Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er sikkert og vist, at Apple er i fuld gang med at producere iPad 2, selvom de endnu ikke selv har bekræftet det. Lanceringen vil ske engang i løbet af de næste måneder og vil således passe glimrende ind i Apples sædvanlige etårs-cyklus for opgradering af sine produkter.
Meget tyder dog på, at firmaet agter at bryde denne cyklus med efterfølgeren til iPad 2 og allerede lancere iPad 3 i efteråret. Apple har nemlig lovet en stor overraskelse netop dér, og selvom nye iPods og MacBook Air er fine nyheder, vil det ikke ligefrem være den store overraskelse, da de sædvanligvis dukker op på dette tidspunkt.
Samtidig har den anerkendte Apple-blogger John Gruber i en kommentar til den nye HP TouchPad, som udsendes til sommer, givet til kende, at han forventer en iPad 3 i efteråret. »Summer feels like a long time away. If my theory is right, they’re not only going to be months behind the iPad 2, but if they slip until late summer, they might bump up against the release of the iPad 3.«
Men hvorfor skulle Apple så bryde sin almindelige cyklus og udsende en opgradering allerede seks måneder efter iPad 2? En oplagt grund kunne være, at Apple selvfølgelig ikke er blind for den store konkurrence, der venter med HP’s nye tablet såvel som Motorola Xoom og LG G-Slate samt flere andre, der kommer med kraftigere specifikationer og Android 3.0.
De kan give seriøs konkurrence til iPad, og mens iPad 2 ikke ser ud til at blive en revolutionerende opgradering, men mere en slags iPad 1,5 i lidt tyndere format med lidt hurtigere processor, lidt mere ram og med tilføjelsen af et frontkamera, kunne iPad 3.0 blive en noget større opgradering, som endnu engang kunne vise konkurrenterne, hvor skabet skal stå.
Selvom alt dette selvfølgelig bare er gætterier indtil videre, bakkes John Gruber op af flere anerkendte Apple-kendere som eksempelvis TechCrunchs MG Siegler.