Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Analyseinstituttet Morgan Stanley har netop offentliggjort en rapport, der viser hvordan salget af netbooks har udviklet sig over de seneste 10 måneder, sammenlignet med samme måned et år tilbage.
Hvor der viste sig en særdeles markant stigning på hele 641 procent i juli sidste år, er væksten nu nede på sølle 5 procent. Og hvordan kan det så hænge sammen?
Morgan Stanley er ikke i tvivl om, at det kun kan skylde én bestemt gadget – Apples iPad. Siden Steve Jobs annoncerede apparatet er slaget af netbooks nemlig faldet støt.
En undersøgelse foretaget i marts viser desuden at 44 procent af de amerikanske forbrugere havde til hensigt købe en iPad i stedet for en netbook eller en almindelig bærbar.
At iPad har hele æren for det store fald virker dog tvivlsomt. For det første begyndte salget allerede at falde i starten af januar, inden iPad var annonceret, og for det andet har netbooks snart været på markedet så længe, at salget ikke kan blive ved med at stige.
Der kan dog ikke være megen tvivl at såvel iPad som lignende tablets fra andre producenter på længere sigt vil få en indvirkning på salget af netbooks og andre bærbare.
Ifølge Morgan Stanley vil det dog ikke stoppe ved disse apparatet. Inden længe vil iPad også resultere i et fald i salget af iPod touch, e-bogslæsere, desktop-pc’er og håndholdte spillekonsoller.