle it-investeringer kan dog på sigt aflæses positivt på bundlinjen. Det gælder for eksempel virtualisering og cloud computing, hvis det håndteres korrekt.

Nu skal vi alle op i den store sky og have data liggende derude. It-chefen skal bare overveje, om han har brug for at lægge al sin data ud i skyen som outsourcet – eller vil bruge alle de cloud-applikationer, som kommer.

4. Åben information

Det bliver mere og mere almindeligt, at it-chefen sidder med på ledelsesniveau – og med rette.

It er i mange virksomheder så vigtig en del af forretningen, at it-chefen bør sidde med ved bordet, når der træffes strategiske beslutninger.

Alt for ofte sker det, at beslutninger om opkøb, fusioner og lignende holdes tæt til kroppen, indtil de rent faktisk er effektueret. Så informeres it-chefen, og det forventes, at it-systemet over night kan tilpasses den nye situation med flere medarbejdere, nye afdelinger og/eller integration til andre it-systemer.

Men ansvaret ligger også hos it-chefen selv. Naturligvis kan vedkommende ikke selv bestemme, om it-funktionen skal være en del af ledelsen, men hvis han/hun konstant sørger for at holde ledelsen informeret om ressourcer, udfordringer, fremtidige teknologier og muligheder, vil det være naturligt at inddrage it-afdelingen, når der lægges planer om for eksempel opkøb.

5. Lean-tænkning

Lean-management skaber fordele de fleste steder. Hvorfor ikke også i it-afdelingen?

Det handler om at gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Flaskehalse skal for enhver pris undgås. Og tidsforbruget skal nedbringes.

En af de helt store tidsrøvere i it-afdelingen er den manuelle håndtering af processer. Ved en nærmere gennemgang af procedurer vil det med sikkerhed vise sig, at mange steder i infrastrukturen kan automatiseres og dermed frigive værdifuld tid til andre processer.