Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Man kunne ellers have formået, at det store browservalg, som fandt sted i foråret og lod alle Windows-brugere vælge hvilken browser de ville bruge, ville have flyttet en del brugere fra Microsofts egen Internet Explorer til konkurrenterne.
Det lader imidlertid til at brugerne er ganske godt tilfredse med den gamle kæmpe. Bortset fra en marginal nedgang under browservalget har Internet Explorer nemlig holdt skansen, og nu tyder det sågar på, at den er ved at stige i popularitet igen.
Gennem de seneste tre måneder er dens markedsandel nemlig vokset, mens konkurrenternes er faldet. I juli steg Internet Explorer således med 0,42 procent til en samlet andel på 60,74 procent, mens Firefox måtte tage et dyk på 0,9 procent, så den nu har en andel på 23,75.
Næsten lige så slemt stod det til for Google Chrome, som faldt 0,08 procent til en andel på 3,17 procent, mens Apples Safari klarede sig ud af måneden med en lille stigning på 0,24 procent, hvilket giver den en andel på 4,24 procent.
Taget dens forholdsvis sløve ydelse, mangel på HTML5 understøttelse og få udvidelsesmuligheder i betragtning er det overraskende, at Internet Explorer gør comeback på denne måde.
Det skal blive spændende at se, hvordan tingene udvikler sig, når både Microsoft kommer med Internet Explorer 9 og Mozilla færdiggør Firefox 4 til efteråret.